نقش معلم با گسترش فناوری های آموزشی چه تغییراتی داشته است؟
خرید زندگی: مسئول مرکز بسیج وزارت آموزش وپرورش معتقد می باشد با گسترش فناوری و رسانه های اجتماعی، معلم باید علاوه بر آموزش بر مساله پرورش و تربیت متمرکز باشد.
به گزارش خرید زندگی به نقل از مهر، معلم در کنار مدرسه و کلاس درس از ارکان اصلی آموزش، تعلیم و تربیت دانش آموزان هستند. با اینحال رشد فناوری ها در عصر جدید و گسترش اینترنت و استفاده از وسایل الکترونیکی ارتباط جمعی باعث شده است تا عملکرد و کارآیی معلمان در آموزش به دانش آموزان همچون گذشته نباشد. رشد تکنولوژی بااینکه سبب دسترسی سهل تر دانش آموزان به منابع درسی یا مطالب کمک آموزشی شده است اما ممکنست با شیوه های تدریس معلم در کلاس درس مغایر باشد. هفته معلم بهانه ای شد که با حمید رفیعی از محققان دانشگاه فرهنگیان درباب تغییرات نظام آموزشی با گسترش فناوری ها مصاحبه ای داشته باشیم. مسئول مرکز بسیج وزارت آموزش وپرورش معتقد می باشد با گسترش فناوری و رسانه های اجتماعی، نقش معلم باید علاوه بر آموزش بر مساله پرورش و تربیت متمرکز باشد. نقش معلم در تربیت نسل آینده در سالیان اخیر چه تفاوتی با دو دهه قبل دارد؟ معلم به عنوان محور ساخت تمدن از قرون گذشته تا سده های آینده مورد تأکید خیلی از علما و دانشمندان بودند. هر کس از هر مکتب فکری به جایگاه معلم نگاه کرده؛ بر اهمیت نقش معلم در جامعه تأکید داشته است. این واقعیت جوامع بشری است که معلم نقش بسیار سازنده ای در رشد و ساخت زندگی افراد و جامعه داشته و دارد. با تحولات حوزه ی تکنولوژی و رشد فناوری ها در عصر جدید، شاهد تغییر کارکرد و نقش معلم هستیم. به عبارتی با رشد فناوری، عملکرد و کارکرد معلم هم تغییر می کند؛ اگر معلم را آموزگار صرف مطالب می دانستیم؛ با شکوفایی ابزار آ لات حوزه فناوری، این کارکرد آموزشی معلم تغییر کرده است. آن چه که امروز شاهد تغییر در عملکرد معلمان هستیم؛ اثر گذاری معلم در پروسه تربیتی و نقش الگویی و راهبری آنان برای دانش آموزان است. معلمان می توانند راهنمای خوبی برای دانش آموزان در راه رسیدن به اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت کشور باشند. بدین سان اگر نتوانیم کارکرد معلمان را در عصر حاضر تغییر دهیم و معلم را در جایی که متناسب با جایگاه آنان در عصر حاضر نیست؛ بکشانیم؛ به تدریج مسئله معلم و فعل تدریس به حاشیه می رود. اما اگر بتوانیم جایگاه معلمی را متناسب با خاصیت های عصر حاضر بازطراحی کنیم؛ می توانیم توفیقات خوبی داشته باشیم. برخی از معلمان بین آموزش وپرورش گرفتار سردرگمی هستند؛ مطالب کتاب درسی زیاد است و خانواده ها هم انتظار آموزش کتاب درسی را دارند. در صورتیکه بخشنامه های وزارتخانه بر پرورش و مسایل تربیتی تأکید دارد. خانواده ها هم از مسیر سند تحول آگاه نیستند. چه باید کرد. همانطور که در سوال قبل به آن اشاره کردم معلم امروز باید بتواند با به کارگیری ابزارها و تکنولوژیهای جدید و تنظیم گری و تسهیلگری فرآیندهای آموزشی، در کنار مسئله آموزش به امر جدی پرورش و تربیت هم بپردازد. تشکیل رفتار و آموزش عمومی ارزش ها و الگوهای هنجاری به خردسالان و نوجوانان به عنوان هدف اصلی نظام تعلیم و تربیت از وظایف معلمان است. معلم باید بتواند از ظرفیتهای نوین فناوری آموزش وپرورش را در کنار هم برای خردسالان عرضه نماید. معلم باید بتواند با خلق موقعیت های متنوع تربیتی، یک محیط تربیت چند ساحتی را فراهم آورد. این شرایط رضایت خانواده ها را هم به همراه دارد. والدین متوجه می شوند که حضور دانش آموز در این مدل کلاس درس، ضمن راحتی روح و اثربخشی بهتر آموزش، به تحقق یادگیری مستمر و متنوع در فرزند هم منجر می شود. اگر این شرایط ایجاد شود خانواده ها هم با آموزش وپرورش همراهی خواهند کرد. البته ایجاد این شرایط نیازمند تلاش و آموزش های ضمن خدمت معلمان دارد که معلمان هم خوشبختانه عاشقانه درحال درنوردیدن این مسیر جدید یادگیری و یاددهی هستند.
بسیج فرهنگیان در امتداد تکریم مقام معلم و اجرای سند تحول چه اقدامات اثر گذاری داشته است؟ سازمان بسیج فرهنگیان به عنوان خادم مجموعه معلمان کشور و در امتداد تحقق اهداف عالیه نظام در مجموعه آموزش وپرورش که در سند تحول به آن اشاره شده است؛ بدنبال آنست که بتواند با توانمندسازی و پیشرفت معلمان و بسترسازی برگزاری دوره های آموزشی و معرفتی در قالب دوره های مسیر معلمی، معلمان را با اهداف و راهکارهای سند تحول بنیادین آشنا سازد. سازمان بسیج فرهنگیان از جانب دیگر با تشکیل کارگروه های مسئله محور ویژه معلمان، آنان را با حل مسایل و ایده پردازی برای مسایل کشور آشنا سازد تا معلمان به عنوان فعالان عرصه تربیتی، پای کار حل مسایل نظام تعلیم و تربیت باشند. بسیج فرهنگیان آن طور که شایسته مقام معلم است بضاعت کافی برای تجلیل مقام معلم را ندارد؛ اما تکریم و تجلیل از مقام معلم با انجام رویدادهای رسانه ای گوناگون را وظیفه خود می داند. برگزاری رویداد ایران برپا و موضوع روایت تجربیات معلمان و طرح معلم ماندگار با هدف قدردانی از معلمان و زحمات آنان و توجه به معلمان مناطق محروم با عنوان معلمان قهرمان از اقدامات بسیج فرهنگیان بوده است. بسیج فرهنگیان محلی برای ارائه، ظهور و بروز توانمندی های معلمان در حوزه تعلیم و تربیت است و همیشه در تلاش بوده تا تکریم و تجلیل از مقام معلم را رقم بزند. هفته معلم به همت بسیج فرهنگیان با گرامی داشت مقام شهدای معلم هم عجین شده است. تکریم مقام خانواده های شهدای معلم و شهدای دانش آموز از برنامه های بسیج فرهنگیان در هفته بزرگداشت مقام معلم بوده است.
منبع: buylife.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب