خرید زندگی
دولتی ها برای فیلتر دوده با شهردار تهران نامه نگاری كردند

نصب فیلتر دوده در پیچ و خم تأمین بودجه

نصب فیلتر دوده در پیچ و خم تأمین بودجه

به گزارش خرید زندگی داستان دنباله دار آلودگی هوای پایتخت در ایام سرد گویا پایانی ندارد و هربار با بالا رفتن شاخص ها، مسؤلان هم به تكاپو افتاده و با نطق های غرا در مذمت آلودگی سخن می گویند و پس از آن با پایین آمدن شاخص ها هم خدا بزرگ است تا پاییز بعدی!


طی سالیان اخیر مجموعه قوانین، مقررات و آیین نامه و... در جهت بهبود وضعیت هوا وضع شده است و در این میان برای دستگاه های دخیل همچون شهرداری تهران هم وظایفی تعیین شد، یكی از وظایف تعریف شده برای شهرداری تهران ضرورت نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس های ناوگان حمل و نقل عمومی بود؛ بگونه ای كه در سال ۹۳ بر مبنای مصوبه هیأت دولت، نصب «فیلتر جاذب دوده» به منظور كاهش آلودگی هوا الزامی شد و خودروسازان با وجود مخالفت های گسترده، مجبور به اجرای این مصوبه محیط زیستی شدند و حتی آرش حسینی میلانی رئیس كمیته محیط زیست شورای شهر با اشاره به اهمیت نصب فیلتر دوده برروی خودرو ها، تاكید دارد: در شرایطی كه خودروسازان در یكی دو سال قبل بیشترین سود و استفاده را از تحولات اقتصادی برده اند و به بهانه تحریم ها، خودروهایشان را با همان كیفیت و بلكه كمتر و صد البته قیمت بیشتر فروخته اند، با همان بهانه تحریم ها می خواهند از انجام كمترین وظیفه در جهت قانون هوای پاك شانه خالی كنند.
وی با اشاره به اینكه عدم اجبار نصب فیلتر دوده، بازی كردن با جان مردم است، یادآور می شود كه اگر بخواهیم در پایتخت هزاران خودروی دیزلی غیر استاندارد داشته باشیم، وضعیت آلودگی هوای تهران باردیگر وارد شرایط ناسالم خواهد شد. در واقع عدم اجبار نصب فیلتر دوده، یك عقبگرد آشكار و در تضاد روشن با حق الناس، منافع عمومی و مصالح مردم است؛ چونكه به صورت بسیار مستقیم به سلامت و بهداشت مردم آسیب وارد می نماید.
همچنین محسن پورسیدآقایی _معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران_ با اشاره به ضرورت استفاده از فیلتر دوده در اتوبوس های شهری اظهار می كند: استفاده از فیلتر دوده یك رویكرد و استاندارد جهانی به حساب می آید و چندین سال است كه شهرهای بزرگ دنیا با یكدیگر متحد شده اند تا همه خودرو های دیزلی و اتوبوس های شهری خویش را مجهز به فیلتر دوده كنند و تجربه ثابت كرده كه استفاده از فیلتر دوده سبب صفر شدن خروجی ذرات معلق و كربن می شود، بدین منظور در شهرهای بزرگ دنیا از این فیلتر استفاده می شود.
وی با اشاره به اینكه در ایران هم تعدادی فیلتر دوده به صورت آزمایشی نصب شده است، ادامه می دهد: نتایج استفاده از فیلتر دوده كاملا موفقیت آمیز بوده است و در این چند سال اگزوز اتوبوس ها ۱۰۰ درصد تمیز هستند. ازاین رو با این تجربه موفق حتما می توان این كار را ادامه داد و اتوبوس های تهران را به فیلتر دوده مجهز كرد.
به گزارش خرید زندگی به نقل از ایسنا، با وجود آنكه مدیران شهری و اعضای شورای شهر بر ضرورت نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس های پایتخت تاكید نمودند اما در جریان بررسی لایحه شهرداری تحت عنوان «انتشار 3000 میلیارد تومان اوراق مشاركت برای توسعه حمل و نقل»، اعضای شورای شهر تهران در دوم دی ماه سال گذشته، به اختصاص بخشی از اوراق مشاركت به خرید فیلتر دوده رأی منفی دادند و بنابراین خرید فیلتر دوده از محل 3000 میلیارد تومان اوراق مشاركت حذف شد و با این تصمیم شورای شهر، یكی از منابع مهم خرید فیلتر دوده، از ردیف های كمك حذف شد و سر فیلتر دوده از كمك ها بی كلاه ماند!

نامه معاون وزیر در مورد ضرورت نصب فیلتر دوده
این تصمیم شورای شهر در حالی بود كه قبل از این هم علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در نامه ای خطاب به رئیس شورای شهر تهران در مورد ضرورت تجهیز اتوبوس های دیزلی شهر تهران به فیلتر دوده نوشت: «بر اساس مصوبات هیات وزیران كلیه اتوبوس های درون شهری دیزلی باید مجهز به فیلتر دوده باشد. بنابراین خواهشمند است ضمن بررسی عواقب مبحث در شورای شهر، نسبت به اجبار شهرداری تهران به نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس هایش دستور اقدام لازم را مبذول فرمایید.»


نامه نگاری دولتی ها برای فیلتر دوده

تعیین برآورد سالانه هزینه های مستقیم آلودگی هوا
در خرداد ماه سال جاری هم عیسی كلانتری رئیس سازمان محیط زیست هم در نامه ای خطاب به نمكی وزیر بهداشت با مبحث ضرورت حضور موثر وزارت بهداشت به مبحث كاهش و حذف آلودگی دوده دیزل از هوای كلانشهرها نوشت: «بارها در مكاتبات متخصصین آن وزارتخانه اخطار و تاكید گردیده است كه دود دیزل طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، سرطان زاست و نقش بسزایی در افزایش بیماری های قلبی و عروقی دارد.
شهروندان خیلی از شهرها در حمل و نقل عمومی و خودرو های حمل كالا و خدمات شهری مواجه بسیاری با دود دیزل دارند و اجبار كنترل آلایندگی دیزل با استفاده از نصب فیلتر دوده بر روی خودرو های نوشماره و در حال حركت دیزل طی مصوبه هیات وزیران و هم مصوبات مختلف بعدی در كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا مورد تاكید قرار گرفته است؛ این در حالیست كه برخی دستگاه های دولتی از انجام تكالیف قانونی خود سر باز می زنند و هزینه آلودگی دیزل بر مبنای بار بیماری ها و مرگ و میر كه چندین برابر هزینه بهسازی سیستم ها است، عملا تاوان سنگین آن توسط آن وزارتخانه پرداخت می شود.
سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی جامع از آلودگی دیزل اثرات بهداشتی و سلامتی، نحوه رفع آلودگی و تجارب جهانی به همراه مستندات قانونی در دو مجموعه تهیه كرده كه تقدیم می شود و لازم به ذكر است استفاده از انواع سامانه های پالایش دود در خودرو های دیزلی در دنیا معمول است و می تواند گامی موثر بر اجرای اهداف آن وزارتخانه در جلوگیری از بیماری های پر هزینه موثر باشد؛ بر این اساس خواهشمند است دستور فرمایید: برآورد سالانه هزینه های مستقیم آلودگی هوا در دستور كار قرار گیرد و پیشنهاد می شود وزارت بهداشت مطالبه گر، اجرای مصوبات دولت برای كاهش و حذف دوده دیزلی را در دستور كار خود قرار دهد.»



نامه وزیر بهداشت به حناچی؛ 3000 اتوبوس دیزلی فاقد فیلتر دوده هستند

اتوبوس های بدون فیلتر تهدیدی برای سلامت تهرانی ها
بنابراین گزارش، نامه نگاری ها ادامه داشت و حتی مبحث فیلتر دوده از محدوده مدیریت شهری خارج شد بگونه ای كه سعید نمكی وزیر بهداشت را دست به قلم كرد و وی در نامه ای خطاب به حناچی شهردار تهران نوشت: « مطابق مصوبات هیات وزیران كلیه خودرو های دیزلی درون و برون شهری باید مجهز به فیلتر دوده باشد. مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی ذرات دوده خروجی از خودرو های دیزلی سرطان زای قطعی می باشد و متأسفانه در شهر تهران بیشتر از 3000 اتوبوس دیزلی خطوط BRT فاقد فیلتر دوده بوده و سالیانه هر اتوبوس بیشتر از 40 هزار كیلومتر در شهر تهران تردد می كند كه مقدار زیادی ذرات دوده سرطان زا را در هوا منتشر نموده و تهدیدی برای سلامت ساكنین شهر تهران و استفاده كنندگان از این وسایل نقلیه می باشد.
شایسته است دستور اقدام لازم در خصوص نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس های عمومی و سایر خودرو های دیزلی سنگین را مبذول فرمایید.»



هر فیلتر دوده، 100میلیون تومان!
به گزارش خرید زندگی به نقل از ایسنا، چندی قبل هم پیروز حناچی شهردار تهران در نامه ای خطاب به نمكی وزیر بهداشت نوشت: «شركت واحد اتوبوسرانی و حومه با توجه به اهداف و تكالیف تبیین شده در اسناد و مقررات بالادستی و همینطور مصوبات و الزامات شورای شهر تهران در خصوص كاهش آلودگی هوا و هم رفع منابع آلایندگی ناشی از تردد وسایل حمل و نقل عمومی، ناوگان دیزلی شهر تهران اقدامات و تمهیدات ویژه ای را پیگیری كرده كه می توان به پیگیری و انجام فعالیت های موثر به منظور فراهم سازی زیرساخت های مورد نظر برای نصب فیلترهای جذب دوده بر روی اتوبوس های دیزلی درون شهری و فراهم سازی زیرساخت ها به منظور ارتقای استاندارد سوخت مصرفی ناوگان (یورو4) اشاره نمود.»
حناچی نوشت: «همچنین با بهره گیری از نتایج تجارب، ظرفیت های موجود و مطالعات علمی مراكز دانشگاهی و تحقیقاتی نسبت به اجرا و پیاده سازی برنامه تامین و تجهیز اتوبوس های تحت پوشش اتوبوسرانی تهران به فیلترهای جذب دوده بر مبنای زمانبندی اقدام نموده است كه بر این اساس 50 فیلتر دوده تا شهریور 98 نصب شده است و بر مبنای قرارداد منعقد شده تا ابتدای اسفند ماه هم 100 فیلتر دوده دیگر منعقد می شود و بر این اساس هر ماه تعداد 25 دستگاه اتوبوس به فیلتر دوده مجهز می گردد.»
وی با اشاره به اینكه تعداد 50 عدد فیلتر جذب دوده با هدف شناسایی مشكلات و مرتفع ساختن ایرادات فنی و تكنیكی به صورت پایلوت بر روی اتوبوس های دو كابین و تك كابین نصب شده است، اظهار داشت: «اما ادامه روند اجرا با مشكلاتی روبرو است كه می توان به محدودیت های مالی با عنایت به تورم و افزایش شدید قیمت ها بعنوان یكی از این مشكلات اشاره كرد؛ به صورتی كه نصب هر دستگاه فیلتر جذب دوده به اعتباری بالغ بر یكصد میلیون تومان نیازمند است و این در حالیست كه دستیابی به ضریب كدری متناسب جهت نصب فیلتر بر روی اتوبوس، بومی نبودن تكنولوژی و عدم ساخت داخل كه منجر به واردات فیلترها از كشورهای خارجی شده و همینطور عدم تمایل خودروسازان داخلی به همكاری در فرایند تجهیز اتوبوس های تولید داخل به فیلتر جذب دوده از دیگر مشكلات نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس ها است و مشكلات و موانع مربوط به تحریم ها و واردات فیلترهای جاذب دوده از كشورهای سازنده هم یكی دیگر از مشكلات خرید و نصب فیلتر دوده است."


به گزارش خرید زندگی به نقل از ایسنا، این روزها كه شاخص كیفیت هوا در شرایط ناسالم قرار دارد، شاید بیشتر از هر زمان دیگری توجه به دود خروجی از اگزوز خودرو های پرتردد اهمیت یافته است و حالا كه مسؤلان متولی هم بر لزوم نصب فیلتر دوده تاكید دارند، شاید زمان آن رسیده كه فارغ از گفت و شنودها، دست به كار شوند و برای فیلترهای گران دوده كه در این روزهای بی پولی شهرداری تهران، بار سنگینی برای مدیریت شهری به حساب می آیند، فكری كنند.



1398/09/04
23:43:01
5.0 / 5
4253
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بهسازی , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
خرید زندگی