خرید زندگی

لامبدا و چند تذکر پروتکلی

لامبدا و چند تذکر پروتکلی

در صورتیکه برغم تشدید نظارت بر مرزها و بسیاری تدابیر دیگر در مقابله با کرونا، ناهماهنگی ها و غفلت های کوتاه سبب ورود سویه های جدید کرونا و شکل گیری خیزهای جدید و روزهای سیاه کرونائی شده است متاسفانه گویا همچنان ˮدرˮ بر همان پاشنه قبلی میچرخد؛ نمونه آن بی اطلاعی سازمان راهداری بعنوان دستگاه مجری از پروتکل ابلاغی روز گذشته وحیدی وزیر کشور بعنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کروناست که از ضعف در پیگیری و هماهنگی دستگاه های متولی حکایت دارد.


به گزارش خرید زندگی به نقل از ایسنا، در شرایطی که مکررا پزشکان و متخصصان درباره سرایت پذیری بالای سویه لامبدا می گویند و نسبت به مراقبت بیشتر از مرزها برای پیشگیری از ورود این سویه هشدار می دهند، هنوز در ابلاغ دستورات وزیر کشور به وزارت خانه های مرتبط و اجرای دقیق پروتکلهای مراقبتی در بعضی دستگاه ها ابهام و تاخیر وجود دارد؛ تاخیری که در سویه های قبلی نیز سبب شکل گیری پیک های جدید و افزایش بی سابقه آمارهای کرونا ویروس شد.
روز سه شنبه (۹ شهریورماه) بابک دین پرست، دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا از ابلاغیه جدید فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا به استانداران سراسر کشور در خصوص برقراری تمهیدات لازم از جانب استانهای مرزی و دستگاههای ذیربط، در جهت جلوگیری از ورود سویه کرونای لامبدا از کشورهای مبداء جهش و یا دیگر کشورهایی که شیوع این نوع از ویروس در آنها مشاهده و گزارش شده، است اطلاع داد و این در حالیست که امروز (چهارشنبه۱۰ شهریورماه) جواد هدایتی، مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از عدم ابلاغ پروتکل خاص برای لامبدا اطلاع داده است.
هرچند که برای شیوه نامه های تدوین شده در گذشته هیچ گاه میزان اثربخشی و تاثیرگذاری یا بررسی نشده یا نتایج بررسی ها اعلام نشده است اما شاید افزایش آمارهای بستری و فوتی در پیک پنجم ناشی از شیوع سویه دلتا نشان از ناکارآمدی پروتکلهای قبلی داشته یا نشان دهنده اجرا نشدن درست آنهاست. بر همین مبنا مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تاکید می کند: بر مبنای پروتکلهای بهداشتی کشورهای مختلف به سه دسته ممنوعه، پرخطر و کم خطر دسته بندی شده و برای هر یک از آنها ضوابط و پروتکلهای خاصی در نظر گرفته شده اما تا کنون پروتکل خاصی برای لامبدا اعلام نشده است.
عدم هماهنگی ها در مقابله با سویه های جدید در تجربه های گذشته نیز دیده شده است و تأخیر در ابلاغ شیوه نامه ها فارغ از اثربخشی آنها خود موضوعی است که مشکلات بسیاری را بوجود آورده است؛ دستگاه هایی که ابلاغیه ها را با تأخیر دریافت می کنند در همین تأخیرها شاهد ورود سویه های جدید بوده ایم در هنگام ورود سویه دلتا نیز وزیر کشور سابق بارها بر لزوم نظارت دقیق بر کنترل مرزهای هوایی تصریح کرد اما در نبود هماهنگی دستگاه ها دلتا وارد کشور شد و روزهای سیاه کرونایی را با آمارهای فوتی روزانه تا ۷۰۹ نفر در کشور رقم زد.
در مورد بازگشایی مدارس نیز سوالاتی مطرح است که آیا پروتکلهای بهداشتی مناسب برای تشکیل کلاس های حضوری تدوین شده است؟ و آیا زیرساخت های لازم برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مدارس سراسر کشور وجود دارد؟ از طرفی بازگشایی مدارس بار زیاد ترافیکی و حجم زیادی از مسافر را برای حمل و نقل عمومی به همراه دارد، حمل و نقل عمومی که در کلانشهرها مدتهاست گرفتار نبود منابع مالی است و برای اجرای پروتکلهای بهداشتی ظرفیت لازم را ندارد حال با ورود احتمالی لامبدا که واکسن گریزی بالایی نیز دارد، آیا تمهیدات و پروتکلهای قبلی می تواند از بروز باردیگر روزهای سیاه کرونایی جلوگیری کند؟
البته وزارت کشور در ابلاغیه خود خطاب به وزارت راه و شهرسازی و رییس کمیته حمل و نقل ستاد ملی مدیریت کرونا، تاکید کرده است: به منظورنظارت سازمان ها وشرکت های وابسته به آن وزارت، بر رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی، درتمامی مبادی ورودی وخروجی کشور(اعم از هوایی، دریایی، ریلی و زمینی)، فرودگاه ها، پایانه ها و ایستگاه های ریلی، جهت مقابله جدی با ورود سویه کرونای لامبدا، به داخل کشور دستورات لازم اجرا شود.
حال جای طرح این سوال وجود دارد که باتوجه به تفاوت های مشهود سویه لامبدا نسبت به سویه های قبلی همچون سرایت پذیری بالاتر و واکسن گریزی آیا پروتکلهای قبلی برای نظارت بر مرزها موثر خواهد بود؟ از طرفی در جهت ایجاد آمادگی در صورت ورود احتمالی لامبدا آیا شیوه نامه های بهداشتی مطابق با آن تدوین شده است؟ و نیاز نیست در طرح هوشمند محدودیت ها بازبینی شود؟
آنچه که تجربه اعمال محدودیت ها ظرف ۱۹ ماه از شروع انتشار کرونا ویروس در کشور نشان داده است از جانب کارشناسان و برخی مسئولین نسبت به اعمال محدودیت ها انتقادهایی از شیوه تدوین و تطبیق با نیاز کشور برای قطع زنجیره بیماری تا نحوه اجرا و ضمانت های اجرایی وجود داشته است و موضوعی که نیاز است مورد توجه قرار گیرد آن است که آیا جرائم تعیین شده برای تردد متخلفین در طرح هوشمند محدودیت ها بازدارنده بوده و احتیاج به بازبینی و اعمال جریمه های جدید وجود ندارد؟
بارها اعلام شده در کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی برخی دستگاههای دولتی نقش دارند و تخلف داشتند اما هیچ گاه اسامی این دستگاه ها اعلام نشده است، شاید در این زمان نیاز باشد پیش از ورود احتمالی سویه لامبدا که تا نزدیکی مرزهای ما گسترش پیدا کرده است پروتکلهای قبلی مورد ارزیابی و بازبینی جدی قرار گیرد و با تجربه گذشته شیوه نامه ای به روز با ضمانت های اجرایی مؤثر تدوین شود.
فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران نیز ضمن اشاره به این که تا حالا هیچ نمونه ای از ویروس جهش یافته لامبدا در ایران شناسایی نشده است بر لزوم هوشیاری و مراقبت برای عدم ورود این سویه تاکید کرده است و خواهان بازبینی در بعضی شیوه نامه های بهداشتی و همینطور محدودیت های کرونایی شده است.
وی یادآور شده است: در تهران احتیاج به بازبینی پروتکل ها و شیوه نامه های بهداشتی است. باید مداخلاتی که اثربخشی کمتری دارند مورد بازبینی قرار گیرند. بطورمثال محدودیت های شبانه خیلی اثری در موضوع کنترل بیماری ندارد. پس باید برخی موارد که ایجاد زحمت، هزینه و نارضایتی به همراه دارند را مورد بازبینی قرار دهیم.
به گزارش خرید زندگی به نقل از ایسنا، ویروس لامبدا در ابتدا در کشور پرو مشاهده شد و بعد از آن از مرزهای آمریکای لاتین و آمریکای مرکزی خارج شد و در کشورهای فرانسه و ایتالیا مواردی از مبتلاشدن به این سویه دیده شده است که بتازگی نیز در کشور پاکستان موارد مشکوکی از این سویه گزارش شده است.



1400/06/10
23:57:10
5.0 / 5
1139
تگهای خبر: بهداشت , پزشك , جاده , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

خرید زندگی