خرید زندگی
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری:

۶۰ درصد جمعیت حاشیه نشین كشور روستایی و عشایرند

۶۰ درصد جمعیت حاشیه نشین كشور روستایی و عشایرند

خرید زندگی: قزوین- معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اظهار داشت: ۶۰ درصد حاشیه نشینان كشو را روستائیان و عشایر تشكیل می دهند كه با اجرای طرح های اشتغالزایی می توانیم از مهاجرت آنها جلوگیری نماییم.


به گزارش خرید زندگی به نقل از مهر، سید مهدی رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری روز پنجشنبه در جلسه بررسی تولید اشتغال روستایی كه در استانداری برگزار گردید اظهارداشت: مهمترین اولویت ما تولید اشتغال روستایی است كه در این راستا باید از همه ظرفیت های مغفول مانده روستایی استفاده نماییم. وی بیان كرد: توجه به شركت های دانش بنیان، توسعه گلخانه ها در اولویت است اما در رسته های اعلام شده محدودیتی نداریم و استانداران می توانند تا ۲۰ درصد جابجایی تسهیلات در بخش های مختلف داشته باشند. رضوی بیان كرد: امسال ۳ هزار میلیارد تومان در توسعه طرح های گلخانه ای اختصاص داده ایم و دراین زمینه محدودیتی نداریم و در استان قزوین هم متقاضیان می توانند از آن برخوردار شوند.
رضوی خاطرنشان كرد: بر مبنای ارزیابی انجام شده تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۴ میلیون شغل از رده های فعلی حذف خواهد شد بنابراین ما هم باید سراغ مشاغل جدید برویم و از روشهای سنتی دوری نماییم. وی اظهارداشت: برای نمونه طرح گوسفند افشار در زنجان مطرح شده و شما هم می توانید روی گوسفند شال طرح بدهید و از مسیر دامداری سنتی به روشهای مدرن حركت كنید. طرح های روستایی باید توجیه اقتصادی داشته باشد رضوی اظهار داشت: باید در دادن تسهیلات اشتغال روستایی خیلی دقیق باشیم و با نظارت منطقی به گونه ای عمل نماییم تا مانند گذشته برای نظام مشكل درست نشود بنابراین طرح ها باید به اشتغال و درآمدزایی برسد و هر متقاضی كه نتواند اقساط خویش را پرداخت كند نباید وام بگیرد. وی افزود: مهمترین شاخص های پرداخت وام روستایی اشتغالزایی، داشتن درآمد، توجیه اقتصادی و فروش محصول است و اگر این شرایط را داشته باشید هیچگاه نگران میزان تسهیلات و محدودیت پرداخت آن نباشید. سهم استان قزوین ۲۷۰ میلیارد تومان رضوی اظهارداشت: سهم استان قزوین از اعتبارات روستایی امسال حدود ۲۷۰ میلیارد تومان است اما بر مبنای عملكرد شما آن را توزیع می نماییم و اگر طرح ها را بدقت و بسرعت اجرا كنید می توانیم آن را بیشتر نماییم.
وی افزود: اگر اعتبارات تا آخر اردیبهشت جذب شود به همه طرح های شما وام می دهیم درغیر این صورت تسهیلات به استانهای دیگر داده می گردد. رضوی اظهار داشت: هم اكنون ۲۵ درصد اعتبارات روستایی را پرداخت كرده ایم وتا ۷۰ درصد مشكل نداریم و ۳۰ درصد مابقی برای تولید رقابت میان استانهاست. وی بیان كرد: از مجموع ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبارات روستایی تابحال ۱۰۰۰ میلیارد تومان عقد قرارداد شده و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. رضوی یادآورشد: توزیع عادلانه تسهیلات میان روستائیان از اهداف ما در معاونت مناطق محروم است و در پرداخت وام اولویت با روستاییان منطقه، شهرستانها و شركت های مشاركتی است. وی اظهار داشت: اگر كمیته های فنی دیر عمل كنند در خطر حذف قرار خواهند گرفت زیرا گاهی اوقات به علت سرعت كم مانع اجرای طرحها هستند كه باید كمك نماییم فعال شوند در غیر این صورت حذف می شوند.
علت مهاجرت روستاها كمبود درآمد خانواده هاست رضوی افزود: سه مشكل اساسی در كاهش جمعیت روستایی كشور مربوط به اشتغال و كمبود درآمد پایین روستایی است و در كنار آن تبعیض در عرضه خدمات و نداشتن سند خانه های روستایی از عوامل مهاجرت به شهرهاست. معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اظهارداشت: در شرایطی كه ۷۵ درصد خانه های روستایی فاقد سند ملكی است نگذاشته ایم ارزش افزوده املاك نصیب روستایی شود و تبعیض در عرضه خدمات آموزش و پرورش ونبود عدالت آموزشی هم مزید بر علت شده و به كاهش جمعیت روستایی منجر گردیده است. نظام تصمیم گیری سیاسی وآسیب رسان است وی اظهار داشت: آنچه از دوره های گذشته به ارث رسیده این كه نظام تصمیم گیری كشور بجای آنكه كارشناسی باشدبیشتر سیاسی است بنابراین مدیران ما به جای آن كه عادلانه و عاقلانه رفتار كنند تصمیم سیاسی و احساسی می گیرند و مهاجرت بیشتر می گردد. رضوی اظهارداشت: همه شهرهای كشور با حاشیه نشینی روبرو هستند كه ۶۰ درصد آنها را روستائیان و عشایر تشكیل می دهند كه با اجرای طرح های اشتغالزایی می توانیم این وضعیت را بهبود بخشیم.
اشتغال پایدار با مشاركت مردم محقق می شود وی افزود: باید دانست كار پایدار با مشاركت همه جانبه مردم محقق می گردد بنابراین همه باید تلاش نماییم استقبال مردم از طرح ها به صورت منطقی افزایش یابد. رضوی اظهار داشت: استان قزوین ظرفیت های خوبی دارد كه میتواند طرح های الگویی را دركشور پیاده كند بنابراین پیشنهاد می نماییم سه طرح دهكده نمونه را در كشور راه اندازی كنید. قزوین الگوی تولید دهكده های نمونه روستایی باشد معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اضافه كرد: در صورت راه اندازی دهكده نمونه كشاورزی، فرآوری مواد معدنی و صنعتی و دهكده كشاورزی در قزوین حمایت های لازم را انجام می دهیم تا الگویی در كشور معرفی شود. وی بیان كرد: نباید توانمندی روستاها را فقط در حوزه كشاورزی خلاصه كرد و توجه به دیگر ظرفیتها مانند صنایع دستی، صنایع تبدیلی، فرآوری، گردشگری و خدمات می تواند به توسعه و اشتغال پایدار روستاها هم كمك نماید. در این جلسه استاندار قزوین و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هم حضور داشتند.

1397/01/23
18:28:07
5.0 / 5
4126
تگهای خبر: تولید , خدمات , صنایع
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
خرید زندگی