خرید زندگی
گزارش خرید زندگی؛

کاهش شیب شمال و جنوب نیازمند هم افزایی دولت و شهرداری

کاهش شیب شمال و جنوب نیازمند هم افزایی دولت و شهرداری

به گزارش خرید زندگی کاهش فاصله شمال و جنوب تهران بعنوان یکی از برنامه های مدیریت شهری ششم تهران با توجه ویژه به نوسازی بافت فرسوده شروع شده است، اما کارشناسان کاهش این شکاف را نیازمند همکاری دولت می دانند.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ اختلاف جغرافیایی شمال و جنوب تهران از همان سالهای اولیه معرفی اش بعنوان دارالخلافه، در زمان آقا محمد خان قاجار بنای یک تبعیض نانوشته در برخورداری از خدمات و امکانات را به همراه داشت، و آب و هوای ییلاقی شمیرانات که از نزدیکی اش به کوهستان البرز ناشی می شد، به مذاق ثروتمندان و صاحب منصبان پایتخت نشین خوش تر از آب و هوای نزدیک به کویر مرکزی در مناطق جنوبی آمد و رفته رفته سر و کله عمارت های اعیانی در مناطق شمالی آن پیدا شد و راه برای تبدیل این تفاوت جغرافیایی به یک تبعیض تاریخی هموار و هموارتر شد تا این که در زمان محمدرضا پهلوی، به صورت مشخص واژه جنوب شهری و شمال شهری در فرهنگ عامه جا باز کرد و این تفاوت فرهنگی و اقتصادی را حتی شهروندان می توانستند از زباله هایی که از جوی های سرازیر شده از شمال تهران به سمت جنوب شهر سرریز می شد، به خوبی درک کنند.

اختلاف جغرافیایی شمال و جنوب تهران به مرور زمان، طی ۲۰۰ سال قبل به یک شکاف اجتماعی تبدیل شد، شکافی که هر روز عمیق تر می شود
شاید اهالی قریه کوچک تهران در سال ۱۲۰۰ هجری قمری فکرش را نمی کردند که کوچه باغ هایشان روزی محل تلاقی فقیر و غنی در عصرهای بعدی شود و جمعیت ۱۰ میلیونی پایتخت، دو قرن بعد، در کشاکش رسیدن به حقوق اجتماعی شأن از شمال نشین ها باشند.
از شروع شکاف طبقاتی در تهران بعنوان پایتخت که باعث یک فرهنگ طبقاتی در دیگر شهرهای تهران شده است تا سال ۱۴۰۰ شمسی، بارها راه های مختلفی برای کاهش این شکاف امتحان شده است تا این که مدیریت شهری ششم شهر تهران یکی از مهم ترین برنامه هایش را کاهش این فاصله تاریخی مطرح کرده است. حالا علیرضا زاکانی شهردار تهران، اعلام نموده است که می خواهد پایتخت را بعنوان الگوی جهان اسلام معرفی نماید و مسیری که این شهر ۲۱ کیلومتری زمان آقا محمد خان قاجار با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت را با رشد ناموزون و بلای حاشیه نشینی رفته رفته به شهری با مساحت ۷۳۰ کیلومتر مربع تبدیل نموده است، دور بزند.
هرچند بعد از انقلاب اسلامی با روحیه مقابله با اشرافی گری تلاش شد این شیب تند شمال و جنوب تهران با گسترش خدمات حمل و نقلی و اختصاص سرانه های فرهنگی و اجتماعی کندتر شود اما قدرت سرمایه ها و سرمایه داران پایتخت بر توزیع امکانات چربید و همچنان این فاصله قابل احساس است.
عدالت شهری در دسترسی به امکانات باید مورد توجه قرار گیرد
اقبال شاکری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی که سابقه عضویت در شورای شهر تهران را دارد در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره رفع این چالش همیشگی اظهار داشت: فاصله شمال و جنوب تهران هم در کالبدی و روح شهر وجود دارد، نوع معماری و شهرسازی متفاوت یکی از مهم ترین علل ایجاد این تفاوت است.
وی اضافه کرد: جنوب و شرق تهران در معرض مخاطرات زلزله است و دسترسی های ارتباطی کمی نسبت به مناطق شمالی تهران دارند، هرچند در شمال تهران هم میتوان لکه هایی شبیه به معضلات جنوبی را دید اما تفاوت اصلی در عدالت شهری در دسترسی به سرانه ها است.
ایجاد توازن در توسعه سرانه های ورزشی، فرهنگی، درمانی، اجتماعی و همینطور توسعه امکانات آموزشی و ورزشی می تواند خلأ شمال و جنوب موجود در تهران را رفع کند
این نماینده مجلس با تکیه بر این که شهرداری تهران باید به سمت ایجاد برابری و عدالت در دسترسی به امکانات شهری گام بردارد، اظهار داشت: ایجاد توازن در توسعه سرانه های ورزشی، فرهنگی، درمانی، اجتماعی و فرهنگی و همینطور امکانات آموزشی و ورزشی می تواند خلأ موجود را رفع کند.
توجه توأمان به کالبد و روح شهر از تأکیدات شهردار جدید تهران هم هست، زاکانی اعتقاد دارد در سالهای گذشته در ارتباط با کالبد شهر اقداماتی انجام شده ولی در دوره هایی شیوه توسعه برخلاف موازین انقلاب اسلامی هم بر پایتخت حاکم بوده و به مسائل نرم افزاری پر کننده خلأ عدالت در شمال و جنوب تهران توجه نشده است ازاین رو باید گام به گام مسیر تحقق اهداف را تسهیل نماییم.

محلات جنوبی تهران برخلاف تصور رایج امکان رشد و توسعه بیشتری دارند
مهدی اقراریان عضو شورای شهر ششم تهران در گفت و گو با مهر یکی از مهم ترین علل ایجاد این شکاف اجتماعی را عدم توجه جدی طرح تفصیلی تهران به فاصله شمال و جنوب دانست و اظهار داشت: به علت این که در شمال تهران امکانات متنوعی وجود دارد ناخودآگاه ثروت به سمت شمال حرکت کرده است و آن چیزی که می تواند فاصله شمال و جنوب تهران را تغییر بدهد برعکس کردن این هرم است.
تغییر هرم ثروت در تهران از مناطق شمالی و برخوردار به مناطق جنوبی احتیاج به حمایت های دولت می باشد
وی ضمن اشاره به این که برخلاف تصور حاکم بیشترین میزان زمین مناسب برای توسعه و ساخت و ساز در جنوب تهران و در محدوده مناطق ۱۸ و ۲۰ واقع شده است، عنوان کرد: میتوان با الگو گرفتن از سایر کشورها تلاش نماییم به این محلات که صدمه های مختلفی همچون بافت فرسوده، سرانه های پایین خدماتی و درمانی و طبقات متوسط پایین جامعه هستند کمک نماییم.
این عضو شورای شهر تصریح کرد: برای حل این معضل یک اهتمام ملی لازم است و دولت رئیسی باید توجه ویژه ای به مسئله پایتخت و کاهش شمال و جنوب پایتخت داشته باشد.
کم شدن فاصله شمال و جنوب شهر مهم ترین مطالبه و دغدغه شهروندان
مدیریت شهری پنجم با افزایش عوارض ساخت و فریز کردن مبحث نوسازی بافت های فرسوده به این شکاف قوت بیشتری بخشید و به جای حل بزرگترین معضل حوزه شهری به راه اندازی کارناوال های شادی برگزاری کنسرت در مناطق جنوبی تهران و رنگ آمیزی ساختمان های فرسوده در حریم شهر و مناطق فقیر و جنوبی نشین روی آورد بر مبنای یافته های پژوهش «سنجش عدالت در شهر» بیشترین درصد خط فقر در تهران در ارتباط با مناطق ۱۹، ۱۵، ۱۸ و ۱۶ و کمترین درصد فقر در ارتباط با مناطق ۳، ۱ و ۲ است. در نظرسنجی تابستان ۹۶ پس از آلودگی هوا و ترافیک، کم شدن فاصله شمال و جنوب شهر مهم ترین مطالبه و دغدغه مردم بوده است. برای پر کردن این فاصله در دوره های مختلف مدیریت شهری برنامه های متفاوتی اجرا شده، اما شاید یکی از ضعیف ترین دوره ها را بتوان دوره مدیریت شهری پنجم عنوان نمود که نتوانست هم گام با رشد سرسام آور تورم و افزایش قیمت مسکن فاصله بوجود آمده را مدیریت کند و این شکاف روز به روز عمیق تر شد.
مدیریت شهری پنجم با طرح شعاری تحت عنوان «شهر نفروشی»، با افزایش عوارض ساخت و فریز کردن مبحث نوسازی بافت های فرسوده به این شکاف قوت بیشتری بخشید و به جای حل بزرگترین معضل حوزه شهری به راه اندازی کارناوال های شادی برگزاری کنسرت در مناطق جنوبی تهران و رنگ آمیزی ساختمان های فرسوده در حریم شهر و مناطق فقیر و جنوبی نشین روی آورد و به شکلی صورت مسئله را پاک کرد.
اکنون مدیریت شهری ششم تهران از نخستین روزهای فعالیتش باردیگر این مورد پرچالش را پیش کشیده و در شهرداری تهران از فرصت نخستین مصوبات شورای شهر برای نوسازی بافت فرسوده محله نفرآباد در منطقه ۲۰ تهران در حریم حرم مطهر حضرت عبدالعظیم کمک گرفته است، و مشوق کاهش عوارض پرداخت را برای روشن شدن باردیگر موتور ساخت و ساز را در نظر گرفته است، هرچند مسیر احیای چنین محلاتی خالی از مشکل نیست و شاید در مدت ۴ ساله پیش رو نتوان در انتظار معجزه بود.


منبع:

1400/06/24
20:46:42
5.0 / 5
811
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , خدمات , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
خرید زندگی