خرید زندگی
خدامی اعلام كرد؛

نحوه دریافت اینترنتی گواهی كسر از حقوق توسط بازنشستگان كشوری

نحوه دریافت اینترنتی گواهی كسر از حقوق توسط بازنشستگان كشوری

مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری اظهار داشت: از این پس بازنشستگان و وظیفه بگیران می توانند گواهی کسر از حقوق، ضمانت کسر از حقوق و گواهی حقوق درخواستی خویش را از پروفایل کاربری خود دریافت نمایند.


به گزارش خرید زندگی به نقل از مهر، علی خدامی با بیان این مطلب تصریح کرد: برای دریافت گواهی لازم است نهایت دقت در تکمیل فرم ها به عمل آید تا اشکالی در صدور گواهی ها پیش نیاید. بنابراین، هرگونه اشتباه در واردکردن اطلاعات فردی یا انتخاب گواهی مورد نظر می تواند منجر به رد شدن درخواست بازنشستگان عزیز شود. وی با اشاره به اینکه «متأسفانه طی دو ماه که این شیوه اجرایی شده، حدود ۲۰۰۰ درخواست به علت اشتباه های مختلف رد شده است»، توضیح داد: در این درخواست ها یا آدرس کامل نبوده، یا تعداد اقساط نامتعارف بوده، یا مشخصات فردی وارد شده کامل نبوده یا مشخصات بانک به صورت دقیق وارد نشده بوده است. خدامی افزود: بیشتر این هم برمی گردد به روزهای ابتدایی کار و اینکه فرایند ابطال از جانب متقاضی روی این موارد اعمال نشده است؛ هم اکنون متقاضیان می توانند قبل از تأیید درخواست، اطلاعات خویش را اصلاح و باردیگر درخواست کنند. وی «عدم تأیید درخواست» را به مفهوم فرصتی برای بازنگری و اصلاح درخواست خواند و اظهار داشت: بعد از تأیید، دیگر امکان ویرایش وجود ندارد و اگر درخواست نامعتبر باشد، ابطال خواهد شد. مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری ضمن اشاره به اینکه «بخش عمده رد شدن درخواست ها به این علت بوده که بازنشستگان اطلاعات هویتی شان را اشتباه وارد کرده اند»، اضافه کرد: اشتباه واردکردن اطلاعاتی همچون مبلغ و تعداد اقساط هم باعث رد شدن درخواست می شود. خدامی از بازنشستگان خواست «تعداد اقساط را به شکل واقعی و مطابق با قرارداد دریافت تسهیلات بانکی خود اعلام کنند» و خاطرنشان کرد: نامه ای که به بانک داده می شود، حاوی تعداد اقساط و همین طور مبلغ وام است و درست وارد نشدن این اعداد از جانب بازنشستگان در سایت، باعث می شود گواهی کسر از حقوق ناکارآمدی برایشان صادر شود که بانک آنرا نمی پذیرد و با عنایت به این که این گواهی در سوابق بازنشستگان باقی می ماند، تازه در این مرحله باید به دنبال ابطال گواهی باشند که آن هم سازوکار خودش را دارد. ویبا اشاره به اصلاحات انجام شده در سامانه برای ساده سازی استفاده کاربران اضافه کرد: در مراحل مختلف ثبت درخواست، اشاره هایی قرار داده شده تا درصورتی که کاربران درخواست خویش را به درستی وارد نکرده اند، قبل از ارسال آنرا اصلاح کنند. مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری ضمن اشاره به اینکه «هرگونه اصالت سنجی از این گواهی ها صرفا با رجوع متصدیان بانک ها به درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی به نشانی SabaSRM.ir باید انجام شود»، اضافه کرد: با بانک ها مکاتبه کرده ایم که اصالت سنجی گواهی ها را به هیچ عنوان به