خرید زندگی

افزایش مصرف مازوت امسال در نیروگاه های بخاری

افزایش مصرف مازوت امسال در نیروگاه های بخاری

به گزارش خرید زندگی نماینده وزارت نیرو در كارگروه ملی كاهش آلودگی هوای كلانشهرها با اشاره به استفاده ای 6.8 درصدی از مازوت در نیروگاه های كشور در سال 98 اظهار داشت: باتوجه به استفاده 79.14 درصدی گاز در نیروگاه های بخاری كشور در سال 98 شاهد افزایش مازوت در این نیروگاه ها بوده ایم.



به گزارش خرید زندگی به نقل از ایسنا عبدلی در چهل و سومین جلسه كارگروه ملی كاهش آلودگی هوای كلانشهرها عبدلی در تشریح روند استفاده از مازوت در نیروگاه های وزارت نیرو اظهار داشت: از مجموع ۸۲ هزار مگاوات ظرفیت كل نیروگاه های كشور ۱۵ هزار و ۸۰۰ مگاوات یعنی معادل ۱۹ درصد از توان ظرفیت مربوط به نیروگاه های بخاری هستند و آلایندگی نیروگاه ها نیز در همین بخش است.

وی اضافه كرد: تمام نیروگاه های حرارتی بر پایه سوخت گاز طراحی شده اند و تنها در مواقع اضطرار می تواند از سوخت پشتیبان استفاده كنند. در حقیقت استفاده زیاد از مازوت یعنی تخلف از دستورالعمل ارائه شده درباب روند كاری نیروگاه ها چونكه مصرف مازوت مشكلات بسیاری را برای نیروگاه های بخاری ایجاد می كنند پس استفاده از مازوت به صرفه نیست.

عبدلی در تشریح مشكلاتی كه سوخت مازوت برای نیروگاه های بخاری به وجود می آورد به افزایش هزینه تعمیرات نیروگاه ها اشاره نمود و اظهار داشت: توقف واحدها و خروج اضطراری آنها در نتیجه استفاده از مازوت و مصرف آب نیروگاه ها افزوده می شود و موجب تخریب شدید قطعات در راه دود همچون ورق های گرمكن هوا می شود. بدین سان وزارت نیرو علاقه ای به استفاده از مازوت برای نیروگاه ها ندارد.

نماینده وزارت نیرو در تشریح استفاده از مازوت در نیروگاه ها نیز اظهار داشت: از سال ۹۳ سهم استفاده از مازوت در نیروگاه ها ۱۵.۳ درصد و استفاده از گاز ۷۲ درصد بود كه این ارقام در سال ۹۷ با پیشرفت مناسب در استفاده از مازوت به ۴.۶ درصد كاهش پیدا كرده و استفاده از گاز به ۸۷.۸ درصد رسیده است. بطور قطع استفاده از مازوت به سبب سنگینی این نوع سوخت سبب كاهش تولید نیز می شود اما امسال متاسفانه روند كاهشی مصرف مازوت ادامه پیدا نكرده است به شكلی كه در سال ۹۸ استفاده از مازوت در نیروگاه ها به ۶.۸ درصد رسیده و استفاده از گاز معادل ۷۹.۴ درصد است البته درصد تخصیص سوخت در نیروگاه های مجاور كلانشهرها در بخش مازوت ۵.۹ درصد و در استفاده از گاز به حدود ۹۱ درصد بوده است.

عبدلی اشاره كرد: در احتراق سوخت های فسیلی سه نوع آلایندگی co۲، nox و sox تولید می شود. بر طبق پیش بینی ها تا سال ۱۴۰۰ آلایندگی co۲ تا ۱۵ درصد نسبت به سال ۹۰ كاهش پیدا خواهدنمود. همین طور درباب sox كه ناشی از مصرف مازوت و گازوئیل آلوده به گوگرد است می توان با افزایش استفاده از سوخت گاز آنرا كم كرد.

نماینده وزارت نیرو در بخش دیگری از صحبت های خود در تشریح اقدامات برای مدیریت آلاینده ها به تهیه طرح جامع فناوری های سازگار و تخصیص ۱۰۰ درصدی سوخت گاز به نیروگاه ها در مجاورت كلانشهرها اشاره نمود و اظهار داشت: محدودیت ها در نصب تجهیزات گوگردزدایی، عدم امكان جانمایی تجهیزات از نظر فنی، افت توان تولیدی واحدها، حجم بسیار عظیم و پیوسته پسماند گچی و هزینه بالای تجهیزات اشاره نمود.

وی درباب ارائه راهكارها درباره كاهش آلاینده های حوزه نیروگاهی نیز به تخصیص سوخت ۱۰۰ درصدی گاز به نیروگاه ها بعنوان یكی از راهكارها اشاره نمود و اظهار داشت: گوگرد زدایی از سوخت مازوت، افزایش راندمان نیروگاه ها، اجرایی كردن ماده ۱۲ رفع موانع تولید بمنظور ایجاد سازوكار تشویقی در جذب سرمایه از بخش خصوصی و پیش بینی تجهیزات FGB در طرح نیروگاه بخار جدید كه در دست طراحی است همچون دیگر راهكارهای پیشنهادی وزارت نیرو برای كاهش آلاینده های حوزه نیروگاهی است.





منبع:

1398/12/01
13:36:19
5.0 / 5
4062
تگهای خبر: تولید , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
خرید زندگی