خرید زندگی
محمودزاده مطرح كرد؛

ساماندهی مدارس غیردولتی با محوریت سند تحول بنیادین

ساماندهی مدارس غیردولتی با محوریت سند تحول بنیادین

به گزارش خرید زندگی، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی اظهار داشت: ساماندهی آموزشی و پرورشی مدار غیر دولتی با محوریت اجرایی سازی سند تحول بنیادین است.



به گزارش خرید زندگی به نقل از مهر، احمد محمودزاده در جلسه توجیهی نظارت بر مدارس و مراکز غیر دولتی اظهار نمود: آموزش و پرورش در جهان امروز از اهمیت بی بدیلی برخوردار می باشد بگونه ای که کلید پیشرفت و تعالی همه کشورها منوط به بالندگی و پیشرفت آموزش و پرورش آن کشور و تربیت نسلی آگاه و متعهد بعنوان خروجی نیروی انسانی این سازمان عظیم است.
وی اضافه کرد: در همه کشورها نگاه به نیروی انسانی نگاهی هدفمند که عامل توسعه و بالندگی است و در نظام مقدس جمهوری اسلامی، و اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نیروی انسانی عامل خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی خاطرنشان کرد: استمرار و تداوم انقلاب اسلامی بر دوش نیروی انسانی متعهد و تعلیم دیده و آگاهی است که محصول آموزش و پرورش است و در آینده گسترش و حفظ دستاوردهای این نظام مقدس هم برعهده آنها است. بنابراین بخش اعظم این نیروی انسانی در مجموعه عظیم آموزش و پرورش تربیت می شوند.
وی با اشاره به اینکه بخشی از این نیروی انسانی در مجموعه مدارس و مراکز غیردولتی تربیت، رشد تعالی و تحویل آنها به اجتماع شکل می پذیرد، اضافه کرد: الان نگاه های مختلفی به این حوزه وجود دارد و بعضی از متخصصین و دغدغه مندان حوزه تعلیم و تربیت وجود مدارس غیردولتی را کمکی شایان برای آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت دانسته و عین عدالت آموزشی تعبیر می کنند. و در مقابل عده ای اعتقاد دارند که ایجاد مدارس غیردولتی سبب ایجاد شکاف طبقاتی و دسترسی طبقه مرفه به آموزش های بهتر می شود و انتقاداتی به این حوزه وارد می کنند.
محمودزاده اظهار داشت: با عنایت به اسناد بالادستی و برنامه دولت مردمی سیزدهم و برنامه های وزیر محترم آموزش و پرورش ساماندهی مدارس غیردولتی را در برنامه کاری داریم تا بتوانیم خیلی از نقدهای که بر مدارس غیردولتی انجام می پذیرد، مرتفع سازیم. هرچند بعضی از مدارس غیردولتی بسیار پیشرو و همگام با نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور هستند و برنامه های آموزشی و پرورشی آنها هماهنگ با برنامه های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
وی تصریح کرد: هنر ما بعنوان متولیان آموزش و پرورش باید این باشد که کارهای خوب این مدارس را در نظام تعلیم و تربیت کشور، بخصوص مجموعه مدارس غیردولتی تکثیر نماییم. و همگانی کردن نگاه های تربیتی و فرهنگی و آموزشی را در سایر مدارس تسری بخشیم. بنابراین نیازمند هم گرایی و هم افزایی بیشتری هستیم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی اظهار داشت: در سازمان دنبال سه نوع رویکرد و برنامه هستیم که یکی از برنامه ها تغییرات در قوانین و مقررات مدارس غیردولتی با رویکرد تسهیل امور و مانع زدایی و همگانی شدن مشارکت و مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش است و رویکرد دوم و محور دومی که ما در مجموعه مدارس غیردولتی دنبال آن هستیم بحث کیفی سازی مجوزهای مدارس حقیقی است.
وی افزود: آموزش و پرورش بخشی از مسئولیت های خطیر آموزشی و پرورشی خویش را به مدارس غیردولتی واگذار کرده است، بنابراین مؤسسین مدارس غیردولتی باید حائز شرایط و صاحب صلاحیت باشند و مجوزهایی که صادر می شود نباید محل درآمد و بنگاه اقتصادی برای بعضی ها باشد. اگر مقرر است که واگذاری بخشی از مأموریت های خطیر آموزشی و پرورشی به بخش غیردولتی اتفاق بیفتد کسانی متولیان این امر شوند که صلاحیت حرفه ای این مورد را داشته باشند. تا بتوانند دانش آموزانی شش ساحتی و در تراز انقلاب اسلامی تربیت نمایند. تلاش مجدانه ای صورت گرفته که مجوزهای صادره در جهت نگاه جدید بوده و کیفی سازی اتفاق بیفتد.
محمودزاده با اشاره به اینکه مجوزهایی که در سالهای گذشته مشکل دار بوده اند، یا افراد صلاحیت حرفه ای مدرسه داری را ندارند، بازبینی می شود اظهار نمود: در کنار اعطای مجوزهای باکیفیت حقیقی، سیاست و برنامه بعدی ما گسترش مدارس غیردولتی حقوقی وابسته به ارگان ها و مؤسسات آموزشی دولتی، فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و… است و ما همواره اقرار داریم که پیگیری و انجام مأموریت تعلیم و تربیت آینده سازان این مرز و بوم، به تنهایی از عهده آموزش و پرورش بر نمی آید و این امر خطیر نیازمند مشارکت همه ذی نفعان است. توفیقات خوبی هم در این خصوص حاصل شده است.
وی افزود: در جهت مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش، به دنبال مدارس غیرانتفاعی عام المنفعه هستیم تا بتوانیم در جهت سیاست ها و شعارهای دولت سیزدهم مدارس غیردولتی را گسترش دهیم که در خدمت خانواده بی بضاعت، و دانش آموزانی که علاقه مند به تحصیل در مدارس با کیفیت هستند و توان پرداخت شهریه را ندارند، باشند. هدف ما ساماندهی کشوری آن با عنوان فعال سازی ظرفیت های مردمی با راهبری و نظارت مردم است که در سند تحولی دولت بر آن تاکید شده است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی اظهار داشت: کاری که امروز مشترکا با همکاری شما عزیزان باید انجام دهیم و هدف اصلی از تشکیل این جلسه هم همین است، ساماندهی آموزشی و پرورشی با محوریت اجرایی سازی سند تحول بنیادین است. و با اجرای مهندسی کیفیت در آموزش و پرورش مدارس و مراکز غیردولتی و مدارس هیأت امنایی و یادگیری از راه دور، به دنبال تقویت حوزه مختلف آموزشی و پرورشی به موازات همدیگر هستیم.
وی اضافه کرد: اغلب مدارس غیردولتی در مسائل پرورشی در سالهای گذشته ورود خوبی نداشته اند اگر امروز ما شاهد تحصیل ۱۲.۱۹ درصد از دانش آموزان در مدارس غیردولتی هستیم، چند درصد از این دانش آموزان در مسابقات فرهنگی، تربیتی، ورزشی و… حضور دارند و مقام می آورند؟ آیا اندازه ۱۲ درصد سهم داریم؟


منبع:

1401/05/24
21:15:56
5.0 / 5
209
تگهای خبر: آموزش , خانواده , خدمت , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
خرید زندگی