خرید زندگی

افتتاح مترو پرند به سال جاری نمی رسد

افتتاح مترو پرند به سال جاری نمی رسد

به گزارش خرید زندگی، سال هاست که ساکنان شهر پرند منتظر رسیدن مترو به شهرشان هستند، انتظاری که قرار بود برپایه وعده مسؤلان تا آخر سال محقق شود ولی اکنون با عدم انجام تعهدات از جانب مدیران پرند به نظر می آید حالا حالاها این انتظار ادامه داشته باشد.


به گزارش خرید زندگی به نقل از ایسنا، ۱۵ سال پیش مسؤلان امر تصمیم گرفتند که ادامه خط یک متروی تهران به شهر جدید پرند برسد تا با این وسیله حمل و نقل عمومی سفر روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند که برای آموزش، کار و... به پایتخت تردد می کنند، مدیریت شود.
روند ساخت مترو پرند در این زمان فراز و نشیب هایی داشته و حالا با وعده مسؤلان رویای رسیدن مترو به پرند قوت گرفته، رویایی که در گروی تزریق منابع مالی است و گویا این تزریق در بروکراسی اداری متوقف مانده است. بر مبنای برنامه ریزی اولیه، خط متروی پرند از ایستگاه شاهد در خط یک مترو منشعب شده و با طی مسیر ۵۰ کیلومتری با پنج ایستگاه به شهر پرند می رسد. ۳۰ کیلومتر اول خط متروی پرند با ایستگاه های شهر آفتاب و فرودگاه امام خمینی(ره) به بهره برداری رسیده است، اما ۲۰ کیلومتر پایانی که شاه بیت خط متروی پرند است، هنوز به سرانجام نرسیده است.
۲۰ کیلومتر از راه اندازی و بهره برداری خط متروی تهران - پرند ( بخش حد فاصل ایستگاه فرودگاه امام خمینی تا پرند ) باقی مانده که بنا به قول مدیران شرکت مترو تهران که مجری این خط است، عملیات ساختمانی آن بیشتر از ۹۰ درصد و عملیات زیرسازی آن هم حدود ۹۹ درصد پیشرفت داشته است.
مدیران مترو معتقدند که با اتصال شهر جدید پرند به خط یک مترو به واسطه ایستگاه شاهد، میتوان مسیر تجریش تا پرند را تنها در یک ساعت طی کرد و با یک حساب سر انگشتی میتوان دریافت بهره برداری از این مسیر ۲۰ کیلومتری چه تأثیر بزرگی بر کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک و آلودگی های زیست محیطی دارد. اما شهرداری تهران که مجری این خط مترو است بارها اعلام نموده که به شرط تزریق منابع مالی می تواند یک خط از این مترو را تا دهه فجر به مردم استان تهران تقدیم کند.
مسئولان شهر جدید پرند و پیمانکار مترو به توافق رسیدند که برای ادامه و تکمیل خط مترو تهران-پرند، یک زمین ۲۵ هکتاری در پرند تحویل مترو شود و با حضور مسؤلان استانی صورتجلسه واگذاری این زمین امضا و مقرر شد با این تزریق مالی یکسال پس از تحویل زمین، مترو پرند هم تکمیل شود، واگذاری زمینی که در بروکراسی اداری مانده است و با این که مدیران شهری وعده افتتاح این مترو در دهه فجر سالجاری یعنی چهار ماه دیگر را داده بودند اما به نظر می آید با عنایت به عدم تزریق منابع مالی و در نتیجه عدم ثبت سفارش تجهیزات مورد نیاز خط، باز هم رسیدن مترو به پرند یک رویا باقی بماند.
مسعود درستی مدیرعامل متروی تهران در گفتگو با ایسنا، در مورد سرانجام تزریق منابع مالی برای تکمیل متروی پرند از جانب دولت و شرکت شهر جدید پرند، اظهار داشت: برای بهره برداری از خط متروی پرند باید منابع مالی از جانب دولت و شرکت عمران شهر پرند تزریق شود چونکه برپایه قانون، شهرداری تهران نمی تواند حتی یک ریال برای خطوط متروی خارج از محدوده تهران هزینه کند، ما مشکلات نقدینگی در دولت را درک می کنیم؛ اما پیمانکار ما هم برای ادامه کار نیازمند تأمین اعتبار لازم است و بنابراین سال قبل به شرکت عمران شهر جدید پرند و استانداری تهران اعلام کردیم، پیمانکار حاضر است تا زمین مجاور ایستگاه متروی شهر پرند را که حدود ۲۵ هکتار است، به ازای اعتباراتی که هزینه کرده و مخارجی که پیش رو دارد، بعنوان معوض بردارد؛ اما باید کاربری آن تعیین تکلیف شود. مسؤلان امر هم از این پیشنهاد استقبال و اعلام نمودند که یا پول می دهند یا نسبت به تهاتر زمین اقدام می کنند اما این فرایند با کندی پیش رفت.
وی افزود: در نهایت بعد از اعلام زمان های مختلف برای تحویل زمین، چندی قبل صورتجلسه واگذاری بخشی از اراضی شهر جدید پرند به پیمانکاران برای تکمیل مراحل ساخت و تجهیز ایستگاه متروی پرند به امضاء رسید تا روند تأمین منابع مالی برای پیشبرد کارهای باقی مانده این پروژه مهم عمرانی وارد مرحله جدیدی شود؛ البته زمین ۲۵ هکتاری به قطعات کوچکتری تقسیم شده تا به فروش برسد و در یک مسیر کاملا قانونی و شفاف در حال انجام امورات هستیم.
درستی ضمن اشاره به این که در تیرماه سالجاری هم تست سرد متروی پرند با موفقیت انجام شد، اظهار داشت: متولی اجرای مترو پرند بعنوان یک پروژه عمرانی، شرکت مترو تهران است اما از آنجاییکه خارج از محدوده شهر تهران اجرایی می شود، هزینه های ساخت این خط مترو برعهده دولت می باشد که اعتباری حدود یک هزار میلیارد تومان برای این خط مترو در نظرگرفته که ۷۵۰ میلیارد تومان از این بودجه، به صورت غیر نقد پیشبینی شده است که در این بخش مقرر شده شرکت عمران شهر پرند تعدادی زمین به پیمانکار خط مترو که قرارگاه خاتم الانبیا است، ارائه کند، اما به سبب اختلاف بر روی قیمت زمین ها، دو مرتبه کارشناسی قیمت انجام شد و در نهایت از بیشتر از ۲۰۰ زمین که باید تحویل پیمانکار مترو می شد تنها ۵۰ قطعه زمین حدود یک ماه قبل به مترو تهران معرفی و ابلاغ گردید که آمادگی واگذاری این زمین ها را داریم که برپایه رویه های قانونی باید پس از ابلاغ، یک قرارداد واگذاری زمین بین پیمانکار مترو و شرکت عمران پرند منعقد می شد که تابحال این قرارداد امضا نشده و عملا اتفاقی رخ نداده و به عبارتی تا این قرارداد منعقد نشود، پیمانکار صاحب زمین ها نیست و کاری پیش نمی برد.
وی اضافه کرد: پیمانکار می گوید که تا وقتی که پول یا زمینی دریافت نکند، نمی تواند اعتبار به پروژه نیمه کاره مترو پرند تزریق کند که درست هم می گوید چرا پیمانکار هم می بایست این زمین ها را تبدیل به نقدینگی کند. برپایه تهعدات در صورت تزریق مالی پروژه، ما باید در مدت زمان یک سال پروژه مترو پرند را با یک خط تحویل می دادیم اما هفت ماه از این توافق گذشته و هنوز زمین واگذار نشده و عملا کارگاه عمرانی مترو پرند را با تعطیلی مواجه کرده است هرچند که ما اجازه تعطیلی کارگاه را تابحال ندادیم اما شیب عملیات اجرایی پروژه را کند کرده اند.
