خرید زندگی

تشریح نكات ریز و درشت طرح ترافیك جدیدبعلاوهجدول قیمت

تشریح نكات ریز و درشت طرح ترافیك جدیدبعلاوهجدول قیمت

خرید زندگی: طرح ترافیك جدید از فردا شنبه 15 اردیبهشت ماه در محدوده طرح ترافیك اجرایی می گردد كه با اجرای آن، طرح ترافیك قدیمی با قدمت بیش از 30سال برای همیشه از تهران خداحافظی می كند و طرحی جدید با محوریت پرداخت عوارض برپایه زمان تردد روی كار می آید.


به گزارش خرید زندگی به نقل از ایسنا، طرح جدید در حالی از ساعت 6: 30 تا 19 آغاز می گردد كه ریزكاری های زیادی دارد و تلاش برآن است كه در این گزارش همه مطالب و نكات مربوط به طرح ترافیك جدید عنوان شود.
- هر شهروندی كه می خواهد با خودروی شخصی در محدوده طرح ترافیك تردد كنند، باید پیش از نخستین ورود، اطلاعات شخصی و خودرو را در سامانه my.tehran.ir ثبت نام كند.
- شهروندان در هنگام ثبت نام در سامانه my.tehran.ir پس از اینكه مشخص كردند بعنوان شخصی حقیقی ثبت نام می كنند، باید كدملی و تاریخ تولد خویش را وارد كنند و پس از مشاهده اطلاعات شناسنامه ای، همانند همه ثبت نام های اینترنتی، نام كاربری و رمز عبور مورد نظر خویش را درج می كنند و سپس با استفاده از پیامك، كد فعال سازی را دریافت می كنند و بعد از وارد كردن آن، می توانند با رمز خود در قسمت ورود به پنل اصلی سایت دسترسی داشته باشند. همینطور اطلاعات مورد نیاز شامل مشخصات مندرج بر روی كارت ملی، سند مالكیت خودرو و هم بارگذاری تصویر آن ها در وب سایت مذكور است.
- سپس در پنل اصلی سایت، امكان ورود مشخصات یك یا چند خودرو و شارژ حساب شهروندی وجود دارد و كاربران می توانند حساب شهروندی خویش را به میزان دلخواه شارژ كنند و از مبالغ آن برای خرید روزانه طرح ترافیك استفاده كنند.
-این مبالغ در حساب شهروندی افراد باقی می ماند و صرفا بعد از تردد خودرو در محدوده طرح ترافیك، بسته به تعرفه و شرایط تردد (ساعات اوج یا غیر اوج و دارا بودن یا نبودن معاینه فنی برتر)، هزینه طرح ترافیك آن روز محاسبه و از حساب كسر می گردد و مانده آن برای تردد در ایام بعد استفاده می گردد.
-شهروندان دقت داشته باشند كه طرح ترافیك جدید در ایام شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶: ۳۰ تا ۱۹ اجرا می گردد.

- طرح ترافیك علاوه بر روزهای جمعه و تعطیلات رسمی، در ایام پنجشنبه هم اجرا نخواهد شد و ورود به محدوده طرح ترافیك در این روزها برای عموم شهروندان آزاد و مجانی است.
-دیگر به هیچ وجه فروش سالیانه و یكجای طرح ترافیك وجود ندارد و نرخ عوارض تردد در محدوده طرح ترافیك برای هر روز برپایه نوع معاینه فنی خودرو و ساعات ورود و خروج محاسبه می گردد.
- هزینه ورود و خروج خودروها بسته به ساعات اوج و غیراوج ترافیك متفاوت می باشد و همینطور خودروهای دارای معاینه فنی برتر از 20 درصد تخفیف برخوردار خواهند بود.



امتیاز ویژه تردد مجانی برای ساكنان محدوده طرح ترافیك جدید
در طرح ترافیك جدید برای نخستین بار برای ساكنان محدوده طرح تمهیداتی در نظر گرفته شده است كه بر این اساس این افراد مجازند به صورت مجانی و بدون پرداخت هزینه، یك بار در دو ساعت ابتدایی طرح یعنی پیش از ساعت ۸: ۳۰ از محدوده خارج شوند و یك بار در دو ساعات پایانی اجرای طرح یعنی بعد از ساعت ۱۷ به محل سكونت خود بازگردند.

