خرید زندگی
حناچی:

آلودگی هوای تهران به مرحله خطرناك رسید

آلودگی هوای تهران به مرحله خطرناك رسید

خرید زندگی: شهردار تهران معتقد می باشد تمركزگرایی در تهران به حدی است كه آلودگی هوا در این شهر به نقاط خطرناكی رسیده و شب گذشته این آلودگی از عدد خطرناك 200 پی پی ام نیز عبور كرد.


به گزارش خرید زندگی به نقل از ایسنا، پیروز حناچی امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: امروز افزایش جمعیت در شهرهای اطراف تهران بسیار بالاتر از محدوده داخل پایتخت است و همین سوژه حمل و نقل را در تهران بعنوان یك معضل و چالش جدی مطرح می كند. چالش هایی كه تا پیش از این وجود داشت بعد از افزایش قیمت بنزین شدیدتر نیز شد.
وی افزود: در هفته های كه از افزایش قیمت بنزین گذشته بین ۱۲ تا ۱۳ درصد به بار حمل و نقل عمومی در مترو اضافه شده است. هر چند ما در خطوط ۶ و ۷ مترو افتتاح های داشتیم و تلاشمان این است كه در هر یك یا ۲ ماه یك ایستگاه جدید به مترو تهران اضافه شود اما فشارها بر این حوزه بالاست.
به گفته وی یكی از دلیلهای مشكلات مترو كمبود حدود ۲۰۰۰ واگن است. هر چند بخش قابل توجهی از این واگن ها در داخل ایران تولید شده اما مشكلاتی مانند تامین نشدن منابع مالی این شركت ها را در تولید واگن های جدید با مشكل مواجهه كرده است.
حناچی با اشاره به برخی برنامه های اقتصادی شهرداری تهران بیان كرد: با وجود تمام صحبت های صورت گرفته در سال های اخیر همچنان بخش قابل توجهی از درآمد شهرداری تهران را ساخت و سازها تامین می كنند. ما می خواهیم این سهم را به ۵۰ درصد كاهش دهیم و دراین زمینه برنامه ریزی هایی نیز صورت گرفته است. یكی از این برنامه ها می تواند مشاركت اتاق بازرگانی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های شهر تهران باشد.
شهردار تهران با اشاره به شاخصه هایی كه میزان رفاه در یك شهر را مورد بررسی قرار می دهد توضیح داد: رتبه ایران در حوزه های مختلف از طرف موسسات رتبه بندی اعلام می شود كه می توان برای خیلی از آنها برنامه ریزی های لازم را انجام داد. برای مثال در حوزه آلودگی ۱۴ دستگاه سهم دارند، از سازمان ملی استاندارد و وزارت نفت گرفته تا محیط زیست و صنایع و معادن جزو آن هستند.
به گفته وی با عنایت به میزان تمركز بالا در تهران نمی توان انتظار داشت كه آلودگی در این شهر به صفر برسد اما می توانیم با ایجاد برخی تغییرات تفاوت های مهم را در این عرصه رقم بزنیم. مطالعات نشان می دهد كه ۱۰ درصد آلودگی تهران مستقیما به موتورهای كاربراتوری و ۴۰ درصد مستقیما به خودرو های تك سرنشین مربوط است، البته برخی اتوبوس های واحد كه دودزایی می كنند نیز در این عرصه سهم دارند.
حناچی به طرح استفاده از خودرو های هیبریدی در حمل و نقل عمومی تهران نیز اشاره نمود و اظهار داشت: بحث های زیادی درباره استفاده از این خودرو ها صورت گرفته و حتی خودرو های برقی نیز یكی از گزینه ها است. با عنایت به بالارفتن میزان آلودگی اساسا باید از تمام گزینه ها برای كاهش آلودگی استفاده نمود. حتی بحث هایی مانند ورود اسكوترها و دوچرخه های برقی به شهر تهران نیز مطرح است كه باید دید در گام های بعدی چه خواهد شد.
شهردار تهران افزود: فعلا دوچرخه های طرح بیدود فعال نیستند برای اینكه پیمانكار این طرح اعتقاد داشت كه شهرداری باید به آنها كمك بیشتری می كرد. البته باید برخی مسائل در این دوچرخه ها نیز حل می شد كه امیدواریم با پیگیری های لازم بار دیگر فعالیت آنها از سر گرفته شود.
وی درباره منشاء بوی بد به وجود آمده در تهران نیز اعلام نمود: این بو ارتباط مستقیمی با وارونگی هوا دارد، چونكه در این زمان در هوای تهران SO۲ بالا می رود و این بوی بد با عنایت به پدیده وارونگی هوا تشدید می شود. البته مطالعات درباره این اتفاق شروع شده و تا زمان تكمیل نشدن آن نمی توان در این زمینه اظهارنظر دقیقی داشت.




منبع:

1398/09/26
14:07:27
5.0 / 5
4231
تگهای خبر: تولید , ساخت , سازمان , شهرداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
خرید زندگی