خرید زندگی
كاندیدای شهرداری تهران عنوان كرد:

شفافیت آری، افشاگری هرگز، اقتصاد تهران كلنگی است

شفافیت آری، افشاگری هرگز، اقتصاد تهران كلنگی است

خرید زندگی: كاندیدای شهرداری تهران با اشاره به نتایج یك نظرسنجی كه 86 درصد مردم اظهار كرده اند كه تبعیض بین اقشار و گروه ها و مناطق مختلف تهران از مشكلات اصلی این شهر است، اظهار داشت: یكی از معضلات شهر تهران تاب آوری پایین این شهر است كه در مقابل حوادثی چون زلزله و آتش باعث به خطر افتادن شهروندان آن می گردد. تهران جزو پنج شهر خطرخیز از نظر سیلاب قرار دارد و 300 ساختمان شبیه به ساختمان پلاسكو در این شهر وجود دارد.



به گزارش خرید زندگی به نقل از ایسنا، حجت الله میرزایی یكی از كاندیدای شهرداری تهران در شصتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران كه به عرضه برنامه كاندیداهای تصدی پست شهرداری تهران اختصاص پیدا كرده است، اظهار داشت: تهران پهنه عظیمی است كه تمدن 8000 ساله ای از كناره چشمه علی تا پهنه های قیطریه را در بر دارد. تهرانی كه از ساختمان ها و سازه های پرارزش تا باغات پرارزش را در خود جای داده، تهرانی كه پایتخت خلاقیت و نوآوری است. تهرانی كه نزدیك به 25 درصد از تولید ناخالص كشور و 35 درصد از صنعت را در خود جای داده است.

وی اضافه كرد: تهران شهری است كه 72 درصد از خدمات سرزمین و 50 درصد از شركت های دانش بنیان و 80 درصد از اختراعات و نوآوری را در خود جای داده است. بدین سان تهران نه فقط پایتخت اقتصادی و سیاسی بلكه پایتخت فرهنگی و هنری در این سرزمین به حساب می آید. بدون شك تهران تاریخ فشرده سرزمین ماست و یادآور تحولات بزرگی بخصوص در 200 سال قبل است. تهران آلبوم و گلستانی نمایان از قومیت هاست كه آن را نه بعنوان یك تهدید بلكه بعنوان فرصتی برای انسجام ملی می توان قلمداد كرد. می توان مسئله گرجستان و سیستان و بلوچستان و... را با انسجام ملی در تهران حل و فصل كرد.

وی ادامه داد: امروز هشت ماه از ورودم به شهرداری تهران می گذرد و آنچه كه امروز می گویم نه برنامه ای به موازات برنامه آقای نجفی، بلكه رویكرد و بازشناسی از هشت ماه گذشته است كه در آن از نظرات همه جوانان، نخبگان و كارشناسان بهره گرفته ام. جوانانی كه امیدوارم بتوانند سخنگو و نماینده ای شایسته برای آنها در این تریبون باشم.

میرزایی در بخش دیگری از صحبت های خود با مرور آنچه كه در دو دهه گذشته در شهر تهران روی داده است، اضافه كرد: در سال 1368 مقرر شد شهرداری های كلانشهرها موظف به تامین منابع مالی مورد نیاز خود شوند و این كار را تحت عنوان خودگردانی انجام دهند. بنابراین در سال 1368 و 69 تهران فروش تراكم را برای تامین مالی پیشنهاد داد. شاید در ابتدا این روش بعنوان روشی كوتاه مدت شناخته می شد؛ اما همین روش تا به امروز و بعد از گذشت سه دهه ادامه پیدا كرده و به مكانیزمی جدی و اثرگذار در شهر تهران بدل شده است.

وی ادامه داد: تهران با خصوصیت های كالبدی و فیزیكی منحصر به فرد این شهر را با خطرات مهمی مواجه كرده است. تهرانی كه مركز ارتباطات است و 30 درصد دانشگاه ها در آن قرار گرفته اند و بعنوان مركز فرصت های بزرگ شناخته می گردد به شكلی كه اگر نوآوری در تهران قابل اجرا نباشد در هیچ كجای این سرزمین قابل اجرا نیست. تهران امروز بر مبنای نظرات شهروندان و نخبگان با چند مشكل جدی مواجه می باشد.