-ساكنان در صورت تردد در میان این دو ساعت، باید همانند دیگر شهروندان عوارض پرداخت كنند و متقاضیان استفاده از این امتیاز، باید بعد از آنكه همانند دیگر شهروندان مشخصات شخصی و اطلاعات خودروی خویش را در سامانه my.tehran.ir ثبت كردند، نشانی محل سكونت خویش را هم در همین وب سایت وارد كنند و سپس با در دست داشتن سند مالكیت یا قرارداد اجاره ی واحد مسكونی خود به دفاتر خدمات الكترونیك شهر رجوع كنند تا مدارك سكونتی آنها مورد تایید قرار گیرد. قراردادهای اجاره باید به صورت قانونی و همراه با كد رهگیری باشد و متقاضیان باید عوارض نوسازی و پسماند را هم پرداخت كرده باشند.

نحوه رزرو مجوز تردد در محدوده طرح ترافیك
- در طرح ترافیك جدید می بایست روزهای مورد نظر از قبل رزرو شود كه برهمین اساس، افراد متقاضی بعد از یك بار ثبت نام و افزودن اطلاعات خودرو و شارژ ابتدایی حساب شهروندی، تنها كاری كه برای ورود به محدوده طرح ترافیك باید انجام دهند، خرید مجوز روزانه پیش از ورود به محدوده است.

- فایل مربوط به روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته، در صبح روز جمعه قبل باز خواهد شد و شهروندان می توانند هر تعداد از روزهای هفته را كه قصد ورود به محدوده طرح دارند، با استفاده از سامانه my.tehran.ir خریداری یا به عبارتی رزرو كنند. این كار در ایام بعد هم ممكن است و این امكان تا روز چهارشنبه برقرار خواهد بود اما دقت داشته باشید كه در طول روز پنجشنبه، محدودیت طرح ترافیك وجود ندارد و ورود به محدوده آزاد است.
- برای خرید مجوز هر روز، باید ۳۶ هزار تومان (معادل حداكثر هزینه احتمالی یك روز تردد) در حساب فرد وجود داشته باشد، ولی رقم قطعی هزینه تردد در انتها هر روز محاسبه و برداشت خواهد شد.
- درصورتی كه مجوز روزانه برای خودرو خریداری شده باشد اما استفاده نشود، مبلغ حداقل یك روز (۱۳۴۴۰ تومان) از حساب فرد كسر می گردد. از این رو سفارش می گردد شهروندان صرفا وقتی اقدام به خرید رزرو كنند كه از نیاز خود به تردد در محدوده اطمینان دارند.

تكلیف پنجشنبه ها در اجرای طرح زوج و فرد و طرح جدید

- بر مبنای آخرین مصوبه شورای ترافیك تهران، در ایام پنجشنبه كه از شمول طرح ترافیك خارج شده، محدودیت زوج و فرد هم برای كلیه خودروها برداشته شد، بدین ترتیب در ایام پنجشنبه علاوه بر خودروهای پلاك فرد، خودروهای پلاك زوج هم در تمام طول روز مجاز به تردد در هر دو محدوده طرح ترافیك و زوج و فرد خواهند بود.


مجوزهای طرح ترافیك جانبازان، معلولان و بیماران خاص
- بر مبنای مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، در سال ۱۳۹۷ برای جانبازان نسبت به گذشته شرایط ویژه ای در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب كه خودروهای با پلاك ویلچر (پلاك ژ) برای نخستین بار به صورت قانونی از پرداخت عوارض طرح ترافیك كاملا معاف شده اند و این مورد در مستندات قانونی طرح ترافیك جدید هم درج شده است. مالكان این دسته از خودروها نیاز به ثبت اطلاعات خود در سامانه طرح ترافیك هم ندارند.
- به علاوه، خودروهای پلاك شخصی جانبازان ۲۵ درصد به بالا هم در قالب سهمیه ای كه همانند سنوات گذشته در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفته است، از پرداخت عوارض طرح ترافیك معاف شده اند. اطلاعات این دسته از خودروها باید ابتدا همانند همه افراد در سامانه my.tehran.ir ثبت شده باشد و سپس به تعدادی از این خودروها به میزان سهمیه های مقرر، همانند سال های گذشته از جانب نمایندگان بنیاد شهید و امور ایثارگران سهمیه مربوطه واگذار خواهد شد.
- جانبازان و ایثارگرانی كه متقاضی بهره مندی از سهمیه ورود به طرح ترافیك هستند، بعد از ثبت نام در سایت مزبور باید مدارك خویش را به دفاتر بنیاد عرضه كنند و نیازی به رجوع به دفاتر الكترونیك شهر ندارند.
- در خصوص بیماران خاص و افراد دارای معلولیت جسمی و حركتی هم همانند گذشته سهمیه هایی در نظر گرفته شده است كه به تعدادی از خودروهای این اقشار تخصیص می یابد. مجوزهای طرح ترافیك این دو گروه هم به مانند سال های قبل به واسطه نهادهای دولتی و غیردولتی در رابطه با حوزه معلولان و بیماران خاص، بین متقاضیان توزیع می گردد. متقاضیان این سهمیه ها باید بعد از آنكه مانند دیگر شهروندان، اطلاعات شخصی و مشخصات خودرو را وارد سامانه كردند، به نهادهای مذكور رجوع كنند و نیازی به حضور و عرضه مدرك در دفاتر خدمات الكترونیك شهر ندارند.
- لازم به تاكید است ثبت نام اولیه این اقشار به معنای بهره مندی از سهمیه طرح ترافیك نیست و قطعی شدن آن، منوط به اختصاص سهمیه بر مبنای تعداد در نظر گرفته شده از جانب نماینده نهادهای متصدی امر خواهد بود. بدیهی است سایر عزیزانی كه به واسطه محدودیت های فوق امكان دریافت سهمیه را پیدا نمی كنند، می توانند همانند سایر شهروندان به صورت روزانه از طرح ترافیك استفاده كنند.

ورود خودروهای غیرمجاز به محدوده طرح ترافیك جدید

آماده باش دوربین ها پایتخت
- طرح ترافیك امسال از روز شنبه ۱۵ اردیبهشت با رعایت دقیق قانون و مصوبات مراجع ذیربط آغاز خواهد شد. از آن تاریخ هرگونه تردد در محدوده طرح ترافیك، تنها بر مبنای ضوابط جدید مجاز خواهد بود و در غیر این صورت تردد غیرمجاز تلقی خواهد شد.
- شهرداری تهران با هماهنگی پلیس راهور با هدف برخورد شهروندمدارانه و تسهیل شرایط برای عموم، تصمیم گرفته است در دو هفته آغازین اجرای طرح ترافیك ۹۷ حتی الامكان زمینه ای فراهم آورد كه كسی جریمه نشود و از این رو، در صورتی كه برخی افراد تردد غیرمجاز داشته باشند، برای بار اول با ارسال پیامك به آن ها، به ایشان فرصت داده خواهد شد كه با ثبت نام و شارژ حساب تا آخر اردیبهشت، جلوی جریمه شدن خویش را بگیرند.
- در صورتی كه خودرویی بدون ثبت نام و دریافت مجوز وارد محدوده طرح ترافیك شود، طبق قانون هم جریمه خواهد شد و هم بدهی او بابت عوارض تردد به حساب خودرو منظور و از طرق قانونی دریافت خواهد شد.
- سامانه my.tehran.ir كه ثبت نام، شارژ حساب شهروندی و خرید مجوز روزانه در آن انجام می شود، تا آخر سال فعال خواهد بود و شهروندان تا پیش از نخستین ورود به محدوده طرح می توانند در آن ثبت نام كرده و مجوز روزانه خریداری كنند تا تردد ایشان قانونی محسوب شود و مشمول جریمه نشود.
- كلیه دوربین های ورودی، خروجی و داخل معابر محدوده طرح ترافیك، تردد خودروها را ثبت می كنند و با عنایت به افزایش تعداد و تقویت دوربین ها، به عموم راكبان خودروها سفارش می گردد از مسیر قانونی برای ثبت نام و تردد در محدوده اقدام نمایند تا با انباشت هزینه مضاعف جریمه و بدهی عوارض توأمان روبه رو نشوند.


نحوه شارژ حساب شهروندی چگونه است؟
- در صفحه اصلی سایت، امكان ورودِ مشخصات یك یا چند خودرو و شارژ حساب شهروندی وجود دارد. در این مرحله، كاربران می توانند حساب شهروندی خویش را به میزان دلخواه شارژ كنند تا از آن برای خرید روزانه طرح ترافیك برای هر یك از خودروهای خود استفاده كنند.
- این مبالغ در حساب شهروندی افراد باقی می ماند و صرفاً بعد از تردد خودرو در محدوده طرح ترافیك، بسته به شرایط تردد (ساعات اوج یا غیر اوج و دارا بودن یا نبودن گواهی معاینه فنی برتر)، هزینه طرح ترافیك آن روز محاسبه و از حساب كسر می گردد و مانده آن برای روزهای بعد استفاده می گردد.

ایسنا_ مژگان انصاری



1397/02/15
11:40:09
5.0 / 5
4315
تگهای خبر: خدمات , دولت , سایت , شهروند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
خرید زندگی