خرید زندگی

پاسخ مترو به چرایی حذف چهار اعزام قطار در خط 5

پاسخ مترو به چرایی حذف چهار اعزام قطار در خط 5

قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری مترو در مورد چرایی حذف چهار اعزام قطارهای خط ۵ مترو توضیحاتی را ارائه نمود.


کامران آزادی در گفتگو با ایسنا، درباره چرایی حذف چهار حرکت تردد قطار در خط ۵ مترو اظهار داشت: پس از حادثه بهمن ماه برخورد دو قطار در ایستگاه چیتگر کارگروهی جهت بررسی علل این حادثه تشکیل شد که بعد از بررسی به عوامل و موضوعات مختلفی رسیدند.
وی با اشاره به اینکه زیرساخت خط ۵ مترو بگونه ای از ابتدا طراحی شده که در کمترین حالت هر ۱۰ دقیقه می تواند اعزام قطار داشته باشد، اظهار داشت: در حالیکه این چهار سفری که لغو شده فاصله قطارها را به زیر ۱۰ دقیقه و به حدود ۵ دقیقه می رساند و با زیرساخت های موجود خط ۵ و همینطور سیستم سیگنالینگ و کنترل در این خط در تضاد بود.
قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری مترو با اشاره به اینکه بنابراین چهار حرکت از خط ۵ مترو حذف شد، اظهار داشت: دو حرکت از بامداد از مبدأ کرج به سمت تهران و دو حرکت قطار در هنگام عصر از مبدأ ارم سبز به سمت گلشهر که اصطلاحا اسم شان قطارهای تندرو مستقل بود، حذف شد چون که حرکت این قطارها در تعارض با زیرساخت های خط ۵ مترو تهران بود و به این علت که کمیته ایمن سازی خطوط هم این مورد را تأیید کرده بود، آنها را حذف کردیم.
آزادی با اشاره به اینکه بعد از بررسی ها به این جمع بندی رسیدیم که این چهار حرکت باید فعلاً متوقف شود تا مشکلات زیرساختی خط ۵ حل شود، گفتادامه داد: علت این که این چهار حرکت قطارها حذف شد افزایش ایمنی قطارها و افزایش ساعت تجاری بود. این چهار حرکت سبب می شد که حرکت های بعدی قطار گرفتار تأخیر شود؛ چون که زیرساخت ها اصلا مهیا نبود و بنابراین نحوه اعزام قطارها را به حالت اصلی برگرداندیم تا ضریب ایمنی افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه یک هفته پیش از انجام این کار اطلاع رسانی وسیعی در ایستگاه های خط ۵ انجام شد، اظهار داشت: برپایه آخرین آمار از سیستم مانیتورینگ و از آنجاییکه قطارها پشت هم اعزام می شوند ازدحام جمعیت در ایستگاه ها نداریم.
قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری مترو با اشاره به اینکه با طراح این سیستم مکاتبه کردیم که چاره ای برای این مشکل زیرساختی خط ۵ پیدا شود، اظهار داشت: دقت داشته باشید که این سیستم متعلق به ۲۵ سال قبل است که بوسیله ی یک شرکت خارجی در متروی تهران طراحی و نصف شده و کمیته فنی پیگیر این مورد هستند تا شرکت سازنده پاسخ نامه مکتوب ما را بدهد و چاره ای در این خصوص پیش پای ما قرار دهد.
آزادی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد این چهار حرکت قطار که حذف شده باردیگر از سر گرفته شود؟ خاطرنشان کرد: به صورت دقیق نمی توانم این مساله را فعلاً اعلام کنم چون که این مورد بستگی به نظر نصاب و سازنده دارد و باید او به ما بگوید که آیا میتوان زیرساخت ها را ارتقاء داد یا خیر؟ و اگر می شود چگونه امکان پذیر خواهد بود؟ اما هم اکنون فعلاً زیرساخت ها مهیا نیست و حرکت های اضافه ایمنی ندارد و ما وظیفه داریم سفرهای امن برای مسافرانمان مهیا نماییم و هر گونه حرکت ناایمن قابل قبول نیست و متوقف می شود.
وی در پاسخ به این سؤال که مسافران خط ۵ از ازدحام قطارها با حذف این چهار اعزام قطار گلایه دارند، اظهار داشت: در خط ۵ ظرفیت جابه جایی ۴۰۰ هزار مسافر در یک روز را داریم که این مسافران به صورت نشسته و ایستاده جابه جا می شوند اما هم اکنون در بیشترین حالت در خط ۵، ۱۰۰ هزار نفر جابه جا می شوند و ما ۳۰۰ هزار نفر ظرفیت خالی داریم و جالب است که در ساعت پیک هم باز ظرفیت خالی در قطارها دیده می شود چون که خیلی از مسافران مسیر تهران-کرج با وجود تزریق حداکثری واکسن در جامعه و فروکش شدن نسبی کرونا باز هم علاقمند به استفاده از خودروی شخصی و مسیر اتوبان هستند و حتی ما توقع داشتیم که با تزریق واکسن و کاهش کرونا تعداد مسافران مان افزایش یابد، اما این گونه نشد.
قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری مترو اضافه کرد: هم اکنون هر ۱۰ دقیقه یک اعزام قطار داریم و حتی آماده ایم که قطارها به صورت فوق العاده اعزام شوند.




منبع:

1401/02/04
08:46:56
5.0 / 5
377
تگهای خبر: ساخت , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
خرید زندگی