خرید زندگی
معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاك كشور:

مزایای دفتر الکترونیک ازدواج چیست؟

مزایای دفتر الکترونیک ازدواج چیست؟

خرید زندگی: معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن اشاره به راه اندازی دفتر الکترونیک ازدواج، مزایای این اقدام را شرح داد و اظهار داشت: این طرح از تاریخ ۱۴۰۰/۰۷/۱۸ به صورت کشوری افتتاح شد.


به گزارش خرید زندگی به نقل از مهر، روز گذشته رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق از فعال شدن ثبت الکترونیکی ازدواج در سرتاسر کشور اطلاع داد. مهدی اقبال معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن اشاره به تلاشهای این سازمان در این حوزه، خاطرنشان کرد: مطابق قانون و با توجه به دستور ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص راه اندازی دفتر الکترونیک ازدواج، دفتر توسعه سامانه ها و خدمات الکترونیک ازدواج در سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق طراحی شد و از تاریخ ۱۴۰۰/۰۵/۲۳ دفاتر ازدواج استان همدان و ۱۴۰۰/۰۶/۰۶ استان کردستان به صورت پایلوت و از تاریخ ۱۴۰۰/۰۷/۱۸ به صورت کشوری افتتاح شد. وی همچون مزایای این اقدام را افزایش امنیت نگهداری اطلاعات، پیشگیری از به وجود آمدن تناقض در تنظیم سند، سهولت در بررسی استعلام، افزایش سرعت دسترسی به اسناد تنظیم شده و پیشگیری از خطاهای انسانی در تنظیم سند عنوان نمود. شیوه نامه بهره برداری از دفتر الکترونیک ازدواج که از جانب دکتر خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ابلاغ گردیده به شرح زیر است: در اجرای مقررات ماده (۷) قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور مصوب ۱۳۹۳.۱۱.۲۹ و مواد (۵) و (۱۱) آیین نامه اجرایی این قانون مصوب ۹۵.۱.۲۲، با عنایت به ایجاد زیرساخت و نرم افزارهای مورد نیاز و فراهم شدن زمینه راه اندازی و بهره برداری از دفتر ازدواج به صورت الکترونیک در کلیه دفاتر ازدواج سراسر کشور، شیوه نامه بهره برداری از دفتر الکترونیک ازدواج به شرح زیر ابلاغ می گردد: ماده (۱) - از تاریخ ۱۴۰۰.۰۵.۰۱ دفتر الکترونیک ثبت ازدواج در تمامی دفترخانه های رسمی ازدواج مورد بهره برداری قرار می گیرد. از این تاریخ ثبت رسمی تمام وقایع ازدواج و اقدامات تبعی یا اقدامات حقوقی احتمالی منتسب به آن صرفا در دفتر الکترونیک خواهد بود و ثبت سند جدید در دفاتر دست نویس ممنوع می باشد. ماده (۲) - سردفتر مکلف است پیش از بهره برداری از دفتر الکترونیک، ذیل آخرین سند ثبت شده در دفتر دست نویس را مسدود نموده و اطلاعات سند مذکور را به همراه تعداد کل دفاتر دست نویس سردفتر، در "فرم بهره برداری از دفتر الکترونیک ازدواج" که در سامانه تعبیه شده، ثبت و با گواهی امضای الکترونیک خود، تأیید نماید. تبصره (۱) _ درصورتیکه بیشتر از آغاز بهره برداری از دفتر الکترونیک، شناسه یکتای سند از راه سامانه دریافت شده دریافت امضاء در دفتر دست نویس هم صورت گرفته باشد. سردفتر مکلف است حداکثر تا یک ماه بعد از بهره برداری از دفتر الکترونیک، تائید نهایی این اسناد را در سامانه انجام دهد. تبصره (۲) _ سردفتران رسمی ازدواج مکلف به حفظ و نگهداری دفاتر دست نویس در دفترخانه بوده و هرگونه حذف، اضافه، یا تغییر در دفاتر مذکور، مستوجب مسئولیت قانونی خواهد بود. تبصره (۳) _ رؤسای واحدهای ثبتی مکلف اند بر مبنای چک فهرست تنظیم شده توسط معاون امور اسناد، نسبت به بررسی روند بهره برداری از دفتر الکترونیک و هم نحوه حفظ و نگهداری دفاتر دست نویس و همینطور کنترل صحت اطلاعات مندرج در فرم بهره برداری از دفتر الکترونیک اقدام و مراتب را تأیید نمایند. ماده (۳) _ برای تنظیم اسناد در دفتر الکترونیک، سردفتر مکلف است بعد از تنظیم سند در سامانه و دریافت شناسه یکتا، نسخه پشتیبان سند را چاپ و نسبت به دریافت امضای زوجین و شهود ازدواج و حسب مورد معتمد اقدام نموده و این نسخه را بعد از امضاء سر دفتر به مهر دفترخانه ممهور نماید. تبصره_ نسخه پشتیبان، مختص بایگانی در دفترخانه بوده و تحویل اصل یا تصویر آن به اصحاب سند ممنوع می باشد. ماده (۴) _ سردفتر مکلف است در محل دفترخانه و هم زمان با دریافت امضای زوجین و شهود واقعه در نسخه پشتیبان، اثرانگشت سبابه دست راست آنها را صرفا از راه سامانه جهت ضبط در دفترالکترونیک دریافت و ثبت نماید. درصورتیکه امکان دریافت اثرانگشت سبابه دست راست شخص فراهم نباشد لازم است سردفتر با ذکر علت، اثرانگشت یکی دیگر از انگشتان دو دست شخص را به ترتیب درج شده در سامانه، در دفتر الکترونیک ثبت نماید. تبصره (۱) _ درصورتیکه امکان دریافت هیچیک از آثار انگشت دو دوست شخص فراهم نباشد. اثر انگشت پای شخص به ترتیب درج شده در سامانه دریافت و ثبت گردد. تبصره (۲) _ در صورتیکه دریافت هیچیک از آثار انگشت دست و پای شخص امکان پذیر نباشد، باید اطلاعات فرد معتمدی که توسط شخص مذکور معرفی می گردد. در سامانه ثبت و اثرانگشت معتمد در دفتر الکترونیک دریافت و ثبت گردد. ماده (۵) _ دریافت امضاء و اثر انگشت اشخاص در رابطه با سند، در خارج از محل دفترخانه ممنوع می باشد. در مورد زندانیان و بیماران، مطابق قوانین و مقررات مربوط اقدام خواهد شد. ماده (۶) _ سردفتر مکلف است طبق مقررات و حسب مورد اطلاعات تمامی اشخاص غیر اصیل نظیر وکیل، ولی، قیم، نماینده، معتمد، معرف، مترجم، شاهد که باید ثبت سند را تأئید نمایند. در چارچوب اقلام اطلاعات هویتی تعبیه شده در سامانه ثبت و ارتباط آنها را با اشخاص اصیل معین نموده و اثرانگشت آنها را در دفتر الکترونیک ثبت نماید. تبصره_ ثبت اطلاعات هویتی اشخاص در رابطه با سند در بخش های توضیحات یا متون حقوقی سند، ممنوع می باشد. ماده (۷) _ درصورتیکه بعد از تنظیم در سامانه و دریافت شناسه یکتا مشخص شود نواقصی نظیر عدم درج اطلاعات اشخاص برای دریافت اثرانگشت و یا ضرورت حذف و اضافه در مورد اشخاص مرتبط و یا مفاد سند وجود دارد. سردفتر مکلف است شناسه این سند را در سامانه بی اثر نموده و بعد از تنظیم مجدد سند و تکمیل اطلاعات، نسبت به دریافت شناسه جدید در سامانه اقدام نماید. ماده (۸) _ بعد از دریافت امضای اشخاص در رابطه با سند و ثبت اثرانگشت آنها در سامانه، سردفتر باید با امضای الکترونیک و اثر انگشت، دفتر الکترونیک را تأیید نماید و بلافاصه بعد از تکمیل سند ازدواج، نسبت به تحویل آن به ذینفع اقدام نماید. تبصره_ سردفتر مکلف است نسخه پشتیبان دریافت شده از سامانه را به صورت مجلد حاوی یک صد سند تنظیم و در محلی ایمن در دفترخانه نگهداری نماید. ماده (۹) _ نظارت بر اجرای صحیح این شیوه نامه بر عهده معاون امور اسناد، معاون توسعه فناوری اطلاعات و خدمات الکترونیک ثبتی و مدیر کل دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد و مدیران کل ثبت اسناد و املاک استان ها می باشد.

1400/07/20
22:44:55
5.0 / 5
544
تگهای خبر: امنیت , خدمات , ساخت , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
خرید زندگی