صورت فیزیکی انجام ندهند. او با اشاره به اینکه تا پیش از این، گواهی های کسر از حقوق، ضمانت کسر از حقوق و گواهی حقوق بازنشستگان بین یک تا هفت روز پس از صدور، پس از تأیید سامانه صندوق بازنشستگی کشوری، منحصراً ازطریق پست در اختیار بازنشستگان قرار می گرفت، اضافه کرد: ولی حالا با تأیید و نظر مساعد بانک ها، توانسته ایم این فرایند یک هفته ای را به کمتر از ۲۴ ساعت برسانیم. خدامی افزود: به این ترتیب، درخواست ها پس از ثبت، توسط همکاران ما کنترل می شوند. بعد از تأیید در سیستم، پیامکی حاوی تاییدیه ای با این مضمون برای بازنشستگان ارسال می شود که: نامه شما با کد رهگیری فلان تأیید گردید. لطفاً رأساً نسبت به دریافت پرینت اقدام کنید، پس از آن متقاضیان می توانند گواهی موردنظر خویش را که حاوی امضای مدیرکل امور مالی و مهر سیستمی در پایین آن است، پرینت بگیرند. وی با تکیه بر کوتاه شدن این فرایند اظهار داشت: یکی از دغدغه های بازنشستگان طولانی بودن این فرایند بود که شاید در شرایط عادی تا سه هفته و در شرایط کرونایی بیشتر از آن هم طول می کشید؛ ولی حالا حداکثر طی یک روز کاری صادر می شود و ۳ پیامکی هم که طی فرایند قبلی فرستاده می شد، به یک پیامک کاهش یافته است. خدامی اضافه کرد: البته با وجود آنلاین شدن صدور گواهی ها، ارسال فیزیکی آنها به صورت کامل متوقف نشده است و اگر بازنشستگان همچنان به نسخه فیزیکی آن نیاز داشته باشند، گزینه ای در سامانه قرار داده شده تا پرینت فیزیکی آن با مهر برجسته طبق روال سابق برای آنان ارسال شود. وی با تکیه بر اهمیت اعتمادسازی در میان ذینفعان اضافه کرد: طی دو ماهی که از آغاز فرایند آنلاین ثبت درخواست گواهی های کسر از حقوق، ضمانت کسر از حقوق و گواهی حقوق می گذرد، نزدیک به ۳۶ هزار و ۷۰۰ ثبت درخواست آنلاین صورت گرفته است. او تصریح کرد: درخواست های «در دست بررسی» به هیچ عنوان ارزش پرینت گرفتن ندارند و پرینتی که در این مرحله گرفته شود، فاقد امضا و مهر سیستمی و در نتیجه فاقد اعتبار است. وی با اشاره به اینکه این شیوه از چهارشنبه ۲۶ آذرماه عملیاتی شده است اظهار داشت: طبق اعلام بانک ها طی دوروز اول آغاز این فرآیند، تعداد ۱۶۱ مورد اصالت سنجی در بانک ها انجام شده و از نامه نگاری بانک ها با صندوق بازنشستگی کشوری هم کاسته شده است. خدامی درباره گواهی هایی که به هر علتی مورد استفاده قرار نمی گیرند و بازنشستگان خواستار ابطال آنها هستند، اظهار داشت: گواهی هایی که استفاده نشوند، در سابقه شخصی بازنشستگان ذخیره می شوند و امکان دارد آنان را برای درخواست های آینده گرفتار مشکل کنند. او با اشاره به اینکه تنها مرجعی که می تواند مجوز ابطال نامه را بدهد بانک است، اظهار داشت: این به آن دلیل است که در اصلِ گواهی دریافتی به صورت فیزیکی، مهر برجسته ای وجود دارد. بازنشستگان آنرا به نمایندگی صندوق بازنشستگی کشوری در استان ها تحویل می دادند و نمایندگی های استان ها با تأیید استفاده نشدن از گواهی، درخواست ابطال آنرا برای ستاد می فرستادند؛ ولی با این شیوه و با پرینت سیستماتیک، دیگر مهر برجسته ای وجود ندارد و تأیید استفاده نشدن از گواهی فقط از جانب بانک قابل انجام است. به قول مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری، کافی است بازنشستگان گواهی مزبور را به بانک ببرند و بانک با نوشتن جمله گواهی مورد نظر مورد استفاده قرار نگرفت. لطفاً نسبت به ابطال آن اقدام نمائید. و زدن مهر بر روی آن، ابطال گواهی را تأیید می کند و بعد از تحویل آن توسط بازنشستگان به نمایندگی های استانی، گواهی موردنظر از سوابق فرد بازنشسته خارج می شود. مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری در بخش دیگری از سخنانش به مشکل دسترسی به لیست تمام بانک ها و شعب آنها اشاره نمود و اظهار داشت: از راه مکاتبه با بانک مرکزی توانستیم در بدو امر بالغ بر ۴۰۰۰ شعبه جدید را وارد سامانه کنیم؛ ولی آن سامانه هم به شکلی نقص تعداد شعب را دارد. خدامی اضافه کرد: اگر بازنشسته ای وارد سامانه شد و شعبه بانک مورد نظر خویش را در سامانه مشاهده نکرد، می تواند یا با رفتن به نمایندگی استان ها، یا با تماس با شماره ۲۵۰۰، اطلاعات آن شعبه را در اختیار همکاران ما قرار دهد تا در سامانه ثبت گردد. خدامی تصریح کرد: صندوق بازنشستگی کشوری صرفا برای بانک ها و مؤسسات مالی-اعتباری مجاز از ناحیه بانک مرکزی، گواهی صادر می کند. وی ادامه داد: این مورد به بانک ها و به ذیحسابی ها که بالغ بر ۲۰۰۰ تا هستند هم اطلاع رسانی شده است. بنابراین، این ذیحسابی ها هستند که باید نسبت به صدور گواهی کسر از حقوق، ضمانت کسر از حقوق یا گواهی حقوق برای تعاونی ها، مساجد و صندوق هایی که از بانک مرکزی مجوز ندارند، اقدام نمایند و بازنشستگان برای دریافت گواهی برای صندوق ها، مساجد و تعاونی های داخلی خودشان با دستگاه محل خدمتشان طرف حساب هستند و صندوق بازنشستگی کشوری در این حوزه تعهدی ندارد. خدامی ضمن اشاره به یکی از مشکلاتی که طی دو ماه گذشته از جانب بازنشستگان مطرح گردیده است، اظهار داشت: گاهی بازنشستگان اعلام می کنند که اصلاً در سامانه درخواستی برای گواهی کسر از حقوق نداده اند؛ ولی برایشان گواهی کسر از حقوق صادر گردیده است. او با تکیه بر اینکه «چنین چیزی امکان پذیر نیست»، اضافه کرد: برای ورود به پنل درخواست گواهی و ضمانت نیازمند شماره دفتر کل، شماره ملی و شماره حساب فرد بازنشسته هستیم. پس اگر کسی به این سه شماره دسترسی داشته باشد، می تواند وارد سایت شود و مبادرت به درخواست گواهی کند. وی با اشاره به اینکه اگر همه اینها از جانب بازنشسته در اختیار شخص ثالثی قرار گرفته باشد، یک کد کنترلی دیگر هم هست که در مرحله پایانی به شماره همراه بازنشستگان ارسال می شود، اضافه کرد: بنابراین، صدور گواهی برای یک فرد بازنشسته در صورت بی اطلاعی ایشان، دال بر این است که اطلاعات خصوصی شان و همینطور شماره موبایل شان امکان دارد در اختیار شخص ثالثی باشد. خدامی تصریح کرد: بازنشستگان و موظفین تا آنجایی که امکان دارد، اطلاعات خصوصی خویش را در اختیار افراد غیر قرار ندهند.


منبع:

1399/10/01
14:09:06
2.5 / 5
766
تگهای خبر: اینترنت , خدمات , خدمت , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(1)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
خرید زندگی