رئیس مركز تهران هوشمند عنوان كرد
تلاش شهرداری تهران برای مانع زدایی از مسیر شرکتهای دانش بنیان
به گزارش خرید زندگی رئیس مرکز تهران هوشمند در اولین نشست مدیران ارشد شهری با شرکتهای دانش بنیان از افتتاح دو ظرفیت برای عرضه و توسعه دستاوردهای شرکتهای دانش بنیان در بوستان گفتگو و شرق تهران اطلاع داد و اظهار داشت: سازمان تکنولوژی های جدید و نوآور شهری در جهت مانع زدایی شرکتهای دانش بنیان تلاش می کند.
به گزارش خرید زندگی به نقل از ایسنا، نخستین نشست از سلسله نشست های مدیران ارشد شهری با شرکت های دانش بنیان، خلاق و نوآور با موضوع " حمل و نقل هوشمند و ترافیک " با حضور مدیران ارشد شهری در زمینه حمل و نقل و مدیران عامل شرکت های دانش بنیان انجام شد.
در ابتدای این جلسه ایمان صادق زاده، رییس مرکز تهران هوشمند با اشاره به پروسه شکل گیری "سازمان تکنولوژی های جدید و نوآوری شهری" و اقدامات درحال انجام دراین زمینه، اظهار نمود: تا قبل از این تولی گری حوزه استفاده از فناوری های نو به مرکز تهران هوشمند به عنوان یکی از زیرمجموعه های سازمان فاوا سپرده شده بود.
وی افزود: باتوجه به نگاه و رویکرد شهردار تهران، در خصوص ضرورت تبدیل تهران به سکوی فناوری شهری، همین طور باتوجه به مهیا نبودن کامل زیرساخت های قانونی مورد نیاز در ساختار مصوب قبلی در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تعاملات عملیاتی با حوزه های دانش بنیان، خلاق و نوآور، مجوز ایجاد نهــادی متولی و عملگـر با نام "سازمان تکنولوژی های جدید و نوآور شهری" از شورای شهر گرفتن و سازوکار عملیاتی برای برقراری تعاملات نتیجه بخش در حل معضلات پایتخت با بهره گیری از فناوری های نو، دانش پایه و خلاق، در حال انجام می باشد.
رییس مرکز تهران هوشمند با تاکید بر همت مدیریت شهری جهت مانع زدایی از سر راه همکاری شرکت های دانش بنیان با شهرداری تهران، اشاره کرد: هم اکنون ابزارهای لازم شامل ابزارهای قانونی و تسهیلگری در مواردی که تا قبل از این به عنوان مانع در تعامل با شرکتها مطرح بوده، با همراهی شورای شهر و شهردار تهران، در اهداف و رویکرد های سازمان "فناوری های نوین و نوآور شهری" لحاظ و مراحل قانونی انجام کار درحال پیگیری است؛ تا ان شاءالله با کمک این ابزارها در زمینه بهره مندی از تکنولوژی های جدید در شهرداری تهران، اتفاقات خوبی رقم بخورد.
صادق زاده با اشاره به دستور شهردارتهران برای شکل گیری "سازمان تکنولوژی های جدید و نوآور شهری" اشاره کرد: هم اکنون، دو ظرفیت برای تسهیلگری و توسعه فناوری های شهری در شهر تهران به حوزه های فناورانه اختصاص داده شده است که یکی از آنها مجموعه نمایشگاهی بوستان گفتگوست و مقرر است به زودی پلت فرم مناسبی برای استقرار و نمایش دستاوردهای شرکت های نوآوری که خدماتشان مورد پذیرش یا نیاز شهر تهران است ایجاد شود.
وی ادامه داد: پلت فرم دوم که بمنظور توسعه تولید دانش بنیان در زمینه های شهری در شهر تهران به وجود آمده، یک فضای حدودا ۲۰ هزار متر مربعی در شرق تهران است و به مجموعه هایی که توانایی تولید در زمینه های دانش بنیان دارند و نیازمند فضای تولید هستند، اختصاص خواهد یافت.
