بررسی تأثیر دستورالعمل جدید بر كرایه مسافربرهای اینترنتی
تاكسی های اینترنتی در تعیین قیمت ها بی انصافی نكنند، هزینه ها كاسته می شود
به گزارش خرید زندگی مشاور اجتماعی معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران با اشاره به اینكه دستورالعمل نظارت بر مسافربرهای اینترنتی در كنار محدودیت ها، امتیازاتی را هم برای این شركت ها در نظر گرفته است اظهار داشت: اگر مجموع هزینه ها و فایده های دستورالعمل جدید را در نظر بگیریم، هزینه ها برای شركت های متولی تاكسی های اینترنتی كاهش یافته و به صورت طبیعی نباید افزایشی در كرایه های آنها اعمال شود.
علی پیرحسین لو در گفتگو با ایسنا، اضافه كرد: مهمترین نكته دستورالعمل در اینباره این است كه هم اختیار تعیین نرخ كرایه و هم مسئولیت پاسخگویی در قبال آن و هرگونه نقص و مشكل و خسارت احتمالی با شركت های عرضه دهنده خدمات هوشمند حمل مسافر است.
وی با اشاره به اینكه شهرداری هم قرار نیست برای این شركت ها تعیین قیمت كند، اضافه كرد: در عمل تنها قیدی كه در این زمینه مطرح شده، این است كه اگر هزینه سفر به دلیل شرایط خاص، بالاتر از سقف تعرفه مصوب برای تاكسی تلفنی باشد، پیش از انجام سفر باید از راه اپلیكیشن به مسافر اعلام گردد.
مشاور معاون ترافیك شهردار تهران در عین حال با اشاره به اینكه اختیار تعیین قیمت نباید به افزایش غیرمنصفانه قیمت ها بینجامد، تصریح كرد: در ماه های گذشته متاسفانه شاهد آن بودیم كه شركت های تاكسی های اینترنتی كرایه ها را حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش دادند و حتی یكی از شركت ها درصد كمیسیون خویش را هم از ۱۳ درصد به ۱۵ درصد افزایش داد؛ این وضعیت سبب نارضایتی خیلی از رانندگان و مسافران شد و انتظار می رود شركت ها در اینباره منصفانه عمل كنند.
پیرحسین لو در ادامه اظهار داشت: بعد از مطرح شدن تصویب و ابلاغ دستورالعمل هم برخی افراد از افزایش قیمت در سامانه های تاكسیرانی اینترنتی صحبت كردند. چنین كاری اوج بی انصافی در حق مسافر و راننده است، چون كه این دستورالعمل در واقع با معاف كردن شركت ها از مالیات بر ارزش افزوده و همینطور با در نظر گرفتن امتیازات دیگری مثل سهمیه طرح ترافیك، حمل و نقل عمومی تلقی شدن و از همه مهمتر رسمیت یافتن و قانونی شدن فعالیت تاكسی های اینترنتی، در مجموع هزینه ها را برای این شركت ها كاهش داده است.
ایشان در ادامه با ذكر مثالی در اینباره اظهار داشت: الان اگر كرایه یك سفر ۱۰ هزار تومان باشد، شركتی كه تا سال قبل ۱۳۰۰ تومان كمیسیون می گرفته و امسال ۱۵۰۰ تومان می گیرد، همین حالا دارد ۱۳۵ تومان را بعنوان مالیات بر ارزش افزوده می دهد. دستورالعمل می گوید به جای ۱۳۵ تومان مالیات، باید ۲۰۰ تومان بعنوان عوارض برای توسعه حمل و نقل عمومی بدهند. حتی به فرض كه مبحث مالیات بر ارزش افزوده هم حل نشد، هزینه این شركت ها از كرایه فرضی ۱۰ هزار تومانی می شود همان ۱۳۵ تومان، بعلاوه ۱۵۰ تومان عوارض توسعه حمل و نقل عمومی؛ یعنی در مجموع ۲۸۵ تومان می شود.
پیرحسین لو تصریح كرد: اگر دقت كنید، كل بحث سر ۶۵ تومان افزایش در حالت اول، یا ۸۵ تومان در حالت دوم است. آن هم در حالیكه فقط سهمیه طرح ترافیك به تنهایی، آن افزایش را چند برابر در این طرف جبران می كند. اینكه شركت های تاكسیرانی اینترنتی بخواهند به بهانه این دستورالعمل صحبت از افزایش كرایه ها كنند، بطور قطع بی انصافی در حق مسافران و رانندگان است و روا نیست.
مشاور معاون شهردار تهران در انتها اظهار داشت: ما صمیمانه از شركت های تاكسی اینترنتی می خواهیم كه در ادامه مذاكرات و تفاهم های دو سال گذشته، با روند ضابطه مندی فعالیت های این حوزه همراه شوند و مطمئن باشند كه اگر آنها قواعد مربوط به آلایندگی، فرسودگی و همینطور ابعاد ترافیكی فعالیت خویش را رعایت نمایند، شهرداری هم پشتیبان تمام عیار همه استارت آپ ها و پلت فرم هایی خواهد بود كه زیست شهری را برای شهروندان آسان تر و ارزان تر می سازند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب