خرید زندگی
رییس پژوهشكده میراث فرهنگی كشور

با نگاه كاسبكارانه نمی توان از هویت و تاریخ یك شهر حرف زد

با نگاه كاسبكارانه نمی توان از هویت و تاریخ یك شهر حرف زد

خرید زندگی: رئیس پژوهشكده میراث فرهنگی كشور اظهار داشت: زمانی كه درباره مردم یك شهر، هویت، برند شهری، خاطره و تاریخ سخن می گوییم، دستیابی به این اهداف با نگاه كاسبكارانه حاصل نمی گردد.


به گزارش خرید زندگی به نقل از مهر، سومین نشست تخصصی گردشگری با حضور محمد جواد حق شناس، حسن خلیل آبادی، احمد مسجد جامعی، حجت نظری از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ولی الله شجاع پوریان معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، دلاور بزرگ نیا مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، شهرداران مناطق۹، ۱۲، ۱۳، مهدی سیف رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران برگزار گردید.

در ابتدا سیف رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با اشاره به ارتباط سینما با گردشگری بیان داشت: سینما می تواند تا بعنوان ابزاری قوی برای روایت صحیح جاذبه های گردشگری، به نحوی عمل كند كه علاوه بر تغییر نگاه از بیرون، تغییر فرهنگی از درون را تولید كند.
وی خاطرنشان كرد: این جاذبه های گردشگری، خود می توانند مكانی عالی برای لوكیشن فیلم های سینمایی باشند. وی معرفی جاذبه های گردشگری طبیعی، فرهنگ و آداب و رسوم با استفاده از ساخت مستند و فیلم های تاریخی و فرهنگی را بسیار موثر و كم هزینه از سایر روش ها در مورد رونق گردشگری دانست و اضافه كرد: تهران ظرفیت قابل توجهی در جذب توریست دارد اما این ظرفیت ها زمانی به درستی دیده می گردد كه كه با مدد از هنرهفتم بتوانیم تصویر درستی از تهران روایت نماییم. سیف با اشاره به مبحث گردشگری فرهنگی و سفرهایی كه با انگیزه های فرهنگی صورت می گیرد، اظهارداشت: برگزاری جشنواره های مختلف همچون فیلم در این حوزه مطرح می گردد كه هنر سینما بعنوان ابزار قوی می تواند در حوزه دیپلماسی عمومی و تسهیل كننده ارتباط میان ملت ها موثر باشد كه امروزه هم شهرهایی مانند ونیز، كن و برلین با جشنواره های فیلم شناخته می شوند. معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران هم در این نشست با اشاره به ارتباط و تعامل مدیریت شهری با صاحبان اندیشه و نخبگان در حوزه های مختلف اظهارداشت: تابحال نشست های مختلفی را با این افراد داشته ایم و امیدواریم بتوانیم از نظرات آنان در حوزه هایی همچون گردشگری، سلامت، كاهش صدمه های اجتماعی بهره مند شویم. شجاع پوریان با اشاره به برنامه های ستاد گردشگری شهرداری تهران اظهار داشت: شهر تهران ظرفیت قابل توجهی در حوزه گردشگری دارد كه متاسفانه ناشناخته است و در تلاش هستیم با اقداماتی تهران را از معبر به مقصد گردشگری تبدیل نماییم و امیدواریم كه این امر با كمك كمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر محقق شود. در ادامه این نشست، پنل تخصصی با حضور حسن خلیل آبادی، احمد مسجد جامعی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، سید محمد بهشتی رییس پژوهشكده میراث فرهنگی كشور، احمد محیط طباطبایی رئیس ایكوم ایران، هارون یشایایی تهیه كننده فیلم های سینمایی، شادمهر راستین فیلم نامه نویس، شهرام میراب اقدم كارگردان برگزار شد و مبحث " تهران، گردشگری و سینما" مورد بررسی قرار گرفت. راستین در این پنل با اشاره به ارتباط سینما و گردشگری اظهارداشت: سینما در سه حوزه فیلم، سالن و فضای بیرونی كه مخاطبان با آن در ارتباط هستند، قابل بررسی است، فیلم زمینه ای بوجود می آورد كه افراد در سینما حضور پیدا كنند، شركت توسعه فضاهای فرهنگی چگونگی ساخت سالن سینما برای نمایش فیلم را مورد توجه قرار می دهد و همینطور سینما، بخشی از میراث معنوی به حساب می آید. بهشتی رییس پژوهشكده میراث فرهنگی كشور با اشاره به لزوم شناخت تهران و پیشینه آن اظهار داشت: از نیمه دوم دهه ۴۰، تهران در آثار سینمایی بعنوان هویت تاریخی كه تمام مكان های آن دارای شناسنامه هستند، نمایش داده می شود اما این رویكرد به تدریج فراموش می گردد و از ابتدای دهه ۸۰ در سینمای ما مكان هایی مانند سعادت آباد، پل چوبی، نام و موضوعیت پیدا می كنند. وی با اشاره به اینكه تهران دروازه ورود توریست به كشور شناخته می گردد و محل گذر است، اضافه كرد: این شهر می تواند بعنوان یكی از مهمترین مقاصد گردشگری باشد.
بهشتی اظهارداشت: زمانی كه درباره مردم یك شهر، هویت، برند شهری، خاطره، تاریخ و... سخن می گوییم، دستیابی به این اهداف با نگاه كاسبكارانه حاصل نمی شوند، تهران یكی از مهمترین مكان های كشور است كه هویت مشخصی دارد و باید هویت آن را مورد توجه قرار دهیم.
رییس پژوهشكده میراث فرهنگی كشور اظهار داشت: برپایه نگاه سوداگرانه می توان با اعتبار قابل توجه در آثار سینمایی تهران را زیبا نشان دهیم كه این امر در جذب گردشگران سطحی موثر خواهد بود اما ما باید اقدامات شایسته ای را توسط ادبیات داستانی، شعر، نقاشی و سینما انجام دهیم كه ملاقات در دل تهران اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: باید نسبتی بین تهران و سینما تولید شود كه ضمن انتقال فرهنگ و ارزش های جامعه، مشكلات مطرح شود و سینما در این زمینه راه گشا باشد، وقتی گفته می گردد كه تهران زشت شده به این دلیل است كه شناختی از ارزش های آن نداریم.
یشایایی هم در این نشست با اشاره به رویكردهای متفاوت به سینما اظهار داشت: سینمای ایران علاوه بر مكان، به معنای افراد و شخصیت های همچون عزت الله انتظامی است كه در آثار مختلف نقش آفرینی كردند و سینمای ما را در دنیا سربلند كردند و هیچ هنری به اندازه سینما نام ایران را پرآوازه نكرده است.
این تهیه كننده فیلم های سینمایی با اشاره به اینكه تهران در خیلی از آثار سینمایی مانند فیلم «اجاره نشین ها» به كارگردانی داریوش مهرجویی معرفی شده، اضافه كرد: سینمای ما به لحاظ گردشگری آثاری دارد كه ما می توانیم در گردشگری روزانه مان شخصیت های آنان را بشناسیم.
وی با اشاره به فیلم «روزی روزگاری سینما» اظهار داشت: در این فیلم سینماهای تهران بعنوان بخش های هویت بخش این شهر، بعنوان مكان های مضمحل نشان داده شدند، سینماهایی كه خراب شدند، امكانات كافی نداشتند و محكوم به تخریب بودند و برخی از سالن های سینما هم توسط شهرداری تهران ساخته شد. محیط طباطبایی هم در این نشست با اشاره به تاریخچه شكل گیری سینما بعنوان پاتوق فرهنگی در تهران اظهارداشت: در دوران اوج حكومت مشروطیت از سال ۱۲۸۵ تا ۱۳۰۴ هست، ما شاهد گسترش فضاهایی بعنوان سالن های سینما و نمایش فیلم توسط مردم در شهر هستیم كه شكل جدیدی از فضای عمومی، اجتماعی و مدنی شكل می گیرد. وی ادامه داد: سینما می تواند بعنوان مكانی برای نمایش فیلم و روایت كارگردانان مختلف از شهر و خصوصیت های آن باشد و همینطور بعنوان پاتوقی برای انعكاس و روایت خاطرات مشترك در حوزه گردشگری مورد توجه قرار بگیرد. خلیل آبادی رئیس كمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش هم در این نشست تهران را شهری تاریخی و ایران كوچك دانست اظهار داشت: تهران هویت خاصی دارد اما به علت بی توجهی به این هویت در میان شهرسازی نوین گم شده ایم. وی با اشاره به اینكه تهران می تواند مقصد گردشگری باشد، اضافه كرد: شهرها گاهی با جشنواره های مختلف مورد توجه قرار گرفته و شناخته می شوند كه براین اساس می توانیم با برگزاری جشنواره های مختلف همچون فیلم و بهره مندی از تمام امكانات هنری شهر تهران و جاذبه های آن را معرفی نماییم كه چنین اقداماتی علاوه بر تولید نشاط به زیست پذیری و زندگی بهتر در شهر كمك می نماید. احمد مسجدجامعی در این نشست درباره پیشینه و خصوصیت های تاریخی تهران و انعكاس آن در آثار سینمایی اظهار داشت: تهران دارای یك مقصد گردشگری نیست، دارای مقاصد گردشگری مختلف است كه میتوان با استفاده از لوكیشن های فیلمبرداری، رشد و توسعه گردشگری را فراهم آورد.

1397/06/23
16:16:12
5.0 / 5
4194
تگهای خبر: اجتماعی , تولید , زندگی , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
خرید زندگی