شهیدزاده: حضور شرکت های دانش بنیان راهگشای مشکلات ترافیکی در مدیریت شهری است
در ادامه این جلسه، حسین شهیدزاده، مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، با اشاره به اهمیت استفاده از پتانسیل شرکت های دانش بنیان و لزوم همکاری با این حوزه، ابراز امیدواری کرد: حضور این شرکتها راهگشای مشکلات حمل و نقل و ترافیک در مدیریت شهری باشد.
وی همین طور با بیان نکات و تجربیات موجود در زمینه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در همکاری با شرکت ها، اعلام امیدواری کرد تسهیلگری های پیش بینی شده در این راه کمک به رفع موانع و شروع همکاریهای مفید نماید.
تاکید مدیرعامل سازمان فاوا بر عزم جدی مدیریت شهری برای بهره مندی از راهکارهای شرکت های دانش بنیان
در ادامه این جلسه هادی محضرنیا، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران، ضمن ابراز خوشی از حضور شرکت های دانش بنیان برای ارائه راهکارهای خلاقانه و نوآورانه برای حل معضلات شهری پایتخت در زمینه حمل و نقل، به نقش موثر این شرکتها اشاره نمود.
وی به همبستگی و هماهنگی مدیران شهری در زمینه های مرتبط اشاره نمود و این مساله را به عنوان نویدی برای تسهیلگری در راه مشارکت شرکت های دانش بنیان دانست.
مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران اشاره کرد: حضور مدیران مرتبط در بخش های مختلف سیاست گذاری، زیرساخت و عملیات در زمینه حمل و نقل در شهرداری بصورت هم زمان در این جلسه، نشان از عزم جدی مدیریت شهری برای تسریع در بهره مندی پیشنهادات و راهکارهای اعلامی شرکتها دارد.
علیمردانی: شهرداری تهران در زمینه های مختلف نیازمند کمک مجموعه های دانش بنیان است
پوریا علیمردانی، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران از دیگر سخنرانان این جلسه بود که معتقد بود، انجام دادن پروژه های حمل و نقل هوشمند باید با هماهنگی سازمان فاوا، شرکت کنترل ترافیک و مجموعه معاونت حمل و نقل صورت گیرد.
وی با نگاه لطمه شناسی به شرکت های دانش بنیان، اظهار داشت: در هماهنگی کامل بنا داریم از پروژه های پیشنهاد شده، موضوعات و مشارکت مجموعه های دانش بنیان حمایت و استفاده نمائیم.
مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران اضافه کرد: یکی از اشکالات کشور با رویکرد های دانش بنیان، گرایش به مدرک است، در صورتیکه در زمینه های مختلف به جهت اینکه کشور را به یک تحول و شرایط جدیدی برسانیم و گره های مدیریت شهری و شهرداری را باز نماییم، نیازمند افکار، ایده ها و روش های نو و دانش فنی و عملیاتی هستیم که مدت ها و سال ها در دانشگاه های خودمان ساخته ایم.
علیمردانی در ادامه اشاره کرد: هم اکنون نیروهای بسیار زبده و مجموعه های خوبی مبتنی بر دانش و بنیه دانشگاه ها ایجاد و شکل گرفته؛ اما کما فی سابق همچنان در خیلی از حوزه ها نیازمند یکسری تکنولوژی ها و حتی بعضاً شرکت های خارجی هستیم که این نکته همیشه برای ما یک زخم و درد کهنه است. امیدوار هستم در این دوره مدیریت شهری بتوانیم فضا را به صورتی باز نماییم و سیاستگذاری به صورتی صورت گیرد که مجموعه های مبتنی بر توان علمی یا همان دانش بنیان، بتوانند بیش از قبل در مدیریت شهری فعال شوند و به ما کمک کنند.
وی با اشاره به نیازمندی های شهرداری تهران در زمینه نوآوری، اظهار داشت: شهرداری تهران در زمینه های مختلف نیازمند کمک مجموعه های دانش بنیان است، کما این که در زمینه حمل و نقل هوشمند ماموریت اصلی و یکتای شرکت کنترل ترافیک تهران، مدیریت سیستم های هوشمند شهر تهران است.
مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران افزود: علاوه بر این حتی در زمینه نگهداشت سیستم ها نیز نیازمند دانش شرکت های دانش بنیان هستیم، برای نمونه در مورد دوربین های کنترل سرعت و سیستم های کنترلی چراغ ها این مشکل را داریم. بدین سان که سیستم چراغ مرکزی در شهر تهران مربوط به یک کشور خارجی است و برای رفع عیوب و نگهداشت سیستم هایی که در اختیار داریم نیاز به کمک مجموعه های دانش بنیان است.
علیمردانی در ادامه اشاره کرد: نکته قابل توجه این است که با این وضعیت اقتصادی کشور و شهرداری و با در نظر گرفتن این نکته که به دشواری درآمد مالی کسب می شود، باید یاد بگیریم که ریال به ریال خرج نماییم. در گذشته شاید بدین سان بوده که به آسانی نفت می فروختیم و به موازات آن شرایط بسیار بهتری را هم در مجموعه اقتصادمان داشتیم؛ اما هم اکنون رونق اقتصاد به صورتی نیست که بتوانیم از آن درآمد شهری کسب نماییم.
وی همین طور ابراز کرد: موضوع دیگری که در زمینه بهره مندی از تکنولوژی های جدید وجود دارد به کارگیری داشته های خودمان است. به عبارت دیگر نیازمند به هم پیوستگی و ایجاد ارزش افزوده روی داده های این سیستم ها و استفاده بهینه از همین سیستم های موجود در مدیریت حمل و نقل هستیم که قاعدتاً در این مساله هم مشکلات و گره هایی وجود دارد و شرکت های دانش بنیان می توانند در حل آنها کمک کنند.
مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران افزود: نکته بعدی درباره برنامه های پیش رویی است که در مجموعه شرکت کنترل ترافیک در دست اجرا داریم. تعدادی از این برنامه ها به مرحله تایید RFP رسیده و به زودی فراخوان ها و مناقصه ها برای عقد قرارداد بصورت عمومی اعلان خواهد شد.
در ادامه نشست نخست با فعالین حوزه حمل و نقل هوشمند و ترافیک، مدیران شرکت های دانش بنیان حاضر در نشست ضمن معرفی شرکت خود، به اعلام مشکلات، ارائه پیشنهادات، معرفی دست آوردها و اختراعات دانش بنیان ثبت شده و راه کارهای پیشنهادی جهت بهبود روش های تعامل با مجموعه مدیریت شهری پرداختند.
همزمان با معرفی توانمندی های اعلام شده از جانب شرکت ها، مسیرهای ارتباطی جهت ارسال مستندات جهت بررسی های فنی و شروع مذاکرات جدی اعلام و قرار شد در فرصت تعیین شده، مستندات شرکتها بررسی و بعد از طی مراحل قانونی با رویکرد تسهیلگری، پیش نیازهای لازم در اختیار شرکتها قرار گرفته و در صورت تایید نهایی، همکاری رسمی شرکتها با شهرداری برای رفع معضلات اعلام شده در زمینه حمل و نقل هوشمند و ترافیک شروع شود.
طبق گزارش روابط عمومی مرکز تهران هوشمند، پیشنهاد تولید محصولات دانش بنیان ترکیبی باتوجه به معرفی های انجام شده از جانب شرکت های دانش بنیان حاضر در نشست، ارائه خدمات و خدمات گروهی از جانب دو یا چند شرکت، شبکه سازی بین شرکتها و تعاملات نفر به نفر با مدیران ارشد حوزه حمل و نقل وترافیک شهری از اتفاقات مفید و مهم در حاشیه برگزاری این جلسه بود.
منبع: خرید زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب