خرید زندگی
گزارش خرید زندگی؛

نیاز به تمرین و همت برای بازگشایی مدارس

نیاز به تمرین و همت برای بازگشایی مدارس

خرید زندگی: حالا دیگر با سرعت گرفتن واکسیناسیون در جامعه و گروه سنی دانش آموزان 12 تا 16 سال، راهی جز تمرین و همت برای بازگشایی مدارس نداریم؛ باید به مفهوم عملی به تدریج این مساله را کلید زد.



به گزارش خرید زندگی به نقل از مهر، مقرر است از شنبه هفته آتی با شروع آبان ماه پروسه بازگشایی تدریجی مدارس و آموزش حضوری شروع شود. بگفته سخنگوی آموزش و پرورش تابحال بیش از ۸۵ درصد معلمان و کادر آموزش و پرورش و ۶۰ درصد گروه سنی دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال واکسن زده اند. (هر چند بگفته مسعود یونسیان استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران این آمار در بین دانش آموزان ۱۲ تا ۱۶ سال ۳۵ درصد است).
گرچه واکسیناسیون از ابتلای صد درصدی به کرونا جلوگیری نمی کند ولی تجربه کشورها و همین طور در کشور خودمان نشان داده که واکسیناسیون تا درصد بسیار بالایی از چرخش ویروس جلوگیری می کند و مهم تر از همه این که از ابتلای سخت افراد جلوگیری می کند. هر چند هنوز واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۲ سال در کشورمان شروع نشده و بنظر می رسد برای این گروه سنی نیاز به داده های بیشتر بالینی است، اما بازگشایی مدارس حالا دیگر دور از انتظار نیست.
از روز اول مهرماه تا همین امروز برای کلاس اولی ها بصورت گروه بندی شده و محدود آموزش حضوری در مدارس برگزار شده است. هر چند در بعضی از مدارس این آموزش های حضوری به دو هفته اول محدود شد اما شمار زیادی از مدارس نیز این آموزش های حضوری را ادامه داده اند که بیشتر شامل مدارس غیردولتی می شود.

عموم محصلان در دیگر پایه های تحصیلی آموزش را با آموزش مجازی آغاز نموده اند. در این میان هنرستانی ها نیز برای آموزش دروس کارگاهی راهی مدارس شده اند و برخی مدارس که توانایی رعایت پروتکلهای بهداشتی را به روشی قابل اطمینان داشتند در پایه های دیگر هم پذیرای دانش آموزانشان شدند. مدارس روستایی و عشایری نیز آموزش را بصورت حضوری شروع کردند.
طلسم یک سال و نیم آموزش مجازی شکسته می شود؟
اما مقرر است از آبان ماه به تدریج آموزش ها به سمت حضوری با رعایت پروتکل ها، گروه بندی دانش آموزان جلو برود تا بلکه طلسم یک سال و نیم آموزش مجازی شکسته شود. گرچه ممکنست هنوز هم خانواده ها گلایه هایی از همین روزهای بازگشایی مدارس داشته باشند. عده ای از والدین هنوز بازگشایی مدارس را باتوجه به آمار روزانه ده هزار ابتلای روزانه منطقی نمی دانند، عده ای از والدین جزو دسته ای قرار می گیرند که با واکسن مخالف هستند، عده ای دیگر هم به اجرای دقیق پروتکل ها توسط مدارس مطمئن نیستند و معتقدند نظارت آموزش و پرورش روی این مساله جای سوال دارد. با این همه شمار بسیار زیادی از والدین نگران افت تحصیلی فرزندانشان و مشکلات عدیده روحی و روانی فرزندانشان در ایام دوری از مدرسه و همکلاسی و معلم هستند. حالا هر چه بیشتر می گذرد بر شمار دسته دوم که با بازگشایی مدارس هر چند محدود و به تدریج افزوده می شود اما آموزش مجازی خیلی از معلمان را در زمین بازی خطرناکی قرار داده است؛ زمینی که آنها اهمیت آموزش حضوری را کمتر به خودشان و اولیا یادآوری کنند و حتی اصرار به تداوم آموزش مجازی داشته باشند.

