تاثیر قطعی نمرات امتحانات نهائی یازدهمی ها در کنکور ۱۴۰۵
به گزارش خرید زندگی، مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر تاثیر قطعی نمرات امتحانات نهائی پایه یازدهم در کنکور سال جاری، از اجرای برنامه راهبردی چهار ساله برای ارتقاء کیفیت آموزشی، افزایش معدل دانش آموزان و بازبینی در نظام هدایت تحصیلی متناسب با نیازهای کشور اطلاع داد و اظهار داشت: بر مبنای آزمون های رغبت سنجی، 73 درصد دانش آموزان علاقمند به تحصیل در رشته های نظری هستند.
ابراهیم رفیعی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به شیوه ارزشیابی دانش آموزان متوسطه دوم اظهار داشت: دانش آموزان پایه یازدهم سال قبل در کنکور، امتحان غائی شان تأثیر مثبت داشت، اما امسال این تأثیر به شکل قطعی اعمال می شود که موضوع خیلی مهمی است و دانش آموزان باید از آن آگاه باشند. سال قبل اگر نمره خوبی کسب می کردند، تأثیر مثبت داشت و اگر نمره پایینی می گرفتند، لحاظ نمی شد، اما امسال نمرات پایه یازدهم با ضرایب مشخص، تأثیر قطعی در کنکور دارد.
افزایش تعداد دروس غائی پایه یازدهمی ها طی سال آینده
وی با اشاره به اینکه امسال دانش آموزان پایه یازدهم شش درس غائی دارند اما سال آینده تعداد دروس امتحانات غائی افزایش خواهد یافت، درباره ی برنامه وزارت آموزش و پرورش برای پیشرفت کیفیت آموزشی اضافه کرد: برنامه راهبردی چهار ساله در دفتر آموزش متوسطه نظری تدوین و به وزیر آموزش و پرورش ارایه شده که دارای هفت هدف کلان همچون پیشرفت آموزش در مدارس دولتی است.
سهم پایین «ریاضی» در انتخاب رشته دانش آموزان
مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش افزود: ذیل این اهداف کلان، برنامه های اجرائی مختلفی تعریف شده که یکی از مهم ترین آنها توجه ویژه به معدل دانش آموزان است. در این راستا، تقویت بنیه علمی معلمان در دروس هدف و همین طور تقویت بنیه علمی دانش آموزان در این دروس در دستور کار قرار دارد. به صورت مثال در علوم انسانی باید کیفیت آموزش را افزایش دهیم و در رشته ریاضی نیز به دنبال افزایش کمی دانش آموزان هستیم، چونکه اکنون ورودی به رشته تجربی بیشتر و سهم رشته ریاضی کمتر است و تعداد قابل توجهی نیز به رشته علوم انسانی وارد می شوند.
رفیعی با اشاره به اینکه در حوزه های مهارتی و ریاضیات دانش آموزان کمتر هستند اظهار داشت: در حوزه مهارتی شامل کاردانش و فنی وحرفه ای، سیاست کلان نظام آموزشی رسیدن به نسبت ۵۰ درصد آموزش نظری و ۵۰ درصد آموزش مهارتی است. همین طور در شاخه های نظری نیز باید میان رشته های علوم انسانی، تجربی، معارف اسلامی و ریاضیات تعادل برقرار شود.
وی با اشاره به برنامه «ارتقای معدل» اضافه کرد: این برنامه نوشته شده و در تهران به شکل پایلوت در یک مرحله اجرا شده است، اما اصراری نداریم که همه استان ها دقیقاً از یک الگوی واحد تبعیت کنند. از استان ها خواسته ایم در چهارچوب تعیین شده و متناسب با اقتضائات بومی و با سودجستن از خلاقیت خود، برنامه استانی پیشرفت معدل دانش آموزان را طراحی و اجرا کنند.
آموزش یک مهارت به دانش آموزان در مقطع متوسطه
مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش درباره ی هماهنگ سازی آموزش ها با نیازهای دانشگاه و بازار کار افزود: وزارت آموزش و پرورش برنامه ای با عنوان «آموزش یک مهارت» را دنبال می کنند که بر مبنای آن هر دانش آموز در دوره متوسطه اول و متوسطه نظری یک مهارت را فرا می گیرد. متولی این طرح دفتر دوره اول متوسطه بوده و بعد از برگزاری جلسات گوناگون در وزارت خانه، اجرای آن از امسال شروع می شود. با اجرای این طرح، دانش آموزان رشته های نظری در کنار تحصیل دروس نظری، یک مهارت کاربردی نیز می آموزند و در زمان دریافت دیپلم، توانایی انجام یک کار فنی را خواهند داشت. البته آموزش تخصصی و عمیق مهارت ها بازهم در هنرستان ها دنبال می شود.
۷۳ درصد دانش آموزان علاقمند به تحصیل در رشته های نظری
رفیعی با اشاره به هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم اظهار داشت: بر مبنای آزمون های رغبت سنجی، ۷۳ درصد دانش آموزان علاقمند به تحصیل در رشته های نظری هستند، اما باید بررسی کرد که آیا بازار کار و ظرفیت دبیرستان ها چنین کششی را دارد یا خیر؟. هدایت تحصیلی باید به درستی صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه هدایت تحصیلی دارای سه تا چهار حلقه مکمل است، اضافه کرد: امکانات کشور، استعداد دانش آموزان، علایق فردی و برنامه های توسعه ای کشور باید هم زمان درنظر گرفته شوند. صرف علاقه کافی نیست؛ امکان دارد دانش آموزی علاقمند باشد اما در دروس مرتبط عملکرد ضعیفی داشته باشد که نشان دهنده محدودیت استعداد در آن حوزه است. همین طور باید دید برنامه توسعه کشور تا چه میزان به برخی مشاغل مانند پزشکی نیاز دارد. اگر این مؤلفه ها به درستی تنظیم شوند، میتوان به هدایت تحصیلی و شغلی مناسبی دست یافت، در غیر این صورت نگاه تک بعدی به علاقه دانش آموزان نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.
تلاش برای کاهش فشار کنکور بر دانش آموزان
مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در ادامه، درباره ی کاهش فشار کنکور بر دانش آموزان اظهار داشت: سیاستهای کلان دراین خصوص معمولا در شورایعالی انقلاب فرهنگی اتخاذ می شود و آموزش و پرورش بیشتر نقش مجری دارد. یکی از این سیاستها افزایش سهم سوابق تحصیلی و امتحانات غائی در مقایسه با کنکور است تا استرس دانش آموزان کاهش پیدا کند و نقش نمرات کلاس درس پررنگ تر شود.
او در آخر با اشاره به آمار دانش آموزان متوسطه نظری اظهار نمود: اکنون حدود ۵۹۰ هزار دانش آموز در پایه دهم، ۵۷۰ هزار نفر در پایه یازدهم و ۵۸۰ هزار نفر در پایه دوازدهم مشغول به تحصیل هستند و تعداد دبیران دوره دوم متوسطه نظری نیز حدود ۸۳ هزار نفر است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب