خرید زندگی
معاون مركز ملی فضای مجازی:

تهیه سند سواد رسانه ای، فضای مجازی تنها پیام رسان نیست

تهیه سند سواد رسانه ای، فضای مجازی تنها پیام رسان نیست

خرید زندگی: معاون مركز ملی فضای مجازی با اشاره به اینكه ۵ شركت برتر اقتصادی دنیا در سال ۲۰۱۶ در حوزه فضای مجازی فعالیت می كردند، اظهار داشت: سند سواد رسانه ای در دست تهیه در شورای فضای مجازی است.


به گزارش خرید زندگی به نقل از مهر، بامداد امروز همایش «آسیب های نوپدید در فضای مجازی؛ تهدیدها و فرصت ها» در دانشگاه فرهنگیان برگزار گردید و اساتید به صدمه شناسی این حوزه پرداختند. در ابتدای مراسم پرویز انصاری راد سرپرست مدیریت پردیس های استان تهران اظهار داشت: در كشور ما متاسفانه كمتر به آموز و پرورش بعنوان اصلی ترین نهاد آموزش و تعلیم و تربیت نگاه می گردد و همواره دچار كمبودهایی در این زمینه هستیم. تنها وقتی دچار خسران می شویم به تربیت معلم روی می آوریم تا آموزش و پرورش را به سمت داشتن معلمان خوب ببریم. وی افزود: در دانشگاه های فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی دانشجو معلمان ۴ سال كار علمی و مهارتی انجام می دهند و نگرششان متناسب با معلمی شكل می گیرد. حتی توجه می گردد كه معلمان از نظر فناوری ها از دانش آموزان عقب تر نباشند. در یك دهه اخیر شاهد اشتباهاتی در امر تربیت هستیم كه فرزند سالاری یكی از عوامل ان است. ما باید دنبال پیشگیری از صدمه ها باشیم و دانشجو معلمان كه معلمان آینده هستند در این میان نقش مهمی دارند. انصاری راد با اشاره به اینكه باید شهروندانی مناسب با هنجارهای اجتماعی تربیت نماییم، بیان كرد: باید دانشگاه فرهنگیان را گسترش دهیم. معلمی نقش اساسی در تربیت شهروند مناسب دارد. به صورت مثال به رواج خالكوبی ها در جامعه توجه نماییم می بینیم در این زمینه آموزه های مناسب به دانش آموزان عرضه نشده است. همینطور صدمه های فضای مجازی خانواده را به دردسر انداخته است. كسانی كه در دانشگاه فرهنگیان تربیت می شوند می توانند معلمانی باشند كه بینش كافی در این زمینه ها دارند. در ادامه این همایش مصطفی عرب مدیر كل امور مشاوره و بهداشت دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: ما در دانشگاه فرهنگیان دچار فقر در زمینه روان شناسی هستیم و باید تركیبی از جامه شناسی و روان شناسی به این دانشگاه نفوذ كند. چون كه امروز بیشتر با شعار زدگی رو به رو هستیم و به علت كمبودها نتوانسته ایم منشا اثر باشیم. وی افزود: چطور باید با نسل هایی كه این اندازه با آنها فاصله داریم ارتباط برقرار نماییم و برای كمك به مشكلاتشان كنار آنها باشیم. مگر خود ما چقدر مطالعه می كنیم؟ باید هر چه زودتر به سمت وضعیت مطلوب حركت نماییم. در این همایش همینطور امیر خوراكیان، معاون مركز ملی فضای مجازی بیان كرد: فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی مورد تاكید رهبری و مسئولان كشور است. برای همین از ۵ سال پیش شورای عالی فضای مجازی تشكیل شد. شاید امروز یكی از مهمترین مسائل پیش روی ما نقش فضای مجازی در مسائل مختلف است. نقش فضای مجازی در اقتصاد بسیار پر رنگ است و ۵ شركت برتر اقتصادی دنیا در سال ۲۰۱۶ در حوزه فضای مجازی فعالیت می كردند. حتی امروزه بحث پلئ محازی مطرح است. وی افزود: بحث آموزش در سال های اخیر متحول شده است. نخستین مساله ای كه باید به معلمان منتقل شود این است كه فضای مجازی یك پدیده در حد پیام رسان دیگر نیست. بلكه قواعد خاص خویش را دارد. فضای مجازی فرصتی را فراهم نموده است تا ۵ فناوری به یكدیگر پیوند بخورند و همین زمینه ساز تحولات بسیار در آینده نزدیك خواهد بود. فناوری كوانتوم، فناوری نانو، فناوری زیستی، فناوری اطلاعات و فناوری شناختی این پنج مورد هستند.

وی با اشاره به افزایش روزافزون سیطره فضای مجازی، درباره ضریب نفوذ پیام رسان ها اظهار داشت: واتساپ در ۱۰۹ كشور برترین پیام رسان است. تعداد شهروندان این پیام رسان از بسیاری كشورها بزرگتر است. پس از واتساپ، یاهو مسنجر و سپس وایبر قرار دارد. در حوزه رسانه های اجتماعی وضعیتمان نسبت به دنیا وضعیت خوبی نیست و عموما مصرف كننده ایم.

خوراكیان با اشاره به اینكه اطلاعات هرز و ضعیف كردن اندیشه از تاثیرات منفی و ماهیتی فضای مجازی است، اظهار داشت: طلاق، دروغ، سرقت، تشویق به زندگی مجردی از دیگر صدمه های فضای مجازی می باشند. این در شرایطی است كه امروزه بچه ها مهارت استفاده از تكنولوژی را دارند اما آن نگاه كلان را نسبت به این پدیده ندارند. سند سواد رسانه ای در دست تهیه در شورای فضای مجازی است. در فضای امروز جامعه هدایت دانش آموزان مهم می باشد. وی در انتها بیان كرد: میانگین استفاده از فضای مجازی در دنیا چهار ساعت در روز است اما در ایران این عدد بالای ۷ ساعت است.

1397/06/03
15:23:31
5.0 / 5
4198
تگهای خبر: اجتماعی , شهروند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
خرید زندگی