این كاندیدای تصدی پست شهرداری تهران در تشریح مشكلاتی كه شهر تهران با آن مواجه می باشد، اظهار داشت: نا پایداری اجتماعی با عدم تعلق و عدم انسجام مردم تعریف شده اند كه از مشكلات جدی این شهر محسوب می شوند به شكلی كه مردم نسبت به یكدیگر بی تفاوت هستند و انسجام اجتماعی به گسیختگی و بی تفاوتی تبدیل گشته است.

وی ادامه داد: نزدیك به 53 درصد بافت مسكونی شهر تهران یعنی حدود 150 هكتار آن بافت ناپایدار شهری شناخته شده و یك سوم جمعیت این شهر در این بافت ها ساكن شده اند كه با زلزله بخش بزرگی از این جمعیت در معرض خطر هستند. امروز آلودگی های شدید زیست محیطی به نظر 93 درصد شهروندان این شهر بعنوان مسئله دوم و سوم شهر تهران قرار دارند كه می توانند معضلات بسیاری را برای این شهر به همراه داشته باشند. امروز شهر تهران یكی از بزرگترین مراكز تولید آلایندگی است به شكلی كه از سال 90 تا 96، 200 روز ناسالم داشته ایم. بر اساس گزارش شركت كنترل كیفیت هوای تهران در سال 96، تهران هشت روز هوای ناسالم، 100 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و 243 روز هوای سالم را تجربه كرده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به مبحث مالیه شهر تهران و مشكلات و معضلات آن اشاره نمود و اضافه كرد: مالیه شهری تهران مالیه ای به شدت ناپایدار، سنتی و مبتنی بر ساخت و ساز و تخلفات ساخت و ساز است و تنها 3 درصد از منابع مالی تهران با استفاده از مشاركت شهروندان تامین می گردد. بدین سان تهران سهمی از روش های مدرن مالی ندارد. سهم دولت در تامین مالیه شهر تهران صفر است. این در حالیست كه در سایر كلانشهرها این سهم حدود 30 درصد است.

اقتصاد تهران اقتصادی كلنگی است

معاون برنامه ریزی شهرداری تهران با تاكید بر اینكه اقتصاد فعلی شهر تهران اقتصادی كلنگی است، اضافه كرد: مالیه شهر تهران هم اكنون به شدت پرریسك و كوچك و پر مخاطره است.

میرزایی مبحث بدهی های مالی را یكی دیگر از مشكلات مهم شهرداری تهران خواند و اضافه كرد: تهران 52 هزار میلیارد تومان بدهی دارد و 87 هزار میلیارد تومان هم تعهدات دارد. بدین سان شهرداری تهران به پیمانكاران، بانك ها و بخش خصوصی بدهی كلانی دارد كه در افق پنج ساله به 130 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. فقط بازپرداخت بدهی ها تا سال 1402 نیازمند 130 هزار میلیارد تومان منابع مالی است.

وی اظهار داشت: برای تكمیل خطوط 6 و 7 مترو تهران و همینطور اجرای خطوط 8 نیازمند 130 هزار میلیارد تومان منابع مالی هستیم. همینطور برای بازسازی خطوط اتوبوسرانی تندرو و خطوط حمل و نقل مكمل به 40 هزار میلیارد تومان به قیمت امروز منابع مالی نیازمندیم. یعنی برای پنج سال آینده جدا از پروژه های سالانه شهرداری تهران به 200 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیازمندیم تا بتوانیم مسائلی كه بعنوان مسائل مهم شهر تهران مطرح است رسیدگی نماییم و در جهت بهبود آنها گام برداریم.

میرزایی در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد ساز و كار فائق آمدن بر مشكلات موجود در شهر تهران به مبحث تغییر در سازمان مالیه و سازمان اجتماعی شهر تهران اشاره نمود و اضافه كرد: ما برای حل مشكلات موجود در شهر باید ساز و كار دقیقی را پیش بینی نماییم كه در آن به تحقق دو اتفاق مهم یعنی تغییر در سازمان مالیه و سازمان اجتماعی شهر تهران نیازمندیم و بدون تحقق این مهم اداره شهر تهران در آینده برای هیچ كس امكانپذیر نخواهد بود. باید برای حل این مشكلات و تحقق این دو مبحث از كمك نخبگان، جوانان و كارشناسان شهر بهره بگیریم.
تهران شهر زندگی نیست، كارگاه بزرگ ساخت و ساز است
میرزایی با تاكید بر اینكه هم اكنون شهر تهران با معضلات اقتصادی بسیاری مواجه می باشد اضافه كرد: نظام مالیه كج كاركرد كه از سه دهه گذشته ادامه پیدا كرده است، سبب شده كه شهر تهران به سمت شهرفروشی گسترده ای گام بردارد و بدین سان خیلی از بنیان های شهری ویران شود و تهران را به شهری بی هویت، بی خاطره و بی آرمان تبدیل كند كه آینده آن فروخته شده است و در این شهر رقابتی دیوانه وار برای تضمین آینده فردی شكل گرفته است. این نظام مالیه سبب شد باغ و بوستان ها و خیابان ها به همراه آینده شهر فروخته شوند و متاسفانه یك سازه نمایشی از تجدد سازه ای خریداری شود. امروز در شهر تهران عمر بناها به كمتر از 20 سال رسیده و در سه دهه گذشته بالاترین مصرف سنگ را این شهر به خود اختصاص داده، این یعنی در قرن 21 تهرانی ها به بزرگترین جمعیت كوچ نشین تبدیل گشته اند و در حقیقت تهران به كارگاهی بزرگ تبدیل گشته، امروز شهر تهران شهر زندگی نیست، بلكه یك كارگاه بزرگ ساخت و ساز است.
این كاندیدای تصدی پست شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به بهای تمام شده خدمات شهری در شهر تهران اشاره نمود و اضافه كرد: بهای تمام شده خدمات شهرداری تهران در فاصله سال های 1385 تا 1395 بیش از هفت برابر شده است. سطح بالای بهای تمام شده خدمات و پروژه های شهری یكی از نقاط ضعف كلیدی در نظام مالیه شهری تهران به حساب می آید. شهرفروشی برای تامین مالی در شهر تهران سبب شده است كه نظام مشاركت مالی و اجتماعی از بین برود و رشد سوداگری زمین و مستقلات صورت گیرد. این شهرفروشی اقتصاد سیاسی فاسد و افزایش نابرابری، تقویت اقتصاد سنتی وابسته به ساخت و ساز، اهمیت یافتن مفاهیم كمی همچون زیربنا، مالیه و جمعیت را به همراه داشته و شهر را به مثابه مسافرخانه تبدیل نموده به شكلی كه همه در حال جابجا شدن هستند و شهروندان تهرانی به بزرگترین جمعیت كوچ نشین تبدیل گشته اند.
هفت مشكل اساسی شهر تهران
لزوم بازسازی اعتماد عمومی در بین شهروندان تهرانی
میرزایی با تاكید بر ضرورت بازسازی اعتماد عمومی در بین شهروندان تهرانی و مجموعه شهرداری تهران بعنوان اصلی ترین نیاز در جهت حل مشكلات این شهر، اظهار داشت: هفت مشكل اساسی شهر تهران در سه حوزه تمركز مالیه شهری، سازمان اجتماعی و اقتصاد رقابت پذیر و دانش بنیان قابل حل است. در حقیقت باید بازسازی را از همان نقطه ای را آغاز نماییم كه ویرانی شروع شده است و در اقتصاد شهری باید سه راهبرد كلیدی هوشمندسازی، انباشت سرمایه اجتماعی سازمانی و حكمرانی هوشمند را به صورت جد مدنظر قرار دهیم. باید در حوزه مالیه شهر تهران با هدفگذاری سخت اما ممتنع با مشكلات مواجه شویم. هم اكنون حوزه مالیه شهر تهران به شدت سنتی و مبتنی بر دلالی است. هولوگرام ها آینه یك دلالی پنهان و مخرب در شهر تهران بوده اند. باید در شهر تهران دارایی های پرارزش به اوراق بهادار تبدیل گردد و در این مجموعه هر چه كه مقرر است خرید و فروش شود باید با استفاده از بورس صورت گیرد. ساختار مالیه ما با این موارد بیگانه است، بنابراین باید به این سازمان فاینانس و سرمایه گذاری را بیاموزیم.
وی تصریح كرد: امروز نیازمند یك رژیم مالی با تفكرات بلندمدت هستیم. باید بازسازی نظام مالیات رسانی در شهر تهران را محقق نماییم. چون كه نظام فعلی به شدت ناعادلانه است. به شكلی كه مالیه تهران امروز بر اساس گران شدن تهران اصلاح می گردد و این در شرایطی است كه پیش از ما تهران را به حد كافی گران كرده اند. عادلانه نیست شهروندی كه در شهرری ساكن است همان عوارضی را پرداخت كند كه یك بنگاه بزرگ اقتصادی و یا یك باغ ویلای با ارزش چند ده میلیاردی پرداخت می كند. بنابراین باید این ساختار اصلاح شود و این كار در سایر كلانشهرها تجربه شده است. امروز شهرداری تهران می تواند با یك نظام نوآوری شهری فضای رونق كسب و كارهای نوین را فراهم آورد به شرطی كه بپذیرد مهمترین شركای آن برای تامین منابع مالی شهر همین كسب و كارها هستند. امروز جوانان ما انتظار دارند كه در حل مسائل و مشكلات آنها را سهیم بدانیم. بدون شك این جوانان باید در آینده به شركای اصلی ما تبدیل شوند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به معضل آلودگی ترافیك در شهر تهران اظهار داشت: این معضلات قابل حل هستند به شرطی كه شیوه های حل آنها را تغییر دهیم. هیچ كجای دنیا برای جمع آوری زباله پول پرداخت نمی كنند بلكه زباله را می فروشند. بنابراین برای معضلات باید راه حل های نوینی پیدا نماییم. امروز در شهر تهران 35 فرهنگسرا و 354 سرای محله وجود دارد اما شهروندان در آنها پا نمی گذارند و بنابراین شاهد مصرف پایین فرهنگی در شهر تهران هستیم. امروز 180 تئاتر به صورت روزانه در شهر تهران به روی صحنه می رود اما هنر اداره فرهنگسراها را نداریم. چون كه مدل كسب و كار برای آنها تعریف نكرده ایم.
شعار من "شفافیت آری، اما افشاگری هرگز" خواهد بود
وی تصریح كرد: برند و اتیكت شهرداری تهران فساد نیست. اگر در این سازمان كسانی حرمت شغل و همكاران خویش را نگه نداشته اند نباید این مورد را به همه تسری دهیم. بخش بزرگی از این سازمان زیست مومنانه دارد. بطور قطع كار ما افشاگری نیست و شعار من "شفافیت آری، اما افشاگری هرگز" خواهد بود. شهرداری تهران جای منازعه و دعوا نیست. امروز تهران به ائتلاف بزرگ ملی نیاز دارد. به جهت اینكه آینده تهران در مخاطره است، بنابراین باید شعار ما كه گفت وگوی تمدن ها بوده امروز به گفت وگوی فراگیر درون ملی تبدیل گردد. گفت وگو با شهروندانی كه ذینفعان اصلی شهر هستند.
این كاندیدای تصدی پست شهرداری تهران با تاكید بر اینكه باید در روش های حل مسائل نسبت به گذشته تجدید نظر نماییم، اضافه كرد: ما مسائل مهمی همچون زیست شبانه تهران را بعنوان یك فرصت بی نظیر ندیده ایم. فرصتی كه می تواند در تولید تعلقات اجتماعی نقش بسزایی داشته باشد. ما تنها سطح شهر تهران را دیده ایم در صورتی كه می توانیم از زیرسطح بهره بسیاری بگیریم. می توانیم فضاهای زنده شهری را به سطح تهران بازگردانیم. همیشه محدوده شهری را دیده ایم در صورتی كه می توان در حوزه حمل و نقل و حل مشكلات این حوزه، پیرامون این كلانشهر را مشاهده نماییم. در تهران بخش رسمی را دیده ایم اما بخش غیررسمی را ندیده ایم. در همین مبحث می توان مسئله دستفروشان را با رونق زندگی شبانه حل كرد. ما بیش از اینكه به تغییر راننده نیاز داشته باشیم به تغییر جاده و رویكرد و بینش در شهر تهران نیازمندیم. باید دامنه روش های حل مسئله را نسبت به گذشته گسترده تر نماییم و نگاه خود به اطراف را دقیق تر نماییم.
وی تصریح كرد: ضروری ترین و عاجل ترین قدم تغییر پارادایم مدیریت شهری و تغییر راهبردها است.



1397/02/16
12:13:46
5.0 / 5
4443
تگهای خبر: اجتماعی , تولید , خدمات , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
خرید زندگی