خرید زندگی

تونل متوسلیان چشم انتظار بخش خصوصی

تونل متوسلیان چشم انتظار بخش خصوصی

به گزارش خرید زندگی سالهاست که مدیریت شهری تلاش دارد که بزرگراه صیاد شیرازی را از بن بست خارج کرده و به کارکرد اصلی اش که همان تسهیل در جریان عبور و مرور است برگرداند؛ اما هنوز موفق نشده است.


به گزارش خرید زندگی به نقل از ایسنا، بزرگراه شهید صیاد شیرازی یکی از معدود بزرگراه هایی است که در میدان اصلی شهر آخر می یابد؛ این بزرگراه از بزرگراه ارتش شروع و در میدان سپاه آخر می یابد و این مساله سبب گشته است که در اغلب اوقات روز شاهد ترافیک سنگینی در حوالی میدان سپاه و چراغ قرمز معروفش باشیم.
حجم زیادی از خودرو های بزرگراه صیاد آنهم با چند لاین تردد یک دفعه وارد میدان کوچک سپاه می شوند و با عنایت به حرکت سایر خودرو ها در جعات مختلف میدان، شاهد ترافیک سنگین بخصوص در هنگام شب در این بزرگراه هستیم تا صف خودرو های متوقف شده بتوانند وارد میدان سپاه شوند. این ترافیک سنگین صیاد شیرازی در شب ها مدیران شهری را بر آن داشت که فکری به حال راه اندازی ادامه بزرگراه صیاد شیرازی کنند و برپایه برنامه ریزی ها این بزرگراه را به آزادگان متصل کنند و با عنایت به قرارگیری بافت بازار، مجلس و بافت قدیمی و میراثی تهران مقرر شده بود که این ادامه مسیر از فضاهای زیرسطحی و به شکل تونل آنهم سه طبقه باشد.
اقبال شاکری رئیس اسبق کمیته عمران شورای شهر اعلام نموده بود که احتمالا این تونل یک تونل بیشتر از هشت کیلومتری، سه طبقه خواهد شد که دو طبقه آن در ارتباط با رفت و آمد ترافیکی است و طبقه زیرین برای بحث تهویه و تاسیسات تونل پیشبینی می شود. ضمن این که تلاش می شود این تونل در منطقه پر ازدحام شهر و بازار وصل شود.
بررسی ها نشان داد که هرچند تونل متوسلیان مقرر است زیر زمین ساخته شود و معارض آن چنانی ندارد؛ اما بسیار پرخرج و هزینه بردار است و ساخت آن به جیب شهرداری نمی خورد، بنابراین پیشنهاد داده شد که این تونل به روش BOT ساخته شود، اصطلاح "بی. او. تی" به قراردادهای ساخت، بهره برداری و واگذاری می گویند که در سال های اخیر در جهت آزادسازی اقتصادی، جلب سرمایه های خارجی و دسترسی به تکنولوژی پیشرفته مورد توجه قرار گرفته است و این امکان را به دولت و دستگاههای بزرگ می دهد که بتوانند منابع مالی، مدیریت و توانایی های بخش خصوصی داخلی و خارجی را به سمت پروژه های زبربنایی سوق دهند.
مدتی بحث ساخت تونل متوسلیان مسکوت ماند و اتفاقی در این خصوص رخ نداد تا این که علیرضا زاکانی شهردار تهران در یکی از برنامه های خبری خود باردیگر خبر از اجرای پروژه شهید متوسلیان به صورت تونل شهری داده و اظهار داشته بود: به دنبال این هستیم تا پروژه بزرگراهی شهید متوسلیان را که ادامه بزرگراه شهید صیاد شیرازی تا بزرگراه آزادگان و حدود ۹ کیلومتر است را به زیر زمین ببریم تا در چارچوب تونل شهری ساخته شود و یک گشایش شمالی جنوبی در میانه شهر تهران ایجاد شود.
پس از این سخنان عنوان شد که در جلسه ای راهکارهای تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه راه اندازی تونل شهید متوسلیان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است و بار دیگر تاکید شده بود که این تونل در چارچوب اجرای یک پروژه مشارکتی ساخته شود. هرچند که معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران می گوید که بنا به مصوبه شورای شهر، شهرداری نمی تواند حتی یک ریال هم صرف ساخت تونل متوسلیان کند و باید بخش خصوصی وارد عمل شود.
عباس شعبانی در گفتگو با ایسنا، در مورد آخرین تصمیمات شهرداری برای ساخت تونل شهید متوسلیان، می گوید: ساخت تونل شهید متوسلیان یک اجبار است، چون که یک محوری را از بن بست خارج می کند و دقت داشته باشید که مردمی که در محدوده بزرگراه صیاد شیرازی زندگی می کنند برای آنکه به سمت جنوب تهران حرکت کنند یا باید از مسیر پرترافیک داخل شهر یعنی میدان بهارستان، میدان شوش و... عبور کنند و یا با طی مسافتی از بزرگراه موازی امام علی (ع) استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه اتوبان صیاد شیرازی با شرایط فعلی کارایی لازم را ندارد، ادامه می دهد: شما بعد از اتمام مسیر از بزرگراه صیاد شیرازی وارد میدان سپاه که یک میدان کوچک است می شوید و حجم بالای خودرو های ورودی به این میدان کوچک سبب اختلال در تردد شده است.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه بر مبنای مصوبه شورای شهر ساخت تونل متوسلیان باید با اعتبارات بخش خصوصی باشد، می گوید: بر مبنای مصوبه شورای شهر تهران شهرداری حتی یک ریال هم نمی تواند از اعتبارات خود صرف ساخت تونل متوسلیان کند و تنها راه ساخت تونل جذب اعتبارات بخش خصوصی است.
شعبانی با اشاره به اینکه راه اندازی این تونل می تواند به رفع گره ترافیکی در این منطقه کمک نماید، می افزاید: هم اکنون محور بزرگراهی (صیاد شیرازی) یک دفعه قطع شده و خودرو ها از بزرگراه وارد یک معبر درجه ۲ می شوند که این میدان کوچک نمی تواند جریان تردد خودرو های ورودی را مهار کند و به همین علت ترافیک ایجاد می شود.
وی با اشاره به اینکه هیچ گزینه ای غیر از ادامه بزرگراه صیاد شیرازی نداریم، می افزاید: در ادامه مسیر تونل متوسلیان محور بازار، مولوی، بهارستان و شوش را پشت سر می گذاریم که این مسیر پر از ترافیک است و لازم است که از میدان سپاه تا بزرگراه آزادگان، بزرگراه صیاد شیرازی که نام این قسمت را شهید متوسلیان نامگذاری کردند، ادامه داشته باشد.
معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با اشاره به اینکه شهرداری نقش تسهیل گری دارد و می تواند سرمایه گذاران را کمک نماید و مجوز و مستندات قانونی را عرضه کند، می گوید: البته در فاز یک باردیگر تونل متوسلیان بازطراحی شده است و تغییراتی بوجود آمده که برای سرمایه گذاران جذاب باشد.
وی ادامه می دهد: در نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری شهرداری که در تیر ماه برگزار می شود تونل متوسلیان را معرفی می نماییم و اگر سرمایه گذاری استقبال کرد با آنها همکاریهای لازم را خواهیم داشت تا این مساله به ثمر بنشیند.
به گزارش خرید زندگی به نقل از ایسنا، در آخرین جلسه شورای ترافیک تهران مجوز ساخت تونل شهید متوسلیان مشروط به تأمین منابع خارج از بدنه شهرداری تهران به تصویب رسید و حالا باید دید سرمایه گذاری برای ساخت این تونل پیدا می شود یا خیر؟.



1401/03/28
08:46:42
5.0 / 5
197
تگهای خبر: دولت , زندگی , ساخت , شهرداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
خرید زندگی