درستی اضافه کرد: هم اکنون در فاز آخر کار یعنی خرید و تکمیل تجهیزات هستیم که برای خرید تجهیزات هم باید پیمانکار با شرکت هایی که در ارتباط می باشد قرارداد ببندد که معمولاً با عنایت به نوع تجهیزات بین چهار تا شش ماه زمان برای ساخت و ورود به کارگاه زمان لازم دارد و تا شرایط مالی مشخص نشود، قرارگاه خاتم نمی تواند به پیمانکار تجهیزات درخواست خرید تجهیزات بدهد مثلاً برای خرید ریل برای تکمیل خط دوم مترو پرند از شرکت ذوب آهن ما باید کد بورسی بگیریم و پول را نقدا واریز نماییم وقتی منابع مالی معلوم نیست ما چگونه می توانیم ثبت سفارش کنیم؟ پس به صورت طبیعی اجرای پروژه متوقف می شود و افتتاح پروژه هم با تاخیر صورت می گیرد.
مدیرعامل متروی تهران ضمن اشاره به جلسه اخیری که به همت معاون استاندار تهران برگزارشد، افزود: در این نشست دوستانمان در شرکت عمران پرند قول دادند که در هفته جاری قرارداد ۵۰ زمین را با خاتم الانبیا نهایی کنند تا مبلغی حدود ۱۳۰ میلیارد تومان تزریق شود و برای تعیین تکلیف زمینهای باقی مانده هم قرار شد هیات کارشناسی پنج نفره، قیمت گذاری مجدد انجام دهند و انشالله تفاهم کنند تا سهم بودجه غیرنقد تکمیل مترو پرند تزریق شود.
درستی در واکنش به این سؤال که همه مسؤلان در مصاحبه قول همکاری داده اما در زمان عمل، بگونه ای دیگر رفتار می کنند، اظهار داشت: یک فضای مطالبه ایجاد کردند اما آن همتی که باید باشد که زمین ها را زودتر تعیین تکلیف کنند که تا هم اکنون نبوده است البته مدیریت شرکت عمران پرند تغییر کرده و امید است در این دوره جدید شاهد تحول باشیم و دوستانمان در استانداری هم پای کار هستند اما امید است این جلسات هفتگی در استانداری منجر به واگذاری سریع زمین ها شود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا با این شرایط افتتاح مترو پرند در دهه فجر محقق می شود یا نه به ایسنا اظهار داشت: صادقانه بگویم با عنایت به شرایط فعلی افتتاح متروی پرند به سال جاری نمی رسد، چونکه سفارش گذاری تجهیزات انجام نشده و زمان را در قسمت اعظمی از سال از دست دادیم و تحویل سفارش ها به سال بعد موکول می شود البته در متروی تهران از آنجاییکه به مردم قول دادیم که مترو پرند را در بهمن ماه افتتاح نماییم حتی به دنبال امانت گرفتن تجهیزات از سایر پروژه ها بودیم اما نمی دانیم که قرارداد ساخت تجهیزات چگونه و چه زمانی منعقد خواهد شد. کما این که پله برقی نصب شده در ایستگاه مترو پرند هم به صورت امانی از انبارها مترو تهران در آنجا نصب شده است.
درستی در پاسخ به این سؤال که شاید مسؤلان پرند انتظار دارند که شهرداری نسبت به ثبت و خرید تجهیزات اقدام نماید و بعدا طلب شهرداری را به آن بپردازند اظهار داشت: تا یک جایی این امکان پذیر است اما عرض کردم که هزار میلیارد تومان هزینه ساخت خط دوم و تجهیزات است، شهرداری تهران یا پیمانکار هم تا یک حدی اجازه قانونی دارند و پس از آن ذی حسابی و قوانین دیگر اجازه نمی دهد که بیشتر از این به مترو اقماری کمک نماییم.




منبع:

1401/07/23
07:44:30
5.0 / 5
468
تگهای خبر: آموزش , دولت , ساخت , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

خرید زندگی