حجت دستاوردهای سفر شهردار تهران به لهستان را اعلام كرد؛
احتمال نام گذاری خیابانی به نام تهران در ورشو
خرید زندگی: معاون شهرداری تهران با اشاره به اینكه شركت های مختلف در لهستان خواهان سرمایه گذاری در تهران هستند، از احتمال خرید اتوبوس و واگن مترو از لهستان و نامگذاری خیابانی به نام تهران در ورشو اطلاع داد.
به گزارش خرید زندگی به نقل از مهر، مهدی حجت در تشریح دستاوردهای سفر هیئتی از شهرداری تهران به ورشو با اشاره به رابطه تاریخی خوب میان ایران و لهستان اظهار نمود: به غیر از ۴۰۰ سال رابطه حسنه میان این دو كشور، در انتها جنگ جهانی دوم ۱۲۰ هزار نفر از آوارگان رانده شده لهستانی با استفاده از سیبری وارد انزلی شدند كه ۲۰ هزار نفر از آن ها كودك بودند. در آن شرایط كه ایران خود كشوری جنگ زده بود، به بهترین وجه از آوارگان لهستانی پذیرایی كرد و این مورد باعث شكل گیری خاطره ای خوش در ذهن مردم این كشور شد.وی اضافه كرد: از جانب دیگر زمانی كه آلمان و روسیه لهستان را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم كردند، ایران و عثمانی دو كشوری بودند كه این مورد را به رسمیت نشناختند. این مورد هم باعث شكل گیری رابطه خوب میان ایران و لهستان شده است.معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به دلایل انتخاب ورشو برای سفر هیئتی از شهرداری تهران به این شهر اظهار داشت: یكی از دلایل انتخاب این شهر آن بود كه آنچه آن ها در آن دارای نقطه قوت هستند با ایران تناسب دارد. در واقع لهستان كشور بسیار پیشرفته و صنعتی نیست اما در عین حال به علت ارتباط با اتحادیه اروپا به نسبت پیشرفته است و می تواند تجربیاتش برای ما پرارزش باشد.حجت با تاكید بر تجربیات خوب كشور لهستان در حوزه حمل ونقل عنوان كرد: در این كشور هم شركت های اتوبوس قوی مشغول به كار هستند و هم واگن های مترو خوبی توسط كارخانه های لهستان تولید می گردد. وی ادامه داد: در این سفر موضوعات مربوط به ضوابط ساخت وساز در شهر پس از ویرانی جنگ جهانی دوم و نحوه ساماندهی سیستم حمل ونقل مورد بحث و بررسی قرار گرفت، ضمن اینكه شركت های مختلفی كه در لهستان و ورشو بودند، بسیار تمایل داشتند كه در تهران سرمایه گذاری كنند.معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به ملاقات هیئتی از شهرداری تهران با مقامات لهستان اظهار داشت: در این سفر با شهردار ورشو، معاونین شهرداری، اعضای اتاق بازرگانی، مسئولان محیط زیست ورشو و مسئولان حمل ونقل این شهر جلسات مشتركی را برگزار كردیم. همینطور با معاون وزیر زیربنایی و استاندار جلساتی را برگزار كردیم.حجت در ادامه به مهم ترین محورهای مذاكره در جلسات پرداخت و اظهار نمود: یكی از مهم ترین موضوعات مبادله تجربیات با طرف لهستانی بود. به صورت مثال در مورد سیستم مدیریتی، شهر ورشو شورای شهری متشكل از ۶۰ عضو دارد و یك كمیسیون اصلی بعنوان كمیسیون نظارت موضوعات را بررسی می كند. بقیه كمیسیون ها هم حسب احتیاج به صورت مقطعی شكل می گیرند به صورتی كه ۱۳ كمیسیون در شورای شهر موضوعات شهری را بررسی می كردند.وی با اشاره به اینكه جلسات شورا در ورشو هر دوماه یك بار تشكیل می شود، خاطرنشان كرد: تنها یك سوم از شهر ورشو كه بسیار كوچكتر از تهران است و یك میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، دارای طرح تفضیلی است و بقیه شهر آزاد است. همینطور در این جلسات متوجه شدیم كه اعضای شورا تنها در مورد درصد ابعاد زمین، مقدار سطح اشغال و ارتفاع ساختمان نظر می دهد و آن طور كه طرف لهستانی مطرح كرد، شهرداری هیچ گونه كنترلی در مورد نمای ساختمان ندارد.وی با تاكید بر سیستم حمل ونقل مناسب شهر ورشو اذعان كرد: در این شهر چندان مسئله پاركینگ و پارك خودروها وجود نداشت؛ چراكه با وجود یك خط مترو به علت سیستم اتوبوس رانی دقیق و منظم و فعالیت تراموا، حمل و نقل شهروندان به خوبی انجام می شد.معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه با اشاره به وجود المان هایی از ایران در پایتخت لهستان اظهار داشت: در یك بوستان كوچك ورشو یادمان یك فرشته نصب شده بود كه به سمت آسمان می رود. به قول مسئولان این شهر این یادمان مربوط به قضایای مهاجرت آوارگان لهستانی به ایران است. در كنار این یادمان سنگی وجود داشت كه با الفاظ لطیف از میهمان نوازی ایرانیان تقدیر می كرد. سفیر ایران درخواست نمود تا بالای این سنگ یادمانی درست شود كه این مورد مورد توافق مسئولان ورشو قرار گرفت.حجت عنوان كرد: همینطور قرار گذاشتیم تا مجسمه "فردریك شوپن" پیانیست معروف لهستانی در بلوار مشاهیر اراضی عباس آباد نصب شود و آن ها هم مجسمه ای از یكی از مشاهیر ما همچون سعدی حافظ یا مولانا را در شهر خود نصب كنند.وی با اشاره به اینكه سفر به لهستان می تواند زمینه ساز بهره برداری خوبی باشد، اظهار داشت: در این مدت با بیش از ۵۰ شركت علاقه مند به سرمایه گذاری صحبت كردیم كه بعضی از آن ها شركت های واسطه ای بودند كه طی ۵ تا ۶ سال قبل در ایران حضور داشتند. همینطور با شركتی كه در حوزه نورپردازی در كشورهایی همچون عربستان مصر دبی فعال بودند مذاكره كردیم و طرف مقابل علاقه مندی خویش را برای حضور در ایران به صورت جد مطرح كرد.به گفته معاون شهردار تهران احتمال دارد در آینده مبحث خرید اتوبوس ها به طورجدی تری موردبحث و بررسی قرار بگیرد.حجت در مورد نحوه ساخت وساز در شهر ورشو، بیان كرد: از آنجائیكه لهستان پس از جنگ جهانی به بلوك شرق متصل شد و نظام آن كمونیستی بود، مبحث مالكیت زمین چندان مطرح نبوده است؛ بنابر این شهرداری روی زمین های دولتی ساختمان ساخته است و ساختمان ها در مالكیت شهرداری و اجاره مردم است.وی درباره نحوه برخورد مدیرت شهری در بافت فرسوده ورشو اظهار داشت: ۹۰ درصد این شهر مجدداً تولید شده است و شهرداری شهر را به دو بخش كهنه و جدید تقسیم می كند. در واقع در این شهر بناهای قدیمی كه پرارزش بوده، بازسازی شده و مابقی هم دوباره تولید شده است. عمر ساختمان های مدرن در این شهر هم حدود ۱۵ تا ۲۰ سال است البته نكته مهم این است كه مسئولان شهری ورشو بخشی از بافت فرسوده این شهر را كه سنگ فرش است، در تابستان به عابران پیاده و دوچرخه سواران اختصاص می دهند.معاون شهردار تهران با اشاره به كلیات دستاورد سفر هیئتی از شهرداری تهران به ورشو اعلام نمود: یكی از مهم ترین دستاوردها اطلاع پیدا كردن از نحوه مواجه شهرداری و شورای شهر با مسائل متنوع موجود در شهر همچون بافت فرسوده، حمل ونقل، امنیت و فضای سبز است. همینطور در این سفر با امكانات شهری ورشو بخصوص د حوزه حمل ونقل آشنا شدیم.حجت ادامه داد: ارتباط دو شهر تهران و ورشو از دیگر دستاوردهای این سفر بود. به صورت مثال ما در تهران خیابانی به نام ورشو داریم و آن ها هم بوستانی به نام تهران دارند. طی گفت وگوهای چند روز گذشته قرار شد تا شورای شهر ورشو مبحث نام گذاری خیابانی به نام تهران را موردبحث و بررسی قرار دهد.وی همینطور به مبحث سیستم مدیریت پسماند در ورشو كه پیش تر در جلسه میان شهردار تهران و سفیر لهستان در تهران عنوان شد، پرداخت و خاطرنشان كرد: برحسب ادعایی كه مسئولان ورشو مطرح می كنند سیستمی كه برای زباله سوز در این شهر وجود دارد، در دنیا بی نظیر است. در این سیستم لازم نیست زباله از ابتدا جداسازی شود. هر مقدار از زباله هم كه وارد دستگاه می گردد در دمای ۱۵۰ درجه پخته و استریل می گردد. از این رو در این روند دیگر بوی بد زباله مطرح نیست. معاون شهردار تهران اظهار داشت: پس از این مرحله زباله روی تسمه نقاله هایی كه حالت غربالگری دارد، قرار می گیرد و با اشعه لیزر تك تك اجزایی كه وجود دارد جدا می شوند. در آخر یك كود قابل استفاده باقی می ماند كه تقریباً مانند خاك است. البته، این موارد شامل زباله های بیمارستانی و ساختمانی نمی گردد. حجت با اشاره اینكه لهستان ۶ سال است كه از تكنولوژی فوق استفاده می نماید، عنوان كرد: اتحادیه اروپا ۵ سال فرصت تست این روش را به لهستان داد كه آن دوره تمام شد و یك سال است كه زباله ها در ورشو به صورت حرفه ای با این روش بازیافت می شوند. وی با اشاره به اینكه دوره بازگشت سرمایه در این روش ۵ ساله است، تصریح كرد: سرمایه گذاران لهستانی اعلام آمادگی كردند تا با عنایت به حجم بالای زباله در تهران در چند نقطه این سیستم را راه اندازی كنند. معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در انتها اظهار داشت: در مجموع در سفر هیئتی از شهرداری تهران به لهستان موضوعات مربوط به اتوبوس، واگن مترو و بازیافت به صورت جدی مورد بحث قرار گرفت و به احتمال زیاد در آینده پیگیری می گردد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب