خرید زندگی

فریاد پلاسكو به كجا رسید؟

فریاد پلاسكو به كجا رسید؟

به گزارش خرید زندگی بامداد روز 30 دی ماه سال 1395، دودی مهیب از ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول، ساختمان پلاسکو، به آسمان برخاست. خشم شعله های آتش و دود، آنقدر شدید بود که از خیابان های اطراف هم آدم را می ترساند و انگار پلاسکو 54 ساله داشت با تمام وجود درخواست کمک می کرد. با گذشت ساعاتی از شروع حریق و تلاش آتش نشانان حوالی ساعت 11: 30 دقیقه پلاسکو فروریخت و جان عزیز 16 آتش نشان و پنج شهروند را گرفت. با فروریختن ساختمان پلاسکو و شهادت آتش نشانانی که برای حفظ جان و مال شهروندان، شجاعانه تن به دل آتش زده بودند قلب میلیون ها نفر فشرده شد و شکست، اماباید پرسید سرانجام تمام هشدارها جهت جلوگیری از پلاسکوهای دیگر به کجا رسید؟


داود براتی - آتش نشان بازنشسته و معاون پیشین سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران- در گفت و گو با ایسنا درباره تجربه اش برای جلوگیری از وقوع پلاسکوهای دیگر اظهار نمود: حادثه پلاسکو یک فریاد بود. فریادی برای خیلی از ساختمان ها که بگویند ما نیاز به توجه جدی به ایمنی ساختمانها در مقابل حریق و حوادث داریم.
آتش نشان بازنشسته و معاون پیشین سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران افزود: حادثه دلخراش پلاسکو فریادی بود برای رسیدن به اهداف ایمنی و رسیدگی به وضعیت ساختمان ها و اماکن مهم شهر تهران که این فریاد را هنوز برخی ها نشنیده اند.
وی افزود: اگر پس از حادثه پلاسکو، تلاش هایی برای تحقق اهداف ایمنی صورت گرفته بنظر می رسد کامل و با نگاه جدی نیست. پلاسکو نشان داد اگر ساختمان های مهم و پرخطر را رها نماییم، هر لحظه جان افراد تهدید می شود.
وی ادامه داد: پلاسکو نشان داد، به رغم اینکه شهر ها تغییرات بسیاری داشته اند؛ اما متاسفانه از جنبه ایمنی که از مهم ترین ملاحظات و الزامات در تغییرات کاربری و تراکم، توسعه بنا و افزایش ارتفاع ساختمان ها است و در استانداردها و مقررات ملی ساختمان بدان تاکید و برای همه صاحبان اماکن، مهندسین طراح و ناظر، شهرداری ها و سایر عناصر مرتبط برمبنای قانون نظام مهندسی و سایر قوانین مرتبط الزامی می باشد، به این مهم توجه نشده است؟
براتی اظهار نمود: حادثه پلاسکو نشان داد برای رسیدن به اهداف ایمنی تمام حلقه ها و دستگاهها باید نقش خودرا به خوبی ایفا کنند، بعنوان مثال بیمه هم از این قاعده مستثنی نیست و باید نقش خودرا به درستی ایفا کند.
براتی اظهار نمود: اگر تابحال به عنوان مثال بیمه مسیر جدایی را رفته و شرایط متفاوتی را داشته بعد از حادثه پلاسکو نشان داده شد که بیمه هم برمبنای تجارب جهانی و استانداردهای معتبر، باید با سایر حلقه ها از قبیل آتش نشانی ها هم محور شده و در حقیقت باید در جهت تحقق اهداف مشترک درباب بهبود مستمر ایمنی و پیش گیری از بروز حریق و حوادث، تلاش هماهنگ داشته باشند.
وی اظهار داشت: بیمه باید از ابزار هایی که دارد استفاده نماید تا شاهد افزایش مستمر ایمنی و رعایت ضوابط و مقررات باشیم.
آتش نشان بازنشسته و معاون پیشین سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، اظهار نمود: با تغییر شیوه های صدور بیمه نامه، خصوصاً در مرحله ارزیابی ریسک می توان صاحبان اماکن و کالاها را در زمان درخواست بیمه آتش سوزی، به رعایت فاکتورها و مولفه های ایمنی ترغیب کرد. اگر قبل از صدور بیمه نامه ارزیابی ریسک به درستی و با سطح تعمیق و تدقیق لازمه صورت بگیرد و مکانی که ریسک آن از حد تعیین شده بالاتر بود بیمه آتش سوزی نشود، متقاضیان بیمه آتش سوزی نسبت به رفع معایب و نقصها و بهبود ایمنی اقدام می کند.
براتی اضافه کرد: در این رابطه در محلی که از ایمنی برخوردار باشد متناسب با ضرایب ایمنی و سطح سیستم ها و تمهیدات ایمنی و تدافعی در مقابل حریق و حوادث، می توان تعرفه بیمه آنرا کم کرد و یا تخفیف منظور کرد.
معاون پیشین سازمان آتش نشانی تهران اشاره کرد: در بعضی از مکانها، ریسک ها و مخاطرات از حد مجاز بالاتر و غیر قابل قبول است و نباید بیمه آتش سوزی و حوادث شود در غیر اینصورت سبب ایجاد حاشیه امنیت کاذب ایمنی شده و صاحبان اماکن و کالا در اینطور موارد، در مقابل خیلی از نقصها و کاستی های ایمنی، دلخوش به سرمایه بیمه آتش سوزی هستند که جبران خسارات خواهد کرد؟
براتی اظهار داشت: اگر تمام حلقه ها و عناصر مرتبط همچون شهرداری، آتش نشانی، کارفرماها، بیمه ها، اتحادیه ها و صنوف، اداره بازرسی کار، استاندارد، نظام مهندسی و دستگاههای دولتی فرادستی در رابطه با ساختمانها و اماکن مهم شهر، درباب رعایت ایمنی وحدت رویه و هماهنگی وجود داشته باشد و قوانین و مقررات، بخشنامه ها، دستورالعمل ها و الزامات فنی و ایمنی به درستی رعایت شود شاهد بهبود مستمر ایمنی خواهیم بود.
معاون سابق سازمان آتش نشانی تهران اشاره کرد: اگر تمام قوانین به درستی با نقش پذیری عناصر مرتبط و استفاده از پتانسیل های موجود در نهادها و دستگاهها برمبنای شرح وظایف سازمانی رعایت شود و هر کدام از این عناصر نقش خودرا به درستی ایفا کند با تلاش هماهنگ و کارهای هم محور و هدفمند، به اهداف ایمنی با لحاظ تسریع و تسهیل در پروسه ایمن سازی میرسیم، در غیر این صورت این ناهماهنگی ها موجب می شود که به اهداف ایمنی نرسیده و یا منجر به افزایش هزینه ها و سطح نازل ایمنی باشیم.
براتی در آخر اشاره کرد: شرایط کانون های خطر در شهر تهران و درساختمان هایی از قبیل پلاسکو ایجاب می کند که دستگاه های فرادستی که نقش سیاست گذاری و راهبرد حکومتی و یا ایجاد زیرساخت لازم بمنظور حرکت روان چرخ های سنگین ایمنی شهر را بر عهده دارند و دراین زمینه نقش اساسی و زیربنائی را بر عهده دارند بیش از پیش و مجدانه نسبت به رفع کاستی ها ونواقص در قوانین و مقررات و یا توسعه و تکمیل آنها اقدام نمایند.




منبع:

1399/10/30
10:59:24
0.0 / 5
974
تگهای خبر: امنیت , خدمات , دولت , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
خرید زندگی