هر چه بیشتر می گذرد بر شمار دسته دوم که با بازگشایی مدارس هر چند محدود و به تدریج افزوده می شود اما آموزش مجازی خیلی از معلمان را در زمین بازی خطرناکی قرار داده است؛ زمینی که آنها اهمیت آموزش حضوری را کمتر به خودشان و اولیا یادآوری کنند و حتی اصرار به تداوم آموزش مجازی داشته باشند
شاید بیشترین چالش بازگشایی مدارس از آبان ماه به شهرهای بزرگ و خصوصاً پایتخت مربوط باشد. گفته می شود از آبان شرایط مهیا می شود تا دیگر از نیمه آبان ابتدا در مناطق کم جمعیت شهری فعالیت مدارس حضوری شود. شنیده ها حکایت از این دارد که ابتدا آموزش های حضوری از دوره متوسطه شروع خواهد شد و حضور در کلاس منوط به داشتن کارت واکسیناسیون توسط دانش آموزان خواهد بود. خیلی از مدارس این مساله را به خانواده ها اعلام نموده اند.
ابهامات بیشتر شروع آموزش حضوری برای دوره دبستان است
حالا برای مسئولان آموزش و پرورش همه مجوزها منوط به روند واکسیناسیون دانش آموزان است هر چند فرهنگ سازی جدی برای تشویق خانواده ها در این مساله کمتر در سطح اقناع عمومی به چشم می خورد. برای دانش آموزان زیر ۱۲ سال نیز که بیش از دیگر دانش آموزان نیازمند آموزش حضوری هستند نیز برنامه و اطلاعیه مشخصی از طرف آموزش و پرورش اعلام نمی گردد تا همچنان ابهام ها ادامه داشته باشد. والدین می گویند حالا بیشتر معلم ها هستند که اصرار دارند آموزش حضوری در این شرایط که هنوز کرونا به انتها نرسیده منطقی نیست در صورتیکه واکسیناسیون در کل جامعه این روزها نوید بخش این است که طی دو ماه آتی واکسیناسیون کل جامعه به بالای ۸۰ درصد که گفته می شود ایمنی جمعی ایجاد می شود، خواهد رسید و هم اکنون نیز ۷۰ درصد جامعه تک دوز واکسن و نزدیک ۴۰ درصد جامعه دو دوز واکسن را دریافت کرده اند که عموم گروههای پر خطر در این دسته دوم جای می گیرند.
اطلاعیه های شفاف تر آموزش های حضوری برای دانش آموزان با نیازهای ویژه
از سوی دیگر برای دانش آموزان با نیازهای ویژه وضعیت اعلام شرایط آموزش حضوری بهتر است و با دقت بیشتری اطلاع رسانی می شود. مجید هداوند معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی درباره میزان ساعت آموزش حضوری دانش آموزان با نیاز ویژه در کلاس درس گفته است: هر جلسه کلاس درس در فضای آموزشی دوره پیش دبستان و پایه های اول تا سوم ابتدایی ۳۰ دقیقه، چهارم تا ششم ۳۵ دقیقه و دوره های بالاتر تحصیلی را ۴۵ دقیقه سفارش کردیم. در رابطه با دانش آموزان استثنایی تاکید شده، اصل بر سلامت و ایمنی دانش آموزان و معلمان است، بدین سبب اعلام شده که آموزش به شیوه حضوری در مدارس بصورت خیلی آرام و تدریجی باشد.
وی با تاکید بر واکسیناسیون تمام افراد در رابطه با دانش آموزان استثنایی اظهار داشت: حتما مدیران مدارس نسبت به واکسیناسیون کامل نیروهای اداری آموزشی، توانبخشی مدرسه و رانندگان سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان نظارت داشته باشند، برای اینکه دانش آموزان ما جهت ورود به مدرسه نیاز به سرویس ایاب و ذهاب دارند. دراین زمینه حتی ابلاغ اعتبار هم به استانها شده است.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: همین طور باید پروتکلهای بهداشتی را در خدمات ایاب و ذهاب لحاظ کنند. علاوه بر این ما تاکید کردیم که دروس کارگاهی هنرستان های استثنایی و دوره دوم متوسطه کار و دانش خاصِ دانش آموزان با نیاز ویژه با رعایت پروتکلهای بهداشتی و فواصل اجتماعی به شیوه حضوری ارائه شود. آموزش در مراکز آموزشی و توانبخشیِ دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری به شکل حضوری است، برای اینکه آموزش آنها به شکل انفرادی است.
هداوند درباره ظرفیت آموزش حضوری برای مدارس استثنایی اظهار داشت: مدارس استثنایی با جمعیت تا ۵۰ نفر را با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دستورالعمل های بهداشتی بصورت حضوری برگزار می گردند. البته تاکید کردیم که تعداد مجاز در کلاس های دانش آموزان لطمه دیده بینایی شنوایی و کم توان ذهنی شش نفر بیشتر نباشد و اگر بیش از شش نفر باشند باید به دو گروه تقسیم شوند.
وی درباب میزان حضور سایر دانش آموزان در کلاس درس اظهار داشت: در گروههای طیف اتیسم، جسمی حرکتی و چند معلولیتی حداکثر باید سه نفر در کلاس درس حضور داشته باشند، اگر بیش از سه نفر باشند باید به دو گروه تقسیم شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که حالا چند درصد دانش آموزان استثنایی در مدارس حاضر هستند؟ اظهار داشت: در این دو، سه هفته ای که از مهرماه گذاشته ما مدارس زیر ۵۰ نفر را بررسی کردیم، تقریباً بین ۳۰ تا ۳۵ درصد به شکل حضوری آموزش دیدند. سایر موارد هم به شکل ترکیبی و غیرحضوری بوده است.
در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار دانش آموز در مدارس خاص استثنایی تحصیل می کنند که نزدیک به هفتاد هزار دانش آموز بصورت تلفیقی و فراگیر در مدارس عادی حضور دارند. تقریباً نزدیک به ۱۵۰ هزار دانش آموز با نیاز ویژه در بیش از ۱۷۰۰ مدرسه استثنایی هستند. شاید باید گفت در دوران کرونا یکی از گروههای بسیار لطمه پذیر در امر آموزش و حتی روانی همین دانش آموزان بودند که دوری آنها از محیط مدرسه هم بر روند تحصیلشان و هم بر تعامل درون خانوادگی آنها اثرگذار بود.
نیاز به سرکشی ناظران آموزش و پرورش به تک تک مدارس برای چک کردن استانداردها
در مجموع می توان گفت امید به بازگشایی مدارس و بازگشت تدریجی به روزهای عادی آموزش حالا دیگر دور از دسترس نیست و شاید تنها همت بیشتری از طرف مسئولان، اولیا و مربیان می خواهد. مسئولان آموزش و پرورش باید همت کنند تا با سرکشی تک به تک مدارس از استانداردها اطمینان حاصل کنند و همین طور اقناع سازی معلمان و کادر مدارس را شروع کنند تا شاهد حرف های چندگانه از طرف مسئولان و کادر مدارس برای اولیا نباشیم و مهم تر این که شاهد دو دستگی در مدارس به لحاظ دسترسی به امکانات بازگشایی مدارس نباشیم تا بار دیگر عدالت آموزشی زیر سوال نرود.

از سوی دیگر نیاز است که معلمان بیش از گذشته به نقش ویژه خود در امر تعلیم و تربیت توجه نمایند و با بازبینی کیفیت آموزشی خود به گونه ای منطقی و شفاف به آموزش خود در دوران آموزش مجازی نمره بدهند و ببینند آیا آموزش های مجازی کل پروسه تعلیم و تربیت را تحت تأثیر قرار نداده و ادامه این روند به نفع دانش آموزانشان خواهد بود؟ چون همین دانش آموزان هستند که در سالهای بالاتر باردیگر سر کلاس آنها خواهند نشست و انرژی مضاعفی برای تقویت پایه های تحصیلی شأن باید صورت بگیرد.
از سوی دیگر والدین واقع بینانه نگاه کنند که آیا در تمام دوران کرونا خصوصاً یک سال اخیر همه پروتکلهای فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه و… رعایت کرده اند؟ آیا مقاومت برخی خانواده ها برای نفرستادن فرزندانشان به مدرسه واقعاً ارتباطی با کرونا دارد؟ آیا نیازهای روحی و روانی فرزندانشان را فارغ از نیازهای آموزشی می بینند؟
واقعیت این است هنوز در دنیا کرونا بیماری کاملاً شناخته شده ای نیست، هنوز هم می تواند غافلگیر کننده باشد، اما تجربه نشان داده است که جز زیستن با این بیماری و آموزش پروتکل ها و خود مراقبتی در عین فعالیت اجتماعی (جز در مواردی که بیماری وارد پیک می شود و به تشخیص ستاد کرونا فعالیت ها محدود می شود) راه دیگری نیست.


منبع:

1400/07/24
12:56:19
5.0 / 5
384
تگهای خبر: آرام , آموزش , اجتماعی , بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
خرید زندگی