مشاركت، باطل السحر آلودگی هوا در شهرهای بزرگ كشور است
به گزارش خرید زندگی مدیر كل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن ارائه سفارش های بهداشتی جهت كاهش تردد شهروندان در هوای آلوده روزهای اخیر شهر تهران و استفاده از حمل و نقل عمومی اظهار داشت: مشاركت، باطل السحر آلودگی هوا در شهرهای بزرگ كشور است.
به گزارش خرید زندگی به نقل از ایسنا شینا انصاری با بیان وضعیت ناسالم كیفیت هوا از ۱۵ آبان تابحال برای گروه های حساس در شهر تهران اظهار داشت: وارونگی دما پدیده ای است كه تحت تاثیر كاهش دما در فصل سرد به شكل تشكیل لایه هوای سرد، اجازه صعود هوای گرم و آلوده شهر به بالا را نمی دهد. بنابراین تولید آلاینده ها از منابع ثابت و متحرك با عنایت به بارگذاری جمعیت، صنعت و خدمات بیشتر از ظرفیت اكولوژیك در شهر تهران به انباشت آنها در سطح زمین می انجامد.
وی اضافه كرد: در چنین شرایطی راهكارهای موقت و كوتاه مدت برای كاهش انتشار آلاینده ها و حفاظت از سلامت مردم به خصوص گروه های حساس جامعه همچون كودكان و سالمندان همچون تعطیلی مدارس، محدودیت در تردد خودرو ها یا توقف فعالیت برخی واحدهای صنعتی اتخاذ می شود.
انصاری در ادامه اظهاركرد: تعطیلی مدارس برای قرار نگرفتن كودكان بعنوان یكی از گروههای حساس در معرض هوای آلوده است. در واقع وقتی شاخص كیفیت هوا به وضعیت ناسالم برای گروههای حساس می رسد و شرایط پایدار به علت سرما و وارونگی دما حاكم می شود، تردد خودرو ها و موتورسیكلت ها، فعالیت صنایع آلاینده و یا حتی سوزاندن پسماند منجر به انباشت بیشتر آلودگی هوا در فضای بسته شهر می شود.
وی با اشاره به آنكه بیشترین عامل آلودگی هوای شهر تهران منابع متحرك هستند كه بین ۷۰ تا ۸۰ درصد آلاینده ها را به هوا منتشر می كنند، اظهار داشت: در این شرایط تردد خودرو های تك سرنشین می تواند به تشدید بار آلودگی بینجامد و حضور مردم به خصوص سالمندان، كودكان، زنان حامله و افراد دارای بیماری های قلبی و تنفسی در فضای آزاد باید محدود شود تا مواجهه طولانی مدت با آلاینده ذرات معلق به ویژه ذرات كوچكتر از 2.5 میكرون به حداقل برسد.
انصاری راهكار اصلی مدیریت آلودگی هوا را حركت در راه برنامه های مدون این حوزه و منطبق بر قانون هوای پاك برشمرد و خاطرنشان كرد: در قالب این برنامه ها، از رده خارج كردن خودرو ها و موتورسیكلت های فرسوده، ارتقای تكنولوژی صنایع، بهبود كیفیت سوخت، زیرساخت های حمل و نقل عمومی، مدهای حمل و نقل جایگزین، معاینه فنی و سایر محورهای دخیل در كنترل آلودگی هوا باید دنبال شود.
وی با اشاره به اینكه «مشاركت» باطل السحر آلودگی هوا در شهرهای بزرگ كشور است، اظهاركرد: همكاری دستگاه های ذیربط در راه اجرای برنامه های كاهش آلودگی هوا و مشاركت و همراهی مردم با دستگاه های متولی و درك این واقعیت كه آلودگی هوا بدون عزم جدی و مشاركت واقعی رفع نخواهد شد، لازم است.
مدیركل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به گزارش اخیر بانك جهانی درباره نتایج اقتصادی آلودگی هوا اظهار داشت: این گزارش حاكی از خسارتی سالانه معادل ۲.۶ میلیارد دلار به شهروندان تهرانی است كه با احتساب جمعیت ۸.۷ میلیونی تهران، سهم هر نفر در زیان متاثر از آلودگی هوا، برابر ۳۰۰ دلار در سال است.
به گزارش روابط عمومی اداره كل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران انصاری در انتها اظهاركرد: مشاركت مردم در ایفای مسئولیت شهروندی خود با كاهش استفاده از خودرو های شخصی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و توجه به كنترل دوره ای خودرو و انجام معاینه فنی كه هزینه انجام آن در طول یك سال به مراتب پایین تر از ۳۰۰ دلار سهم هر فرد از خسارت آلودگی هواست و حضور نیافتن گروه های حساس جامعه در شرایط آگهی آلودگی در فضای آزاد و خودداری از هر گونه اقدامی كه منجر به انتشار بیشتر آلودگی هوا بشود را از اقدامات كنترلی در این شرایط برشمرد.
منبع: خرید زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب