خرید زندگی

مرگ سالانه ۳۰ هزار نفر در كشور بر اثر آلودگی هوا

مرگ سالانه ۳۰ هزار نفر در كشور بر اثر آلودگی هوا

به گزارش خرید زندگی مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه مرگ سالانه ۳۰ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در کشور قابل تامل و تکان دهنده است، تصریح کرد: انجام نشدن محورهای مؤثر بر کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ از عدم اولویت و اهمیت مبحث قانون هوای پاک بعنوان محملی قابل اتکا برای برون رفت از معضل آلودگی هوا در کلانشهرها حکایت دارد.



به گزارش خرید زندگی به نقل از ایسنا، شینا انصاری بامداد امروز در ششمین نشست تخصصی کمیته محیط زیست کلانشهرهای کشور که به صورت برخط برگزار شد ضمن اشاره به تقارن این نشست با هفته هوای پاک اظهار داشت: هم اکنون همزمانی آلودگی هوا با شیوع ویروس کرونا شرایط متفاوت و پیچیده ای را برای شهرهای بزرگ کشور فراهم نموده است. از یک طرف مواجهه با آلاینده ذرات معلق در هوا می تواند منجر به تشدید بیماری های قلبی و ریوی و تضعیف سیستم ایمنی بدن شود و از سوی دیگر برخی راهکارهای گذشته مثل ترغیب مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در شرایط فعلی کارساز نیست و تردد فزاینده خودرو های شخصی با رشد ۱۵ درصدی خود باعث تشدید آلودگی هوا می شود.

وی اضافه کرد: هر چند در نگاهی مقایسه ای میان آلودگی هوا و کرونا، این بیماری ویروسی به سبب آثار و تبعات سریع خود بسیار هولناک تر بنظر می رسد اما علاوه بر هزینه های سنگین مستقیم و غیرمستقیم آلودگی هوا بر اقتصاد جهان باید اشاره نمود که عوارض بهداشتی و مرگ های منتسب به آلودگی هوا کمتر از خسارات جانی ناشی از کرونا نیست.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به گزارش سازمان بهداشت جهانی و مرگ سالانه ۷ میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا در جهان اشاره نمود و افزود: تلفات کرونا طی یک سال قبل ۱.۴ میلیون نفر بوده است، این در حالیست که برابر آمار کشوری و مرگ های منتسب به آلودگی هوا که توسط وزارت بهداشت انتشار یافته است آلودگی هوا سالانه ۴۵۰۰ نفر از شهروندان تهرانی و بیشتر از ۳۰ هزار نفر را در کشور به کام مرگ می کشد.

به گفته انصاری مرگ سالانه ۳۰ هزار نفر با احتساب همه سال هایی که آلودگی هوا مانند یک بیماری مزمن در شهرهای بزرگ و صنعتی کشور در فصل زمستان و چند سال گذشته در فصل گرم سال با آلاینده ازن حاکم بوده است، آماری قابل تامل و تکان دهنده است؛ آماری که در کنار افزایش بیماری های سخت و مزمن ناشی از آلاینده های هوا مانند بیماری های قلبی و تنفسی، سرطان ها، بیماری های خودایمنی همچون بیماری «ام اس» و هزینه های سنگین بهداشتی حاصل از آن از ابعاد مبحث آلودگی هوا حکایت دارد و نشان داده است که آلودگی هوا اهمیت کمتری از ویروس کرونا ندارد.

وی در ادامه به تکالیف شهرداری ها برای کاهش و کنترل آلودگی هوا بویژه در فصول سردسال اشاره و اظهار نمود: بر مبنای قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶، شهرداری ها سهم قابل توجهی در تکالیف در رابطه با کنترل منابع ثابت و متحرک آلودگی هوا ندارند. با این وجود توسعه حمل و نقل عمومی مشروط به حمایت دولت، معاینه فنی خودرو ها و جایگزینی تاکسی های فرسوده ( البته بخشی از آن) با سهمی حدودا ۷ درصدی بر عهده شهرداری ها است حتی پایش کیفی هوا هم که توسط برخی از شهرداری های کشور انجام می شود و ایجاد مراکز پایش اقدامی داوطلبانه است و البته مثمر ثمر و اثرگذار در جهت دسترسی برخط و آنلاین شهروندان به وضعیت کیفی هوا شمرده می شود.

انصاری افزود: مشخص است که با گذشت بیشتر از سه سال از ابلاغ قانون هوای پاک و آئین نامه های اجرایی آن، بخش عمده ای از تکالیف قانونی در مدت زمانی مقرر در قانون محقق نشده است. عدم ارتقای استاندارد خودرو های بنزینی و دیزلی، روند کند از رده خارج کردن خودرو ها و موتورسیکلت های فرسوده، توزیع نامناسب سوخت استاندارد در کلانشهرها و محورهای مواصلاتی، توسعه و نوسازی کند ناوگان حمل و نقل عمومی، مصرف سوخت نامناسب در صنایع و نیروگاه های کلانشهرها بخصوص در ششماهه دوم سال اجرا نشدن طرح کهاب و عدم انجام خیلی از محورهای مؤثر دیگر بر کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ حکایت از عدم اهمیت لازم مسئله نزد دستگاههای متولی دارد.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تصریح کرد: ضمانت اجرای سیاست ها و تصمیمات کلان ناظر به مبحث آلودگی هوا چیزی جز الزامات قانونی نیست. پایبندی تمامی دستگاههای مسئول به تکالیف محول شده در قانون مهم ترین وجه اعمال مدیریت بر منابع آلاینده هوا است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه ‍‍پایدار شهرداری تهران، انصاری در انتها ابراز امیدواری کرد: مبحث جلسه امروز کلانشهرها درباره سیاهه انتشار آلودگی هوا و اقدامات انجام شده در کلانشهرها به مطالبه گری بیشتر مبحث از طرف شهرداری ها در پشتیبانی از توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی و شفافیت عوامل دخیل در آلودگی هوا و به تبع آن پیگیری دستگاههای نظارتی و حاکمیتی برای اقدامات محوله از طرف دستگاههای مسئول شود و انتظار می رود مجمع کلانشهرهای ایران هم با قدرت و قوت به این مساله و مطالبه گری از دستگاههای متولی برای انجام تکالیف ورود کند.
انتهای ‍‍پیام



منبع:

1399/10/29
17:34:04
0.0 / 5
182
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
خرید زندگی