خرید زندگی
دود تاكسی های فرسوده در ریه شهر

نوسازی ۱۰هزار تاكسی، معطل یك ابلاغیه!

نوسازی ۱۰هزار تاكسی، معطل یك ابلاغیه!

خرید زندگی: بارها و بارها مسئولان پایتخت اعلام نمودند كه حل مشكل ترافیك و آلودگی هوا جزو مطالبات درجه یك شهروندان تهرانی است و همگی توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی را تنها راه چاره حل ترافیك و به دنبال آن حل آلودگی هوا می دانند اما در این چرخه شاهد رفتارهای متناقضی از جانب برخی دستگاه ها هستیم.


به گزارش خرید زندگی به نقل از ایسنا، داستان نوسازی تاكسی ها، پستی و بلندی های بسیاری را در دوره كوتاه خود دیده است چون كه طرح "كلید به كلید" از سال ۹۴ شروع شد و قرار بود در این طرح مبلغ ۲۰ میلیون تومان، تسهیلات ارزان قیمت به مالكین تاكسی های فرسوده و مبلغ ۵میلیون تومان برای دو گواهی اسقاط توسط گمرك به حساب خودروساز پرداخت می گردد و همینطور مبلغ پنج میلیون ریال هم بابت لاشه خودرو بعنوان آورده مالك تاكسی فرسوده لحاظ شود اما پس از مدتی این طرح به علت اختلافات خودروساز و گمرك متوقف گردید.
با توقف روند نوسازی تاكسی های فرسوده، همه تلاش كردند تا گره از این مهم باز شود و نهایتا طلسم این توقف، پس از گذشت چند ماه شكست و در آبان ماه سال ۹۶ صدور پیش فاكتورها توسط شركت خودروساز شروع شد و فرآیند نوسازی تاكسی های فرسوده مانند گذشته از سر گرفته شد اما این روند هم دوام زیادی نداشت چراكه بار دیگر در بهمن ماه سال ۹۶ مجددا این طرح متوقف شد

تخفیف هایی كه هنوز اعمال نشده
مرتضی ضامنی -مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانی های شهری هم در مورد این توقف به ایسنا می گوید: علت عدم تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگی، نوسازی تاكسی های فرسوده را با مشكلاتی روبه رو كرده است و این سبب می گردد كه گمرك معوقات خویش را به ایران خودرو نپردازد و در نتیجه شركت خودروساز هم پیش فاكتور صادر نكند. در حقیقت اعتباری كه هرساله در قانون بودجه برای این امر تخصیص داده می شود، پاسخ انباشت فرسودگی را نمی دهد.
ضامنی افزود: با وجود اینكه سازمان برنامه و بودجه قول اعمال تخفیف داده كه بدهی های قبلی گمرك به ایران خودرو پرداخت شود اما هنوز تغییری در روند توقف را شاهد نیستیم و به نظر می رسد كه شركت خودروساز بایستی پیگیری ها و مكاتبات لازم را انجام دهد تا این طرح مجددا از سر گرفته شود.


توقف نوسازی ۱۰هزار تاكسی در سال پشتیبانی از كالای ایرانی

دود اختلاف دو سازمان در ریه مردم تهران
علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاكسیرانی شهرداری تهران نیز در مورد روند نوسازی تاكسی های فرسوده با گلایه از شركت خودروساز داخلی، به ایسنا اظهار داشت: در سال پشتیبانی از كالای ایرانی قرار داریم و برنامه ما این است كه از تولیدات داخلی استفاده نماییم، اما متاسفانه شاهد می باشیم كه شركت طرف قرارداد در نوسازی تاكسی های فرسوده به علت بعضی از مشكلات مالی با سایر سازمان ها، صدور پیش فاكتور را متوقف كرده است و عملا با این اقدام خود پروژه نوسازی تاكسی های فرسوده در كل كشور را متوقف كرده است و ۱۰ هزار تاكسی در صف نوسازی قرار دارند كه لازم است مسئولان فكری به حال این مورد كنند.

با این حال محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیك شهرداری تهران در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: نوسازی تاكسی ها، با مشكلاتی مواجه شده است بگونه ای كه خودروسازها كوپن هایی بابت فرسوده كردن تاكسی ها دریافت می كنند كه این كوپن ها را به كمرگ می دهند تا هزینه وارادات در كمرگ مجانی باشد اما مسئله این است كه این اعتبار سال قبل از جانب سازمان برنامه برنامه تخصیص داده نشده است.
وی با اشاره به اینكه امسال بودجه برای این مهم تخصیص داده شده است اما هنوز از سازمان برنامه به وزارت كشور و بعد از آن به كمرگ و خودروساز ابلاغ نشده است اظهار داشت: علاوه بر این خودورساز هم خودرو نمی دهد این در حالی اسن كه هرساله باید ۸۰۰۰ تاكسی نوسازی شود تا متوسط سن ثابت بماند.
پورسیدآقایی با اشاره به اینكه ۱۰هزار تاكسی در نوبت نوسازی معطل هستند اضافه كرد: البته حضور محمدعلی افشانی را در پست شهردار تهران به فال نیك می گیریم چراكه وی در وزارت كشور هم دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته اند و امید است كه اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد چراكه شهردار تهران در جلسه شورای معاونین هم بر پیگیری مسئله نوسازی تاكید داشتند.
معاون حمل و نقل ترافیك شهرداری تهران بااشاره به مشكل تحویل تاكسی های ون هم اظهار داشت: سال قبل ۲۵۰ دستگاه ون هم خریداری كردیم كه در مرحله تحویل است اما خودورسازها باتوجه به تغییرات نرخ ارز می خواهند قیمتها را تغییر بدهند اما ما موافق نیستیم چراكه قراردادها را پیش از سال منعقد كردیم.
به گزارش خرید زندگی به نقل از ایسنا، نوسان بازار ارز، اختلاف میان كمرگ و خودروساز و... سبب شده كه ۱۰هزار تاكسی فرسوده در صف نوسازی ماه ها بمانند. حال باید دید گره این نوسازی به دست معاون وزیر سابق و شهردار امروز تهران باز می شود؟.



1397/03/04
14:11:41
5.0 / 5
4303
تگهای خبر: سازمان , شهرداری , شهروند , مال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
خرید زندگی